Blandt landets bedste: BDO Odense scorer højt på medarbejdertilfredshed

Skrevet af: Redaktionen

Annonce

2017 blev et rigtigt godt år hos den landsdækkende revisionsvirksomhed, BDO. Virksomheden vokser stadig, heriblandt Odense-afdelingen, som i dag beskæftiger 80 medarbejdere.

I alt har BDO på landsplan 1.100 medarbejdere. På Fyn beskæftiger BDO 140 medarbejdere og kan dermed kalde sig Fyns største revisionsfirma.

Hos BDO i Odense har de knækket koden til den høje medarbejdertilfredshed ved blandt andet at medtænke Generation Z og den nye millennium-generation. De nye generationer har en helt anden måde at tilgå arbejdsmarkedet i forhold til dem, som sidder med mange års erfaring.

En milepæl i 2017 var, at BDO fik stemplet “Top-in-Class”, som placerer dem blandt de 25 procent bedste danske virksomheder med 300-2.000 medarbejdere, når det gælder medarbejdertilfredshed.

Det er analysevirksomheden Ennova, der foretager undersøgelsen, hvor BDO scorede højt i medarbejdertilfredshed, og gav virksomheden et forspring i forhold til den samlede branche.

Hvorfor scorer de så højt også i Odense?

MigogOdense har besøgt BDO på Fælledvej 1 i Odense for at spørge nogle af de ansatte, hvad der gør BDO til et fantastisk sted at arbejde. Og der er ingen tvivl om, at tallene for medarbejdertilfredshed taler sandt.

For medlem af ledergruppen, Anders Schweitz Jensen, har medarbejdertilfredsheden en særlig betydning:

”Det har stor betydning, at vi har så høj medarbejdertilfredshed, for det er afgørende, at vi har et godt sted at arbejde. Og så betyder den høje medarbejdertilfredshed også, at vi kan fastholde vores kollegaer, og vores høje anciennitet skyldes uden tvivl, at vi har en arbejdsplads, hvor folk er glade for at være.

Og så kan vores kunder også mærke, at vi er glade for vores arbejde,” siger Anders Schweitz Jensen, som har været ved BDO i fire år som Partner og statsautoriseret revisor.

Anders Schweitz Jensen, Partner og statsautoriseret revisor hos BDO Odense.

Også som helt ny medarbejder kan man mærke, at BDO er en god arbejdsplads, hvor der er tid til at sætte sig ind i virksomheden.

”Jeg begyndte i januar, og selvom jeg har været her så kort tid, så oplever jeg allerede BDO som et virkeligt rart sted af være. Der har været et hav af nye systemer, som jeg skulle lære, men folk har været overraskende gode til at hjælpe mig og bruge nogle ekstra minutter på at sætte mig ind i det hele, også selvom der er travlt,” siger Jeppe Juul, Senior Assistant hos BDO.

Jeppe Juul, Senior Assistant hos BDO Odense.

Uformelt samarbejde på kryds og tværs

Hos BDO arbejder de meget på tværs af kontorerne, og man oplever ikke stramme hierarkier og støvet formalitet mellem de ansatte.

”Man bliver udfordret hele tiden hos BDO, og der er masser af deadlines, som skal nås. Vi arbejder på kryds og tværs af kontorerne, så jeg arbejder både sammen med trainees og meget erfarne statsautoriserede revisorer.

Samspil mellem forskellige erfaringer og anciennitet giver noget specielt til arbejdsglæden, siger Jeppe Juul og tilføjer:

”Man er ikke bange for at gå ind og tale med lederne. Det bidrager med et trygt og uformelt arbejdsmiljø, hvor man ikke taler ned til hinanden.”

Udvikling og muligheder

BDO formår for alvor at investere i deres ansattes udvikling, og der er rig mulighed for at gøre karriere og uddanne sig, når først man har foden indenfor.

”Jeg startede uden titel for fire år siden, og siden da har mine titler været Assistant Manager, Manager, Senior Manager og nu er jeg blevet Director, statsautoriseret revisor og en del af ledergruppen,” siger Michaela Beeck, og tilføjer:

”BDO investerer virkelig i de ansatte. For eksempel er uddannelsen til statsautoriseret revisor ikke bare noget, som man giver til hvem som helst. Så de har jo virkelig troet på mig og ser en værdi i at udvikle mig, selvom jeg kun havde været her i kort tid.”

Michaela Beeck, Director og statsautoriseret revisor hos BDO Odense.

