Børnene skal ikke snydes: Coolshop vil overtage Fætter BR butikker

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: PR
Foto: PR

I slutningen af december kunne vi fortælle nyheden om, at legetøjsselskabet Top-Toy, der står bag kæderne Fætter BR og TOYS R US i Norden, er blevet erklæret konkurs.

Det kan du læse mere om her.

Den enes død, kan dog hurtigt betyde den andens brød.

Coolshops Marketing Director og partner, Jacob Risgaard, fortæller til MigogOdense, at konkursen betyder, at Kids Coolshop undersøger mulighederne for at etablere nye fysiske butikker og ikke mindst overtage noget af varelageret fra det nu konkursramte selskab.

Kids Coolshop har eksisteret i to år og har fysiske butikker i både Aalborg (City Syd), Odense, Frederikshavn, Aarhus, Silkeborg, Horsens, Svendborg, Køge og Vordingborg.

De ni butikker var alle tidligere en del af Legekæden.

“De (Top-Toy red.) solgte over 50 procent af alt legetøj i Danmark, så det er klart, at det skaber nogle sorte huller rundt omkring i landet, hvor der ikke er legetøj.

Det er dog vigtigt for mig at understege, at jeg ikke kan og vil blive ret konkret på nuværende tidspunkt.

Vi har knap nok sat os ved forhandlingsbordet, men vi har dog skrevet til kuratoren for at undersøge mulighederne.”

Går efter de store butikker

Selvom Jacob Risgaard ikke vil udtale sig konkret om de strategiske planer, vil han dog gerne løfte sløret for, at det ikke bliver de mindste BR-butikker, som man eksempelvis vil gå ind og overtage.

“De mindre butikker passer ikke ind i vores strategi. Vores butikker er kendetegnet ved at være store legetøjsbutikker på over 1000 kvadratmeter, så de mindre butikker er ikke interessante for os.”

Det betyder, at de helt sikkert kigger på den store Toys R Us butik i Rosengårdcenteret i Odense.

Kids Coolshop har lige nu stor succes, og Jacob Risgaard fortæller, at julehandlen nærmest eksploderede, både online og i de fysiske butikker. 

Magien skal tilbage i legetøjsbutikkerne

Nøglen til succes i legetøjsbranchen handler, ifølge Jacob Risgaard, om flere ting:

“Det handler blandt andet om at få magien tilbage. Det skal være den oplevelse, som den ældre generation selv kan huske fra barndommen. Det skal være en legetøjsbutik og ikke et supermarked.

Man skal kunne røre ved alt, lege med alt, og så skal det selvfølgelige være kvalitetslegetøj af kendte mærker, som er udviklet ud fra børnenes præmisser.

Derudover kommer vi (Coolshop red.) fra en branche, hvor vi lytter til folk, hvor eksempelvis Fætter BR har været vant til at diktere, hvad folk skulle købe.

Den nye generation af børn er anderledes, og de vil ikke blot sætter krydser i kataloget, som kommer til jul.

De finder inspiration på Youtube og alle mulige andre steder.”

Selvom han mener, at legetøjsbranchen har brug for et nyt frisk pust, understreger han også, at han ikke glæder sig over konkursen.

“Det er synd for alle de mega dygtige medarbejdere, som har mistet deres job.

Vi vil helt sikkert også undersøge muligheden for at få noget af den know-how med over i vores legetøjsunivers.”