Albanis store nyhed: Sender fire specialøl på markedet

Skrevet af: Redaktionen

Er du vild med øl – måske i særdeles specialøl – så har Albanis nye mikrobryggeri en julegave til dig.

Mikrobryggeriet Theodor Schiøtz Brewing Co. har nemlig netop sendt sin første ølserie på gaden.

Ølserien har fået navnet Anarkist, og har dermed både sit navn og sin inspiration fra bryggeriets grundlægger, Theodor Schiøtz, der i 1859 grundlagde det odenseanske bryggeri, og af mange blev kaldt netop en anarkist.

Den nye Anarkist-serie består af fire specialøl – en New England IPA, en Ginger Pale Ale, en Motueka Lager og en Brown Ale – der på hver deres måde bidrager til ambitionerne for Theodor Schiøtz Brewing Co.:

”Det er en serie af specialøl, der nedbryder alle konventioner. Vores brygmestre har sluppet deres passion og kreativitet løs for at skabe nye smagsoplevelser og en serie af øl, der udfordrer det forventede – stærkt inspireret af Theodor Schiøtz, der også insisterede på at gå nye veje,” siger Jesper Larsen, Marketing Portfolio Manager Craft Beer hos Theodor Schiøtz Brewing Co.

Potentialet for specialøl eksploderer

At Albani vælger at etablere et mikrobryggeri og satse endnu mere på markedet for specialøl, er der flere grunde til.

Den helt oplagte er naturligvis, at det er et marked, der til trods for, at det har været stigende i efterhånden mange år, stadig har et kæmpe potentiale.

Lige nu står markedet for specialøl for cirka 15 procent af det danske ølmarked, men Bryggeriforeningen forudser, at den andel bliver fordoblet i løbet af de næste tre år:

”Markedet for specialøl er vokset meget igennem de sidste mange år, og vi har faktisk haft flere tilløb til at bygge et mikrobryggeri. Igennem de seneste år har vi udviklet en række specialøl på Albani, og det har været en både spændende og lærerig proces for vores os. Samtidig har kunderne fået smag for nye ølvarianter, så derfor er tidspunktet det rigtige nu,” siger Jesper Larsen og tilføjer:

”Vi kan godt brygge specialøl på de eksisterende anlæg, men det er meget mere fleksibelt at brygge øl på et mindre anlæg, og den fleksibilitet er man nødt til at have, hvis man vil skabe unikke oplevelser for forbrugerne.”

Grundlæggeren og Odenses udvikling mødes

Tankerne bag det nye mikrobryggeri binder Albanis grundlægger og nutidens Odense sammen:

”Theodor Schiøtz Brewing Co. er opstået på skuldrene af mere end 150 års bryggertraditioner startende med netop Theodor Schiøtz. Han har inspireret os til at være nysgerrige i forhold til det øl, vi skal lave, og han trådte også nye veje. Det samme gør byen, vi bor i,” siger Jesper Larsen og tilføjer:

”Odense er i en rivende udvikling, og det er også til inspiration for den måde, vi arbejder med øl på. Vi vil gerne brygge øl, der er udfordrende og relevante – ikke bare for folk her i byen, men også for folk i hele landet og måske i hele verden. Vi gør det på vores måde med inspiration i det, der sker omkring os.”

Om Anarkist-serien

Idéen bag Anarkist-serien er at bryde konventionerne fuldstændigt ned. Med passion, kreativitet, nysgerrighed, opdagelseslyst og troen på, at tingene kan gøres anderledes og bedre, præsenterer Anarkist-serien nye smagsoplevelser.

New England IPA
New England IPA er brygget med Mosaic-, Motueka- og Pacific Gem-humle samt et skud rabarber og hyldeblomst, som supplerer den frugtige humlekarakter – og så har vi udeladt bitterhumle for at undgå den tørre bitterhed.

Ginger Pale Ale
Ginger Pale Ale er en forførende Pale Ale, der gør op med vanetænkningen. Den er brygget med Simcoe- og Mosaic-humle, og så har vi som noget helt unikt tilsat ingefær.

Motueka Lager
Den frugtrige Motueka tør-humlede Lager viderefører Theodor Schiøtz’ arv ved at gøre oprør mod ‘det forventede’. For smagens skyld har vi brugt traditionelt gulvmaltet pilsnermalt som hovedingrediens.

Brown Ale
Med vores Brown Ale er vi med falsk beskedenhed gået efter at brygge den perfekte brown ale. Det har krævet fem udsøgte malte og en af de mest klassiske engelske humler: East Kent Goldings.

Streamet over 300 mio. gange: Odense-natklub henter verdenskendt DJ til byen

Skrevet af: Redaktionen

Allerede for fem år siden, da MK (Mark Kinchen) senest spillede på Slagteriet i Odense, var han en verdensstjerne, som sikrede Slagteriet en nominering for bedste internationale dj-booking til Danish DJ Awards.

