Blandt landets bedste: BDO Odense scorer højt på medarbejdertilfredshed

Skrevet af: Redaktionen

Annonce

2017 blev et rigtigt godt år hos den landsdækkende revisionsvirksomhed, BDO. Virksomheden vokser stadig, heriblandt Odense-afdelingen, som i dag beskæftiger 80 medarbejdere.

I alt har BDO på landsplan 1.100 medarbejdere. På Fyn beskæftiger BDO 140 medarbejdere og kan dermed kalde sig Fyns største revisionsfirma.

Hos BDO i Odense har de knækket koden til den høje medarbejdertilfredshed ved blandt andet at medtænke Generation Z og den nye millennium-generation. De nye generationer har en helt anden måde at tilgå arbejdsmarkedet i forhold til dem, som sidder med mange års erfaring.

En milepæl i 2017 var, at BDO fik stemplet “Top-in-Class”, som placerer dem blandt de 25 procent bedste danske virksomheder med 300-2.000 medarbejdere, når det gælder medarbejdertilfredshed.

Det er analysevirksomheden Ennova, der foretager undersøgelsen, hvor BDO scorede højt i medarbejdertilfredshed, og gav virksomheden et forspring i forhold til den samlede branche.

Hvorfor scorer de så højt også i Odense?

MigogOdense har besøgt BDO på Fælledvej 1 i Odense for at spørge nogle af de ansatte, hvad der gør BDO til et fantastisk sted at arbejde. Og der er ingen tvivl om, at tallene for medarbejdertilfredshed taler sandt.

For medlem af ledergruppen, Anders Schweitz Jensen, har medarbejdertilfredsheden en særlig betydning:

”Det har stor betydning, at vi har så høj medarbejdertilfredshed, for det er afgørende, at vi har et godt sted at arbejde. Og så betyder den høje medarbejdertilfredshed også, at vi kan fastholde vores kollegaer, og vores høje anciennitet skyldes uden tvivl, at vi har en arbejdsplads, hvor folk er glade for at være.

Og så kan vores kunder også mærke, at vi er glade for vores arbejde,” siger Anders Schweitz Jensen, som har været ved BDO i fire år som Partner og statsautoriseret revisor.

Anders Schweitz Jensen, Partner og statsautoriseret revisor hos BDO Odense.

Også som helt ny medarbejder kan man mærke, at BDO er en god arbejdsplads, hvor der er tid til at sætte sig ind i virksomheden.

”Jeg begyndte i januar, og selvom jeg har været her så kort tid, så oplever jeg allerede BDO som et virkeligt rart sted af være. Der har været et hav af nye systemer, som jeg skulle lære, men folk har været overraskende gode til at hjælpe mig og bruge nogle ekstra minutter på at sætte mig ind i det hele, også selvom der er travlt,” siger Jeppe Juul, Senior Assistant hos BDO.

Jeppe Juul, Senior Assistant hos BDO Odense.

Uformelt samarbejde på kryds og tværs

Hos BDO arbejder de meget på tværs af kontorerne, og man oplever ikke stramme hierarkier og støvet formalitet mellem de ansatte.

”Man bliver udfordret hele tiden hos BDO, og der er masser af deadlines, som skal nås. Vi arbejder på kryds og tværs af kontorerne, så jeg arbejder både sammen med trainees og meget erfarne statsautoriserede revisorer.

Samspil mellem forskellige erfaringer og anciennitet giver noget specielt til arbejdsglæden, siger Jeppe Juul og tilføjer:

”Man er ikke bange for at gå ind og tale med lederne. Det bidrager med et trygt og uformelt arbejdsmiljø, hvor man ikke taler ned til hinanden.”

Udvikling og muligheder

BDO formår for alvor at investere i deres ansattes udvikling, og der er rig mulighed for at gøre karriere og uddanne sig, når først man har foden indenfor.

”Jeg startede uden titel for fire år siden, og siden da har mine titler været Assistant Manager, Manager, Senior Manager og nu er jeg blevet Director, statsautoriseret revisor og en del af ledergruppen,” siger Michaela Beeck, og tilføjer:

”BDO investerer virkelig i de ansatte. For eksempel er uddannelsen til statsautoriseret revisor ikke bare noget, som man giver til hvem som helst. Så de har jo virkelig troet på mig og ser en værdi i at udvikle mig, selvom jeg kun havde været her i kort tid.”

