Danmarks allerførste tog ankommet til Odense: Se testkørsel onsdag
Tirsdag var en helt særlig dag for odenseanske tog-entusiaster.
Danmarks allerførste tog ankom nemlig til Dansk Jernbanemuseum, der ligger bag Odense Banegård Center.
I morgen onsdag den 19. juni laver man den første testkørsel. Der bliver ikke noget officielt for de nysgerrige, men stiller man sig op på Byens Bro i morgen, så vil man kunne se det helt specielle tog køre.
Toget, der bærer navnet “Odin”, blev oprindelig bygget i 1846 og efterfølgende sat i drift i 1847 på strækningen mellem København og Roskilde.
Men ifølge Anna Back Larsen, formidlingschef ved Danmarks Jernbanemuseum, blev det skrottet igen – før man tænkte tanken, at Danmarks første tog måske var værd at bevare for eftertiden.
Det er derfor ikke det originale tog, der i dag tirsdag ankom til museet, men en kopi bygget af frivillige hænder.
Bygget af frivillige hænder
De originale tegninger til Odin gik tabt, da fabrikken, der byggede Odin, brændte, og da lokomotivet blev skrottet i 1876, så har man, ifølge Anna Back Larsen, ikke rigtig vidst, hvordan det så ud.
Men i 2004 rekonstruerede togeksperter tegningerne, og året efter gik Jørgen Lindevall fra museets værksted i Roskilde i gang med at bygge en kopi af Danmarks allerførste tog sammen med et fast onsdagssjak bestående af frivillige tog-entusisaster.
Og efter 14 års arbejde er toget nu kommet til Odense og Dansk Jernbanemuseum, hvor de sidste detaljer skal klares, inden odenseanere og andre tog-fans kan få en tur.
“Det har aldrig kørt for egen kraft, og skal nu ud på en række testkørsler på museets egen lille jernbanestrækning fra museet op til Åløkke Allé,” fortæller Anna Back Larsen til MigogOdense.
Spydspids i ny udstilling
Hvis alt går godt med togets testkørelser, vil det fra 15. september være muligt på udvalgte dage at få en tur med Danmarks ældste tog. Toget bliver nemlig spydspidsen for en helt ny udstilling, der fortæller historien om Odin, hvordan det fungerede samt hvilken revolution toget var, da det kom til Danmark i 1847.
”ODIN repræsenterer den tidligste jernbanehistorie i Danmark. Jernbanen var en transportrevolution, hvor man pludselig kunne transportere mennesker og gods langt hurtigere end tidligere. Det var med til at fremme industrialiseringen af Danmark,” forklarer Anna Back Larsen.
Med togets indtog i Danmark kunne man pludselig tilbagelægge den 32 kilometer lange strækning mellem København og Roskilde på kun 53 minutter – en rejse, der før 1847 foregik på fod, på hesteryg eller med hestevogne og tog flere timer.
Odin er derfor ikke bare en kopi af et tog, men et meget markant stykke danmarkshistorie, som fra i dag kan opleves i Odense.