Ansvar og meningsfulde opgaver

Der er mange forskellige faktorer, som tilsammen udgør en god arbejdsplads. Blandt nogle af de vigtigste faktorer er ansvar og meningsfulde opgaver.

”Jeg får masser af ansvar som ny medarbejder i BDO, og jeg kan som regel trække de opgaver til mig, som jeg synes er spændende. Derudover har jeg mulighed for at beskæftige mig med en meget bred vifte af forskellige opgaver. På den måde bliver mit arbejde både meningsfuldt og motiverende,” siger Malu Hvidhjelm, som er i gang med sit andet år som Trainee hos BDO.

Malu Hvidhjelm, trainee hos BDO Odense.

Og oplevelsen af motiverende opgaver bakkes også op af kollegaen Michaela Beeck:

”Vi er en virksomhed, som er indrettet til at passe de små og mellemstore virksomheder. Det betyder, at vi er tættere på kunderne, og dermed bedre kan betjene dem. Det er meget motiverende for mig,” siger Michaela Beeck.

Kammerater og gode kollegaer

Når man taler med de ansatte i BDO Odense, oplever man en arbejdsglæde, som er svær at sætte ord på. Men heldigvis kan de ansatte selv sætte ord på, hvorfor BDO har så høj medarbejdertilfredshed, og det er tydeligt, at det sociale også har stor betydning.

”Jeg henter en stor del af min motivation i samspillet med mine kollegaer. Vi har et utroligt godt samarbejde her i huset, og interaktionen med mine kollegaer giver mit arbejde noget ekstra værdi. Der er en god jargon her på kontoret med plads til jokes og grin, så det hele ikke bliver så stift,” siger Jeppe Juul.

Den høje medarbejdertilfredshed i BDO handler i høj grad om noget kollegialt, og et af nøgleordene er kammeratlighed.

”Det kammeratlige og den oprigtige interesse i hinanden betyder meget for BDO som arbejdsplads. Det er lige som at drive en forretning med sine kammerater. Det gør BDO til en fantastisk arbejdsplads for mig,” siger Anders Schweitz Jensen og tilføjer:

”Vi holder af hinanden, støtter hinanden og står skulder ved skulder. Og det er jo alt andet lige sjovere at lave noget sammen med sine kammerater.”

Kollegaerne ved BDO har det så godt med hinanden, at de endda bruger en del af deres fritid sammen.

”Der bliver gjort meget for, at vi skal have mulighed for at møde hinanden udenfor arbejdstiden i mere afslappede sammenhænge. For eksempel til fodbold, fester, udflugter og til fredagsøl i byen eller på kontoret. Det gør, at man kommer tættere på sine kollegaer, og man kan tale om noget mere end arbejde, siger Malu Hvidhjelm.

Opskriften på høj medarbejdertilfredshed

Når BDO er placeret blandt de virksomheder i Danmark med flest tilfredse medarbejdere, kan man spørge sig selv, hvordan de gør det.

Selv om man nok aldrig finder et entydigt svar på dette spørgsmål, så giver Anders Schweitz Jensen sit bud her:

”Man skal være villig til at tænke anderledes, end man tidligere har gjort. Generation Z og den nye millennium-generation har en helt anden måde at tilgå arbejdsmarkedet på i forhold til dem, som sidder med mange års erfaring.

De nye generationer vil ledes på en anden måde, og det skal man være opmærksom på som ledelse.

Derfor arbejder vi i BDO konstant med at kunne omstille os, så vi kan skabe et godt team på tværs af de forskellige generationer.

Men alt i alt, så handler det om at møde nogle basale behov i arbejdslivet, det vil sige meningsfulde opgaver, reduceret overarbejde, tryghed, gode sociale relationer, udfordringer og mulighed for at udvikle sig.”

Høj kundetilfredshed, stigende medarbejdertrivsel, organisk vækst samt fortsat tro på fremgang har sikret BDO et tilfredsstillende 2017 – du kan læse BDOs årsrapport lige her

Lang næse: Fyn igen forbigået af Michelin Guiden

Skrevet af: Redaktionen
Vår
Vår

Det var i år, at det skulle være.

For første gang nogensinde skulle Fyn have en Michelin-stjerne. Mange tippede, at Falsled Kro eller Balcony her i Odense kunne tage den.

Derfor var forventningerne enorme, da Michelin Guiden for første gang nogensinde afholdt deres nordiske uddeling uden for en hovedstad.

Det gjorde de i Århus, og derfor troede man på mere kærlighed til byerne uden for København.

Men igen blev både Nordjylland og Fyn forbigået.