Michaela Beeck, Director og statsautoriseret revisor hos BDO Odense.

Ansvar og meningsfulde opgaver

Der er mange forskellige faktorer, som tilsammen udgør en god arbejdsplads. Blandt nogle af de vigtigste faktorer er ansvar og meningsfulde opgaver.

”Jeg får masser af ansvar som ny medarbejder i BDO, og jeg kan som regel trække de opgaver til mig, som jeg synes er spændende. Derudover har jeg mulighed for at beskæftige mig med en meget bred vifte af forskellige opgaver. På den måde bliver mit arbejde både meningsfuldt og motiverende,” siger Malu Hvidhjelm, som er i gang med sit andet år som Trainee hos BDO.

Malu Hvidhjelm, trainee hos BDO Odense.

Og oplevelsen af motiverende opgaver bakkes også op af kollegaen Michaela Beeck:

”Vi er en virksomhed, som er indrettet til at passe de små og mellemstore virksomheder. Det betyder, at vi er tættere på kunderne, og dermed bedre kan betjene dem. Det er meget motiverende for mig,” siger Michaela Beeck.

Kammerater og gode kollegaer

Når man taler med de ansatte i BDO Odense, oplever man en arbejdsglæde, som er svær at sætte ord på. Men heldigvis kan de ansatte selv sætte ord på, hvorfor BDO har så høj medarbejdertilfredshed, og det er tydeligt, at det sociale også har stor betydning.

”Jeg henter en stor del af min motivation i samspillet med mine kollegaer. Vi har et utroligt godt samarbejde her i huset, og interaktionen med mine kollegaer giver mit arbejde noget ekstra værdi. Der er en god jargon her på kontoret med plads til jokes og grin, så det hele ikke bliver så stift,” siger Jeppe Juul.

Den høje medarbejdertilfredshed i BDO handler i høj grad om noget kollegialt, og et af nøgleordene er kammeratlighed.

”Det kammeratlige og den oprigtige interesse i hinanden betyder meget for BDO som arbejdsplads. Det er lige som at drive en forretning med sine kammerater. Det gør BDO til en fantastisk arbejdsplads for mig,” siger Anders Schweitz Jensen og tilføjer:

”Vi holder af hinanden, støtter hinanden og står skulder ved skulder. Og det er jo alt andet lige sjovere at lave noget sammen med sine kammerater.”

Kollegaerne ved BDO har det så godt med hinanden, at de endda bruger en del af deres fritid sammen.

”Der bliver gjort meget for, at vi skal have mulighed for at møde hinanden udenfor arbejdstiden i mere afslappede sammenhænge. For eksempel til fodbold, fester, udflugter og til fredagsøl i byen eller på kontoret. Det gør, at man kommer tættere på sine kollegaer, og man kan tale om noget mere end arbejde, siger Malu Hvidhjelm.

Opskriften på høj medarbejdertilfredshed

Når BDO er placeret blandt de virksomheder i Danmark med flest tilfredse medarbejdere, kan man spørge sig selv, hvordan de gør det.

Selv om man nok aldrig finder et entydigt svar på dette spørgsmål, så giver Anders Schweitz Jensen sit bud her:

”Man skal være villig til at tænke anderledes, end man tidligere har gjort. Generation Z og den nye millennium-generation har en helt anden måde at tilgå arbejdsmarkedet på i forhold til dem, som sidder med mange års erfaring.

De nye generationer vil ledes på en anden måde, og det skal man være opmærksom på som ledelse.

Derfor arbejder vi i BDO konstant med at kunne omstille os, så vi kan skabe et godt team på tværs af de forskellige generationer.

Men alt i alt, så handler det om at møde nogle basale behov i arbejdslivet, det vil sige meningsfulde opgaver, reduceret overarbejde, tryghed, gode sociale relationer, udfordringer og mulighed for at udvikle sig.”