Han vender nu tilbage til Odense.

Stadig som verdensstjerne og med mange flere hits i bagagen.

MK var bl.a. på plakaten til den første Tinderbox og var dermed med til at sparke gang i den store dj-scene på Tinderbox, Magicbox.

Står bag mange succesfulde remix

Magisk bliver det, når han endnu engang spiller op til fest på Slagteriet med sine originale kæmpehits som “Piece of Me”, “Back and Forth” samt “17”.

Sidstnævnte hit har alene i skrivende stund over 115 millioner streaminger på Spotify.

Ud over sine egne originale numre har MK stået bag en lang række succesfulde remixes for Sam Smith, Pharrell, Paloma Faith, Ellie Goulding, Disclosure, Haim, Mary J. Blige, Diplo, Rudimental, Justin Bieber, Tove Lo, Rihanna og ikke mindst Odenses egen Karen Marie Ørsted bedre kendt som MØ på hendes single “Nostalgia (MK Remix)”.

Vilde navne til Odense

Man bør forvente intet mindre end et brag af en fest, når MK spiller på Slagteriet igen lørdag 20. april.

“Siden MK besøgte klubben første gang i 2014 har vi hvert år arbejdet på at finde en ny dato, hvor han kunne komme igen.

Bookingen var sådan set en gave til byens natklubpublikum i forbindelse med Slagteriets femårs-fødselsdag,” udtaler Julian Leker, ejer og booker på Slagteriet.

Han fortsætter;

“Vi har fokuseret på at bringe nogle navne til som byen, som man aldrig har oplevet før i Odense og sjældent set i København.

Vi har i flere år kaldt det: “At lave kant i provinsen”.

Vi er siden blevet nomineret til at være blandt de bedste natklubber i Danmark to år i træk samt bedste internationale dj- booking i kategori med Roskilde og Smukfest for MK.

Det er vi ret stolte af,” udtaler Julian Leker.

Hvad: MK spiller
Hvor: Slagteriet
Hvornår: Lørdag d. 20. april

Var på gaden i Odense: Youtube-stjerne spottede god stil i byen

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Frederik Heller
Foto: Frederik Heller

Youtuberen Astrid Olsen lagde denne uge vejen forbi Odense for at besøge byens skjulte steder og spotte hotte odenseanere med god stil ved en street style happening i byens gader.

Odenses bedst klædte indbygger får chancen for at vinde et gavekort på 10.000 kr. til Magasin.

20-årige Astrid Olsen er en af Danmarks største youtubere, og med sine mere end 150.000 abonnenter på Youtube og knap 190.000 følgere på Instagram lever hun af at fortælle om alt fra tøj og makeup til de mere personlige beretninger til sine mange følgere.

I denne uge sendte Magasin Astrid Olsen på gaden i Odense, hvor hun gik på opdagelse i byen og standsede forbipasserende odenseanere for at spotte de bedst klædte drenge, piger, kvinder og mænd, som får mulighed for at vinde et gavekort på 10.000 kr. til Magasin.

MigogOdense fulgte med i hælene på den kendte Youtuber, som blev genkendt af en hel del i løbet af dagen.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

I får lige et ægte hygge-billede fra færgen i morges 🤪 kaffe, store hoops og min pelsjakke – så har jeg det godt

Et opslag delt af Astrid Olsen, Youtube (@astridaeroe) den

City Guide skal hylde Odense

Det sker i anledning af, at Magasin udgiver en City Guide til Odense, der skal hylde byens fedeste steder, og derfor lagde Astrid Olsen ud med morgenmad på populære The Food Stall.

Derefter var det tid til at udforske byen, hvor hun bl.a. var forbi kunstmuseet BRANDTS.

Det er vigtigt for os at skabe liv med events og happenings i de byer, hvor vi har stormagasiner, for at give noget tilbage til de dejlige byer, vi er en del af.

Vores cityguides til Danmarks storbyer er tænkt som en inspiration til, at man også besøger sit lands øvrige skønne byer og oplever alt det fede, som byerne har at byde på.

Odense er måske mest kendt som H.C. Andersens hjemby, men er på én gang både en historisk og en trendsættende by, hvor der er masser at gå på opdagelse i,” siger Britta Luplau, der er Brand Manager i Magasin.

Foto: Frederik Heller

Spotter fede street styles

Målet med Astrid Olsens Odense-besøg var altså også at spotte byens bedste street styles i samarbejde med Magasin og bureauerne SMAC Agency og Hippo Talent Management.

Og modebilledet i Odenses gader skuffede bestemt ikke den unge youtube-stjerne:

“Særligt blandt de unge er der virkelig gang i farverne, og det har inspireret mig rigtig meget, så jeg er meget imponeret over niveauet i Odense,” fortæller Astrid Olsen.

