Del dit klædeskab med andre: Organic Club-konceptet hitter i Odense

Skrevet af: Betina Vestergård Jepsen
Butiksindehaver i Odense, Anja Littau Due.
Butiksindehaver i Odense, Anja Littau Due.

Måske kender især vores kvindelige læsere det med, at I har et fyldt klædeskab men alligevel intet, I har lyst til at have på?

Faktisk er det kun 30% af en kvindes garderobe, der bliver brugt, og vi bruger i gennemsnit kun et stykke tøj seks gange.

Det satte nogle tanker i gang hos Louise Kingo Liokouras, og derfor startede hun The Organic Club op i Odense, Svendborg og flere steder i Købehavn.

Butikken i Odense drives af indehaver Anja Littau Due. Vi tog en snak med de to kvinder i anledningen af, at butikken i Odense snart har været åben i et år, og at The Organic Club er nomineret i Best of Odenses kategori ”Genbrug og retro”.

Idéen om et kollektivt klædeskab

Louise fortæller om sine bevæggrunde for at starte The Organic Club:

”Rigtig mange kvinder har lækkert tøj af god kvalitet hængende i skabet, som andre kvinder sagtens kan få glæde af. Så derfor opstod idéen om at præsentere second-hand tøjet i et lækkert og indbydende miljø.

The Organic Club fungerer på den måde, at man med et månedligt medlemskab på 199 kr. kan bytte alt det lækre, velholdte tøj, man ønsker. Når man selv afleverer tøj i butikken, får man point ind på sin konto, som man kan se via en app. Med de point kan man så købe andet tøj i butikken.

Derudover vil vores medlemmer fra det nye år også få særlige tilbud og invitationer til spændende events inden for mode, skønhed, økologi, bæredygtighed og deleøkonomi.”

Grundlæggeren af The Organic Club, Louise Kingo Liokouras.

Dansk designertøj i god kvalitet

”Det er ikke alt tøj, vi tager imod i butikken. Vi tager måske imod havdelen af det tøj, vi bliver tilbudt.

Vi vil gerne have danske designere og tøj i god kvalitet. Ikke nødvendigvis fordi det er mærkevarer men fordi, det f.eks. er klassiske designs,” siger Anja og fortsætter:

”Vi kombinerer salget af tøjet med økologisk hudpleje, økologiske tekstiler, bæredygtigt interiør, økologisk kaffe og vin mm. i butikkerne. Vi sælger f.eks. MILD makeup, som er Svanemærket og Essentials makeup, som er hotel Guldsmedens bæredygtige og økologiske produkter. Og så tager vi selv en hel del ind fra Bali i bæredygtige materialer. F.eks. bambus, som vokser meget hurtigt.”

’Slow shopping’ i rare omgivelser

”Folk har måske nogle fordomme omkring genbrugstøj, men vi ønsker at adskille os fra det traditionelle udtryk og stemning i en genbrugsbutik. Derfor får kunden tøjet med hjem indpakket i silkepapir i en smuk pose.

Vi ønsker at skabe eksklusive shoppe-oplevelser, og vi går ind for konceptet om ’slow shopping’, hvor vores kunder tager sig god tid til at kigge sig rundt i butikken. Derfor har vi i Odense vores lækre, økologiske kaffebar, hvor man kan sidde at nyde en kop kaffe i ro og mag,” siger Louise, og Anja uddyber:

Kaffebaren betyder også, at mange af vores kunder tager deres mænd og børn med herind, for så kan de slappe af, imens kvinderne prøver tøj.”

Odense har taget godt imod konceptet

”Der er blevet taget rigtig godt imod butikken her i Odense. Vi har et meget bredt og varieret publikum, og vores kunder er meget tilfredse.

Vi kender vores medlemmer rigtig godt. Det er super fedt,” siger Anja og fortsætter:

”Vi har både unge og lidt ældre kunder. Den yngste person, der ikke er medlem, men som kommer i butikken, er 7-årige Alba, der elsker at sidde at drikke varm kakao herinde med sin mor. Og den ældste har rundet de 80 år. Hun køber tøj hos os. Så vi spænder meget bredt, fordi vi har meget klassisk og stilrent tøj, som kan bruges af alle.”

Her ses butiksindehaver i Odense, Anja Littau Due, til højre.

Kunne du tænke dig din egen kaffebar?

Hvis du går med en drøm om at bestyre din egen kaffebar, har du nu chancen!

”Vi vil gerne have mere fokus på vores hyggelige, økologiske kaffebar, og derfor søger vi lige nu nogen til at bestyre den, udvikle den og stå for markedsføringen af den. Hvis man er interesseret, kan man bare kontakte mig i butikken eller sende en mail til info@theorganicclub.com,” siger Anja.

