Klar til at rykke ind i Odense: Amerikansk takeaway-gigant vil levere alt lokalt

Du kender helt sikkert tjenester som Just Eat, Wolt, Nemlig.com, Bilka 2Go og mange flere.
Du er måske endda storforbruger af tjenesterne, når du ikke lige orker at hente din pizza eller dine indkøb.
Men nu får de etablerede spillere i Danmark kamp til stregen.
Den amerikanske techgigant Uber gør klar til at udvide sin tilstedeværelse i Danmark.
Fra 2026 vil Uber introducere tjenesten Uber Eats, som både leverer takeawaymad og dagligvarer direkte til døren.
På verdensplan er Uber Eats gigantisk og har blandt andet været hovedsponsor for den franske fodboldliga.
Uber startede primært som taxatjeneste men er også blevet kæmpestore som leverandører på mad og dagligvarer.
En ny stor spiller i Danmark
Med lanceringen bliver Uber en ny spiller på det danske online-marked, hvor virksomheder som Wolt og Just Eat allerede dominerer takeaway-segmentet.
Uber, der i forvejen er kendt for taxakørsel, planlægger at samarbejde med restauranter og dagligvareforretninger for at skabe en platform, hvor forbrugere nemt kan bestille og få leveret varer fra lokale butikker og spisesteder.
Ifølge en pressemeddelelse forbinder Uber Eats i dag over 1 million restauranter og erhvervsdrivende i mere end 10.000 byer verden over.
Derfor kommer de også til at satse hyperlokalt – især på de fem største byer i landet – heriblandt Aalborg.
Tjekker man Uber-app’en kan man også under Uber Eats se på Aalborg, at der står, at de er “coming soon”.
Forbinde det bedste med forbrugerne
I en pressemeddelelse fastslår general manager Gerry Zhan hos Uber bl.a., at selvom Uber Eats er et globalt brand, er planen at tilpasse lanceringen i Danmark til lokale behov og præferencer.
“Vores mål er at støtte fællesskabet i Danmark ved at forbinde forbrugerne med det bedste fra Danmarks restauranter og butikker, samtidig med at vi skaber nye muligheder for virksomhederne,” udtaler Gerry Zhan, general manager hos Uber.
Hos Wolt Danmark hilser man konkurrencen velkommen.
Direktør Søren Meier Svendsen påpeger, at markedet for online-levering vokser, og at Wolt i dag tilbyder alt fra dagligvarer til blomster og elektronik.
Ikke kun takeaway.
“Vi ser, at markedet vokser, også i bredden. Wolt har været i Danmark i otte år og har oplevet konkurrenter komme og gå,” siger han til Finans.
Nemlig.com ser heller ikke Uber Eats som en direkte konkurrent.
Kommunikationsdirektør Cathrina Dybdahl understreger, at Nemligs koncept primært henvender sig til planlagte indkøb, mens Uber vil fokusere på hurtige leverancer af få varer.