Høj kundetilfredshed, stigende medarbejdertrivsel, organisk vækst samt fortsat tro på fremgang har sikret BDO et tilfredsstillende 2017 – du kan læse BDOs årsrapport lige her

ArtWeek 2018: Bryggeriet Flakhaven lancerer kunst-øl

Skrevet af: Jens Erik Møller
Foto: Bryggeriet Flakhaven
Foto: Bryggeriet Flakhaven

Lørdag 28. juli indledes den ugelange kunstfestival ArtWeek 2018, som finder sted i DOK5000. Men det handler ikke kun om traditionel kunst som skulpturer, malerier og den slags.

I år er der nemlig også brygget en helt særlig ArtWeek-øl, som sælges i en begrænset periode i forbindelse med festivalen.

Det er brygmester Peter Schrøder fra Bryggeriet Flakhaven, der står bag øllen, der med brygmesterens egne ord er ”en fyldig, ravfarvet øl med en sød malt-profil med en alkoholprocent på cirka 5 procent.”

Selvom det er første gang, at der laves en særlig ArtWeek-øl, så mener Peter Schrøder, at det lå lige til højrebenet at lave en øl i forbindelse med ArtWeek.

”Vi vil gerne støtte op om kunst og kultur og på den her måde, kan vi vise vores håndværk og kunst,” siger Peter Schrøder.

Der er i første omgang brygget 1000 liter ArtWeek-øl, men Peter Schrøder understreger, at der sagtens kan laves mere ArtWeek-øl, hvis den bliver en succes.

Ølsmagning på åen

ArtWeek-øllen sælges selvfølgelig ved Bryggeriet Flakhaven, men den er også sat i salg hos blandt andet Gorm’s, First Hotel Grand, Arkaden Food Market, Storms Pakhus og hos H.J. Hansen Vin.

Men du kan også smage den i mere kunstneriske rammer. Som en del af ArtWeek 2018 arrangeres der fredag 3. august en helt særlig ølsmagning på Odense Å i samarbejde med Odense Aafart.

Her kan du smage ArtWeek-øllen og flere andre øl fra Bryggeriet Flakhaven samtidig med, at du underholdes med livemusik og kunstfortællinger. Udover Peter Schrøders præsentation af øllen, så vil kunstner Michael Sasserson fortælle om sin kunst.

Foto: Odense Aafart.

Efter denne særlige ølsmagning inklusiv livemusik og kunst er der mulighed for at nyde en særlig ArtWeek-platte på Flakhaven.

Hele herligheden koster 595 kr. inkl. et meget flot Eventyrligt Øl Glas, og vil du kun deltage i selve øl-smagningen på åen, koster det 295 kr. Du kan købe billet til ølsmagning på åen her.

Under ArtWeek-ugen kan du også opleve kunsten helt tæt på. Der er blandt andet croquis tegning med nøgenmodeller, stenhugger-workshop og spændende foredrag. Læs mere om ArtWeek 2018 her

Unikt tiltag: Gloove donerer 75 % af overskuddet til gode formål

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

VI har før skrevet om det danske firma Gloove, der tilbyder alternativ flyttehjælp til en pris, der er 60-70 procent billigere end traditionelle flyttemænd. Du kan læse den historie her.

“Odense har taget rigtig godt imod konceptet, og væksten i byen har været rigtig fin. Det er skønt, at folk har fået øjnene op for, at flytning kan gøres på en ny, smartere og billigere måde,” fortæller Andreas Zacho, stifter af Gloove.

Og nu er Gloove så klar med en endnu en vild nyhed. Den deleøkonomiske platform har nemlig besluttet sig for, hvert år at donere 75% af deres overskud til almennyttige formål.

Virksomheder skal tage et ansvar

Donationerne vil primært gå til miljøinitiativer og lokalt foreningsliv i eksempelvis Odense.

“Det var Storm P. der sagde: ‘Alle taler om vejret, men ingen gør noget ved det’. Det samme kan siges om mange virksomheders holdning og handling til deres social ansvar. Beslutningen er taget, fordi vi mener, at virksomheder skal gå forrest og tage et større ansvar for samfundet og ikke mindst miljøet,” siger Andreas Zacho.

