Annonce
MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Snart falder der blade på skinnerne: Kan give flere kurveskrig

Af Christina Frederiksen
Foto: Lasse Olsson
Foto: Lasse Olsson

Med efteråret kommer løvfaldet, som hvert år er en tilbagevendende udfordring for al skinnebåren trafik.     

Når visne blade i sporet bliver kørt over, forvandles de til en klæbrig hinde, som gør skinnerne glatte og dermed forlænger togets bremselængde.

Samtidig stiger risikoen for både aflysninger og hjulskader. Begge dele håber Odense Letbane at minimere gennem forskellige tiltag over de kommende uger, hvor løvfaldet står på.

Odense Letbane har to konkrete indsatser klar, der skal minimere generne.

”For det første så sænker vi hastigheden. Det vil øge rejsetiden en lille smule, men vores holdning er, at små afvigelser er bedre end driftsstop og aflysninger,” siger administrerende direktør ved Odense Letbane Dan Ravn og fortsætter:

”For det andet, så skruer vi op for rensningen i sporet. Vi har indkøbt ekstra udstyr, som kan bruges i dagtimerne. Sideløbende kører vores gule servicekøretøj i øget omfang.”

Ud over lavere hastighed og ekstra rensning er der flere mindre indsatser.

Effekten af disse vil næppe vil være afgørende – men er alligevel forsøget værd.

Et eksempel er udvalgte steder med hegn, som kan afskære blade fra at blæse ind over sporet.

Risiko for flere kurveskrig

”Vi erfarede i vores første driftsår (2022, red.), at togsættene er i ekstra risiko for at skulle genstartes, når der er glatte skinner.

Det vil vi gerne imødegå, og selv om vi ikke kan love, at vi kommer gennem løvfaldet i år uden driftsforstyrrelser, så håber vi, at vores tiltag vil have en mærkbar effekt med så få afvigelser som muligt,” siger Dan Ravn.

Tiltagene mod løvfald kommer lidt på tværs af en anden indsats – den manuelle skinnesmøring, som skal mindske forekomsten af kurveskrig og begrænse risikoen for hjulskader.

Hjulskader giver vibrationer og dermed øgede støjværdier.

”Vi er nødt til at være ekstra varsomme med vores smøring i den kommende tid.

Og det kan desværre medføre perioder med ekstra kurveskrig, men jeg håber ikke, det bliver tilfældet.

Vi er meget opmærksomme på, at kurveskrig er stærkt generende,” understreger Dan Ravn.  

Løvfaldssæsonen løber normalt fra begyndelsen af oktober og seks-otte uger frem.

Del artikel

Andre læser også