Foto: Frederik Heller

Astrid Olsen besøger i denne uge alle landets fire største byer sammen med Magasin og kårer en vinder i hver by, som kommer til at optræde i en video på Magasins youtube-kanal.

Her kan alle stemme på deres personlige favorit, som altså vinder et gavekort på 10.000 kr. til Magasin.

Så hold øje med kanalen, hvis du blev spottet i Odense, og husk at stemme på din bys bedst klædte street styler!

Vil skille sig ud: Sushikok med 12 års erfaring åbner KOI sushi i Odense

Skrevet af: Stine Schmidt Jørgensen

Der er stadig plastik for ruderne og tusinde ting, der skal gøres før åbningen på mandag.

Plasten skal fjernes, mens de unikke bambuslamper tændes i loftet og gæster rykker ind omkring træbordene i den lille sushirestaurant på Vestergade 83 overfor 7-Eleven.

Restauranten er opkaldt efter den japanske karpe og hedder KOI sushi.

Indenfor er en stor japansk karpe grafisk afbilledet på væggen.

Man får nærmest fornemmelsen af, at den svømmer fra den hvide væg hen over det sorte træværk, der skaber en afdæmpet stemning i restauranten.

De små træborde, der snart bliver underlag for fade med sushi, har et rustikt look, og de sorte stole med armlæn giver eksklusive fornemmelser, alt imens de indbyder til hyggetid.

Sushikok med 12 års erfaring

Det er polske Jacek Lubinski, der er sushikokken bag åbningen af KOI sushi i Odense centrum.

Han har de sidste fem år arbejdet som sushikok i Odense, og før det arbejdede han med faget i hans hjemland.

I alt har han 12 års erfaring som sushikok på bagen.

”Det har været drømmen siden dag ét at åbne min egen sushirestaurant”, fortæller Jacek.

Alle de andre er en kopi af hinanden

Han mener nemlig, at Odense mangler et sushisted, der skiller sig ud fra de resterende i byen.

”Alle sushistederne i byen er en kopi af hinanden.

Det er den samme slags sushi, man kan bestille eller det samme koncept, der føres.

Det er kun markedsføringen, der er forskellig fra hinanden”, forklarer han.

Jacek oplevede, at han ikke havde mulighed for at bruge sine evner optimalt på de andre restauranter, han arbejdede på som sushikok.

Vil servere sushi på et højere niveau

På KOI sushi vil han servere sushi på et højere niveau.

Det vil han gøre, ved at bevæge sig væk fra den menu de øvrige sushirestauranter har.

Blandt andet vil der også være sushi med grillet fisk at finde på menuen sammen med japansk omelet, teriaki ål, marineret hvid fisk og en dybstegt rulle i tempura med laksetatar på.

Menuen vil ændre sig efterhånden, så der hele tiden er noget nyt at prøve på KOI sushi.

Noget der især er vigtig for Jacek er den perfektion og grundighed, der bliver lagt i retterne.

”De fleste steder har tempurarejer. Det vil vi også have. Men vores kommer ikke fra frost, som de gør de fleste steder.

Vi lægger selv rejen i tempuradej og dybsteger den”, siger Jacek.

Tættere på japansk tradition

Målet med KOI sushi er at komme lidt tættere på japansk sushi, som står i modsætning til den sushi, de fleste af danskerne er vant til.

”Det vil være svært at gøre det helt autentisk. Sushi i Japan er noget helt andet, end vi kender det i Danmark”, forklarer Jacek og fortsætter

”jeg ville være bange for at skræmme folk væk. I Japan er laks for eksempel ikke del af sushien, fordi den ikke er i farvandene. Men den hører til her”, siger han med et smil.

Jacek vil også bruge lokalområdet på en anden måde. Alle grøntsager vil nemlig være lokale fra Fyn, og den hvide fisk vil variere alt efter fangst.

”Vi vil lave frisk og unik sushi, men uden at prisen bliver højere”, fortæller Jacek.

De øvrige sushikokke i restauranten har også høj erfaring i faget, og dette har været en høj prioritet for Jacek.

”Alle kan lære at rulle sushi. Det er vigtigt, at vi kan andet end det”, siger han.

Vil give en oplevelse

Hvis man vil have anderledes sushi på samme prisniveau, som man er vant til, kan man fra på mandag dreje fra Vestergade ned ad Pantheonsgade, hvor restauranten åbner.

”Man skal komme, hvis man vil have en oplevelse. Man vil gerne have god mad, hvis man skal ud at hygge sig sammen”, siger Jacek.

KOI sushi åbner klokken 12.00 på mandag og efterfølgende vil åbningstiderne være 12.00-21.00 mandag til lørdag og 15.00-21.00 om søndagen.

Du kan tjekke deres Facebook-side her

Hvad: KOI Sushi
Hvor: Vestergade 83, Odense C
Hvornår: Åbner mandag d. 25. marts