Gloove er i forvejen baseret på en fællesskabstanke om at hjælpe hinanden. Når du skal flytte, kan du gennem platformen på Gloove.dk bestille studerende til at hjælpe med at bære. Prisen er 225 kr. timen pr. studerende.

Mere end penge

I to år har Gloove arbejdet på at give danskerne et billigt og socialt alternativ til deres flytning. Men for seks måneder siden trådte Andreas Zachos partner ud af virksomheden, og siden har Andreas arbejdet på, at bevæge virksomheden i en anden retning.

”Iværksætteri er hårdt arbejde, og jeg gerne arbejde for et mål, der er større end blot at tjene penge. Jeg vil gerne være med til at forbedre samfundet og miljøet. Jeg mener, at dette initiativ kan give en unik mulighed for, at vi som folk kan hjælpe hinanden og forbedre lokalsamfundene på tværs af landet og forhåbentlig på tværs af landegrænserne i takt med, at virksomheden vokser,” siger Andreas Zacho.

Lokale initiativer er vejen frem

Så vidt Andreas ved, er Gloove den eneste deleøkonomiske platform i verden, der nu indfører dette tiltag.

”Vi har som dele-økonomisk platform en masse muligheder, som traditionelle virksomheder ikke har, og det mener vi, skal udnyttes rigtigt. Derfor har vi besluttet, at bruge vores virksomhed til at arbejde mod en bæredygtig fremtid for hele samfundet,” siger Andreas Zacho.

Det er især miljøet og lokale initiativer, der lægger Andreas Zachos hjerte nær. Han mener kun, at det er gennem lokale initiativer, hvor mennesker engagerer sig direkte, at vi kan opnå en større forandring.

”Miljøet kræver al vores opmærksomhed, og den bedste måde at gøre det konkret på er ved, at vi begynder med os selv. Der er mange af de mindre foreninger og udviklingsprojekter rundt om i landet, der har et kæmpe potentiale for at skabe den nødvendige forandring, hvis de blot får lidt hjælp med på vejen,” afslutter Andreas Zacho.

Donationerne vil ikke kun blive givet som direkte støtte, men også som eksempelvis vejledning, økonomistyring eller revisorhjælp.

Bas Under Byens Bro: Ny bas-festival indtager Odense

Skrevet af: Jens Erik Møller
Bas Under Buen har tidligere gæstet Odense. I 2018 bliver det afløst af den nye bas-fetival Bas Under Byens Bro. Arkivfoto
Bas Under Buen har tidligere gæstet Odense. I 2018 bliver det afløst af den nye bas-fetival Bas Under Byens Bro. Arkivfoto

De sidste tre år har Odense haft fornøjelsen af et besøg af endags-festivalen Bas Under Buen forskellige steder i byen. Men efter at den mistede en del af sin økonomiske støtte blev 2018-udgaven i Odense aflyst tidligere på året. Dermed afholdes Bas Under Buen nu kun på Frederiksberg og i Aarhus.

Men det betyder langt fra, at det er slut med bas-tung folkefest i Odense, for i kølvandet på aflysningen af Bas Under Buen er et nyt initiativ – Bas Under Byens Bro – sat i søen.

Fredag 20. juli fra kl. 15 til 23 bliver området ved Byens Bro på Østre Stationsvej, derfor omdannet til en festivalplads med otte timers musikalsk underholdning i velkendte bas-genrer som reggae, dubstep, dub, Ggarage, grime, trap, drum & bass.

Line up med nyt talent og erfarne kræfter

Og der bliver noget for enhver bas-smag, da publikum kan blandt andet kan opleve artister som ZOOKEEPERS, DJ Ras Kjærbo, Amin Safari, Black Daniels, Jesus Kristus Lydsystem, Mass F, Dieko / Daniel Møller, Skøtt & Tams, LHT Sound og TRAUZERS. Der er således både nye talenter og erfarne kræfter inden for bas-musikken.

Arrangementet er gratis, men arrangørerne bag opfordrer publikum til at købe mad og drikke på festivalpladsen, og på den måde sikre et økonomisk grundlag for en bas-festival de kommende år. Musikhuset Posten leverer kolde drikkevarer, mens den populære foodtruck Falafelhuset serverer mad til festivalens gæster.