Kun en ny dansk restaurant i Michelin Guiden

Selv om Michelin inspektørerne havde været i begge regioner. Her på Fyn havde de blandt andet besøgt Falsled Kro, Pasfall og Sortebro Kro.

Men det blev ved forhåbningerne. For det var kun Alouette fra København, der var den eneste nye danske restaurant med en stjerne.

Noma bragede ind igen i Michelin Guiden efter en lukkeperiode, og de røg direkte ind på to stjerner.

Geranium forblev eneste danske restaurant med tre stjerner, og er stadig blandt Nordens bedste restauranter.

Tre stjerner:

* Geranium, København.

To stjerner:

* A|O|C, København.

* Kadeau København, København.

* Henne Kirkeby Kro, Henne Kirkeby.

* Noma, København

En stjerne:

* Clou, København.

* Era Ora, København.

* Formel B, København.

* Jordnær, Gentofte.

* Kiin Kiin, København.

* Kokkeriet, København.

* Kong Hans Kælder, København.

* Marchal, København.

* 108, København.

* Relæ, København.

* Søllerød Kro, Holte.

* Studio at the Standard, København.

Alouette, København (ny)

* Domestic, Aarhus.

* Frederikshøj, Aarhus.

* Gastromé, Aarhus.

* Substans, Aarhus.

* Kadeau Bornholm, Bornholm.

* Ti Trin Ned, Fredericia.

* MeMu, Vejle.

* Slotskøkkenet (Dragsholm Slot), Hørve.

* Frederiksminde, Præstø.

Drop ventetiden: Du kan følge din bus på Rejseplanens app

Skrevet af: Redaktionen
Odense: Fynbus holdeplads nord ved Odense Banegårdcenter OBC. Foto: Robert Wengler
Odense: Fynbus holdeplads nord ved Odense Banegårdcenter OBC. Foto: Robert Wengler

Kender du det, at du står ved busstoppestedet, du har tjekket køreplanen, og du ved præcis, hvornår din bus skal ankomme?

Hvorefter du til din frustration, med et nedslået ansigtsudtryk, kolde hænder og med stampen i jorden for at holde varmen, erfarer, at bussen ikke kommer til tiden.

Det er en træls situation. Det værste er dog den ubekendte faktor – hvornår kommer bussen så, når den nu ikke overholder køreplanen?

Heldigvis kan du med få klik på din telefon slå den ubekendte faktor af bordet. Alt, du skal bruge, er en af Danmarks mest populære apps, Rejseplanen.

Rejseplanen er en ”must have” app

Du ved sikkert, at du med rejseplanen i hånden kan søge efter en rejse fra a til b.

Derimod er der færre, der kender til de små ninjatricks, der mindsker frustrationerne, og gør det nemmere at være kunde i den kollektive trafik.

Vidste du, at du kan abonnere på en fast busafgang i f.eks. hverdagene? Følge én enkelt busafgang, så du automatisk får besked, hvis den er forsinket?

Eller, i realtid, se på et kortet, hvor din bus befinder sig?

Det er statistisk meget sandsynligt, at du desværre ikke kender til disse funktioner i rejseplanens app.

Men det er funktioner, du bør kende til, hvis du ofte, eller blot engang imellem, tager bussen eller toget.

Odense: Fynbus holdeplads syd ved OBC. Foto: Robert Wengler

Drop ventetiden. Bliv oplyst. Brug rejseplanen

Når du skal med bussen rundt i Odense, behøver du derfor to ting. En smartphone med rejseplanen installeret og et rejsekort.

Med et rejsekort i hånden får du nemlig stort set altid den billigste busbillet.

Gør det til en rutine, at du tjekker rejseplanen, inden du går mod busstoppestedet. Så ved du hurtigt og nemt, om din bus er forsinket.

Skulle netop din afgang være meget forsinket, kan du med ro i maven blive inde i varmen lidt endnu, inden du begiver dig mod stoppestedet.

Samtidig fortæller rejseplanen dig, hvis der er ændringer på din rute.

Stiger du på bussen langs den kommende letbanerute, er det i disse år, i særdeleshed, en god idé at bruge rejseplanen, da du her kan se, hvis dit stoppested er blevet nedlagt eller blevet flyttet for en kort periode.

Sådan mestrer du rejseplanen

Hvis du er blevet lidt lun på rejseplanen og dens mange muligheder, så kan vi med glæde fortælle, at FynBus har gjort forarbejdet for dig.

De har nemlig lavet en lille guide, der viser dig, hvordan du kommer til at mestre rejseplanens ”hemmelige” funktioner.

