Lagde salen ned: Suveræn aften i Odense Teater
Lyset på scenen er tændt, så man inden forestillingsstart får et indblik i scenografien på Odense Teaters opsætning af ”I dit korte Liv”.
Og med forestillingens trommesæt placeret lige foran mig, ser jeg frem til at få kickstartet teaterkoncerten på den gamle scene.
Det skal også vise sig at blive kickstarten på en mindeværdig aften med forførende og imponerende, men også brutalt og overrumplende musikalske indspark.
En aften, hvor det både er det melodisk ubekymrede, men også det sørgmodige, desperate – og til tider rasende udtryk, der fylder rummet.
Hele følelsesregisteret gennemleves i opsætningen, der tæller nogle af teaterets erfarne og dygtige sangstemmer, blandt andre Hanne Hedelund og Anders Gjellerup Koch.
Gåsehud
Men der er også blevet plads til kommende spirer som Cecilie Gerberg og Freja Klint Sandberg (begge uddannet på Odense Teaters elevskole i hhv. 2017 og 2019).
De er med deres solide sangstemmer med til at gøre forestillingen til en særdeles dejlig oplevelse.
Det hele er iscenesat med en jordnær enkelhed i et nøgent rum med den effektfulde drejescene som en konstant medspiller, og hvor forestillingens husorkester også er en medspillende aktør.
Musikerne performer sammen med skuespillerne, og ensemblets pastelfarvede kostumer skaber et subtilt fundament for de rå udtryk, som kommer til syne, når musikerne flår i strengeinstrumenterne og hamrer i trommesættet og på klaveret, med ilter popmusikerbegavelse.
Instrumenterne udgør gennem hele forestillingen en del af scenografien, og de anderledes arrangementer og rytmer gør, at det samlede sanseindtryk giver selv den mest mandagssure teatergænger gåsehud.
Det er en temmelig anderledes teaterkoncert, som iscenesætter Anna Balslev har skabt i samarbejde med den musikalske arrangør Viktor Dahl.
”I dit Korte Liv” er ikke en narrativ teaterkoncert, men derimod et rendezvous af 100 års danskproduceret musik, uden særligt meget indhold andet end teksten og selve iscenesættelsen, men i en overdrevet og skøn formidling.
Dejligt, at Odense Teater ikke kun satser på de traditionelle opsætninger, men også satser på det skæve og eksperimenterende.
Her fra skal i hvert fald lyde en stor opfordring til at få set, hørt og oplevet “I dit korte liv.”