Du kan læse mere om Bas Under Byens Bro her

Sushikursus hos Arkaden: Lær at lave den perfekte rulle

Skrevet af: Jens Erik Møller
Foto: Bar Ramen
Foto: Bar Ramen

Elsker du sushi, så skal du læse med her – for nu kan du selv lære at lave de lækreste sushistykker.

Søndag 5. august kl. 10 afholder Arkaden Food Marked nemlig sushikursus, hvor Andreas fra Arkadens japanske gadekøkken, Bar Ramen, viser, hvordan du ruller den perfekte sushirulle, mens han fortæller om sushiens historie.

På kurset vil Andreas lære deltagerne den svære kunst at koge ris, så de er helt perfekte, hvordan man skærer fisk til forskellige typer af sushiruller samt hvordan sushi anrettes efterfølgende.

Når du og de andre deltagere har kogt ris, skåret fisk og rullet sushi, så er der fællesmiddag med sushi og den japanske øl Sapporo – og som en ekstra bonus, så præmieres de flotteste sushiruller med to gavekort á 250 kr.

Læs mere om Arkadens sushikursus her, hvor du også kan købe billet.

Prisen for at deltage i sushikurset er 399 kr.

Sommerteater ved Odense Slot: Fransk komedieklassiker i nye klæ’r

Skrevet af: Jens Erik Møller
Foto: Teatret Slotsgården
Foto: Teatret Slotsgården

Det er efterhånden blevet en fast sommertradition med teater i den gamle slotsgård ved Odense Slot i Kongens Have. Således også i år, hvor Teatret Slotsgården fortolker den klassiske Moliére-komedie Scapins Rævestreger.

Og selvom komedien er skrevet helt tilbage i 1671, har den stadig relevans i dag, mener leder af Teatret Slotsgården, Jacob Moth-Poulsen.

“Hvis man spillede det som dengang, hvor det blev skrevet, og bare genskabte noget, så har det ingen relevans. Så er det en slags museumsteater. Men når man læser Moliére, er der en eviggyldig tematik. Og med nyuddannede skuespillere med fingerne på pulsen, så skaber vi noget nyt,” siger Jacob Moth-Poulsen, og fortsætter:

“Vi spiller ikke i historiske kostumer eller bruger parykker, og vi har flyttet handlingen fra Napoli til en hønsegård med dragkostumer og hønsekostumer. Men fordi hans stykker er  mesterværker, så er det genkendeligt også i dag.”

Derfor er publikum, ifølge Jacob Moth-Poulsen, garanteret en helt unik, crazy og moderne teateroplevelse.

Moderne, crazy og ungt teater

Grundfilosofien bag Teatret Slotsgården er da også at lave sommerteater under åben himmel på nye måder, som bevæger sig væk fra de klassiske en-til-en komedier og lystspil, som præger langt de fleste sommerteatre og friluftsscener.

“Vi vil gerne lave noget, som er der, hvor teaterscenen er ligenu. Det skal være en crazy og inkluderende oplevelse, så publikum får en eksklusiv oplevelse,” siger Jacob Moth-Poulsen.

Derfor er omgivelserne i den gamle slotsgård, hvor der er plads til 150 publikummer også helt perfekt, mener teaterlederen, der også var med til at starte Teatret Slotsgården tilbage i 2012..

“Vi ønsker at gøre teateroplevelsen mere nærværende, så alle kan se selv det mindste, der sker på scenen.”

Teatret Slotsgården er da også netop kendt for sine nyfortolkninger det klassiske teaterrepertoire. Det har hvert eneste år siden 2013 underholdt odenseanerne med komedier af franske Moliére – deriblandt Don Juan og Den Indbildte Syge – og i år er det så klassikeren Scapins Rævestreger’s tur til at komme på plakaten.

Scapins Rævestreger har premiere 21. juli og spiller frem til 18. august i slotsgården ved Odense Slot – dog med en enkelt afstikker til Aalborg, hvor stykket kan opleves i dagene 25. juli til 29. juli på amfiscenen i haven bag Kunsten.

Du kan købe billet til Scapins Rævestreger her.