God rejse og du finder guiden her

Nu uddeles Michelin-stjernerne: Disse kan hente Fyns allerførste

Skrevet af: Mads Schytte

Klumme skrevet af Mads Schytte fra gastromand.dk  Gastromand er også medejere af MigogOdense

Michelin-guiden er større i Danmark end nogensinde.

Aldrig før har stjernerne været så tætte på os i Danmark men for nogen alligevel også så langt væk.

Flere restauranter end nogensinde har i dag en Michelin-stjerne, og rygterne om hvem de næste på listen bliver, flyver rundt i medierne i disse dage.

Får vi endnu en 3-stjernet i Danmark udover Geranium?

Kommer der nye spillere på banen? Vil Nærvær, Trio eller muligvis Restaurant Brace i København modtage deres første?

Der er endda rygter om, at NOMA 2.0 modtager mere end en stjerne ved uddelingen.

I Danmark kæmper vi bravt for at få guidens opmærksomhed, og alene det at modtage en stjerne er her i landet enormt stort.

Verdens Bedste Kok er fra Danmark

For få uger siden gjorde Danmark sig igen gastronomisk bemærket.

Kenneth Toft-Hansen var nemlig rejst til Bocuse d´Or med sin coach Rasmus Kofoed (Geranium) for at kæmpe i Lyon i den uofficielle konkurrence om at blive verdens bedste kok.

Norge var storfavorit, efter at have vundet EM med adskillige længder over Danmark.

Kenneth og teamet havde dog trænet, kæmpet, svedt og blødt inden konkurrencen og stod skarpere end nogensinde – så skarpt, at de kom der fra med en guldmedalje.

En helt afsindig bedrift som vi skal nogle år tilbage for at finde, hvor Rasmus Kofoed selv vandt guld efter ”tredje forsøg”.

Vi kan noget i Danmark, og det er Michelin-guiden tvunget til at indse.

Hvad med resten af Danmark?

Byer som Vejle, Fredericia og Henne Kirkeby har allerede landet en Michelin stjerne. Men her på Fyn og i Odense har vi endnu den første tilgode.

I 2018 har de i hvert fald besøgt Fyn, hvilket endeligt bekræfter, at Michelin-guiden har været omkring i hele Danmark.

Mulighederne ligger altså for vores fødder – men har vi været skarpe nok på Fyn? Har restauranterne med ambitioner om at nå stjerner været i topform?

Vi ved, at vi i hvert fald er tættere på end sidste år. Men hvem er så i spil i Odense og resten af Fyn?

Falsled Kro.

Vores bud på en shortlist er følgende

Falsled Kro,

Michelin-guiden postede i løbet af 2018 på Instagram, at de var på Falsled Kro. Så de er i hvert fald i spil. Falsled Kro har længe været bedste bud på en Michelin-stjerne på Fyn, og er det igen i år.

The Balcony

De dygtige ambitiøse gutter fra Balcony har taget Odense med storm. De har fået forrygende anmeldelser fra flere af de største medier, og de er placeret som Odenses bedste i White Guide.

De har også allerede vundet et par internationale titler.

Spørgsmålet er, om de er for nye til at hente den første stjerne til Fyn.

Restaurant Pasfall

Thomas Pasfall har spillet en kæmpe rolle i udviklingen af gastronomien i Odense og i hele regionen. Michelin-folkene kender til hans kreationer, så han er helt sikkert i spil.

Sortebro Kro

Endnu et sted vi med sikkerhed ved, at Michelin har besøgt i 2018. Der leveres tårnhøjt niveau, men det må være en outsider til en stjerne. Andre må stå foran dem.

Restaurant Lieffroy

I Nyborg har man en perle i Lieffroy. Stort set hvert eneste år får de Fyns bedste gæsteanmeldelser, og de kendte anmeldere elsker også deres mad.

Restaurant Vår

Michelin-folkene har været vidt omkring i det forgange år. For også Vår har haft besøg. Endnu en restaurant, der er braget igennem på madscenen i Odense.

Niveauet hos de andre er øget

Udfordringen bliver dog, at niveauet i hovedstaden og Århus, som vi baseliner imod, også har hævet niveauet.

Se fx på Frederikshøj under Wasim Hallal som ”blot” har en enkelt stjerne og sammenlign denne restaurant med Balcony – hånden på hjertet, de er et stykke fra hinanden.

Så selv om Fyn og navnlig Odense stormer frem så bliver det nok en udfordring – men vi har vi ikke mistet håbet!