Her ses den hyggelige café i The Organic Club i Brandts Passage.

Foruden de fysiske butikker har The Organic Club også en webshop med økologiske og bæredygtige produkter.

The Organic Club Odense
Brandts Passage 27
5000 Odense

Inspireret af risalamanden: Chokolademager fra Odense lancerer særlig julekollektion

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Julen er højsæson for chokolade, og naturligvis har chokolademager Morten Aagaard fra Mortens Chokolade i Odense skabt en kollektion af chokolade særligt afstemt højtiden varme og hygge.

De fleste kan genkalde sig julens dufte og smage. De smage, som vi kender fra julebordet, juletræet og småkagerne, er inspirationen til jule-kollektionen hos Mortens Chokolade.

“Det sværest har været at vælge, for julen har så mange traditioner, og de fleste har noget at gøre med mad og forskellige smage.

Derfor har jeg haft lyst til at lade mig inspirere, af de smage vi kender fra julens traditioner, og så har jeg sat dem i ind i en ny sammenhæng, nemlig chokolade,” siger chokolademager, Morten Aagaard.

Find mandlen … i chokoladen

En af kollektionens chokolader er hentet direkte fra julebordet juleaften.

“Jeg kommer fra en familie, hvor vi altid har spist risalamande. Der er aldrig blevet snydt med mandlen, og derfor skulle kampen om mandlen selvfølgelig overføres til chokoladerne.

Der er de blevet på den måde, at jeg har lavet et stykke fyldt chokolade med hakkede mandler og hvid chokoladecreme med masser af vanilje.

I alle stykkerne har jeg lagt et tørret kirsebær – men i et af dem ligger der en hel mandel. På den måde kan man finde mandlen, selv når man spiser chokolade en hyggelig eftermiddag i december,” siger Morten Aagaard.

Også barndommens minder som de ikoniske bismarksstokke har fundet vej til chokoladebutikken.

“De røde og hvide bolchestokke er et af de tydeligste minder om julens slik, jeg har. Den er så genkendelig. Jeg kan egentlig ikke huske, at vi spiste dem, men jeg kan huske, at de var der.

Måske hang de bare på juletræet og pyntede,” siger han.

Julens krydderier

En ting er julens smage, en anden er dens dufte.

Julen er fyldt med krydderier og hver eneste småkage har sin duft.

Det er der også kommet en chokolade ud af.

“Jeg har altid været sådan en der bagte op til jul, og jeg vender altid tilbage til de samme opskrifter.

Især brunkager er jeg glad for. De har nemlig lidt af alle julens varme krydderier.

Så det var helt sikkert fra starten, at jeg skulle lave en chokolade med de krydderier. J

eg har lavet en særlig krydderblanding, som jeg putter i en chokoladeganache. På den måde får man alt det bedste fra chokoladen og fra krydderierne,” siger Morten Aagaard.

Chokoladekollektionen med julens smage udkommer den 22. november og sælges fra til jul hos Mortens Chokolade, Kongensgade 45, Odense.

I forbindelse med kollektionen holder Mortens Chokolade en prøvesmagningsaften, hvor nysgerrige kan smage chokoladerne og få historien om udviklingen og hvorfor smagene er blevet om de er.

Læs mere her.

Stjernespækket musikprogram: Her er sommerens koncerter i Landsbyen

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

De loyale fans bliver belønnet i et nyt koncept, der rammer Den Fynske Landsby til sommer.

Der er mere musik for pengene – og endnu flere oplevelser til de skønne sommeraftener.

Selvom det er koldt udenfor, så er lyden af sommer allerede landet på Fyn.

Landsbyen er et nyt koncept præsenteret af koncertarrangøren Live Culture, der fylder Den Fynske Landsby med danske darlings i de varme måneder.

For første gang nogensinde afslører Live Culture hele sommerens program på én gang og i et og samme koncept – og det er der en god grund til.

Det bliver nemlig muligt at få fingrene i særlige koncertpakker, hvor du kan opleve en række koncerter til en ekstraordinær pris.

“Med koncertpakkerne sammensætter du selv lyden af din sommer.

Vælg dine favoritter – eller forkæl dig selv med hele sæsonens ni koncerter.

Det er samtidig den perfekte musikalske gaveidé fyldt med oplevelser og kvalitetstid,” siger Rune Erbs Ledet, program- og kommunikationschef hos Live Culture.

Store oplevelser i mindeværdige rammer
Landsbyen repræsenterer et bredt spænd af i alt 21 danske folkelige artister på en af de mest stemningsfulde scener, vi har herhjemme.

De smukke bøgetræer i Den Fynske Landsby står klar til at svaje i takt til de helt store klassikere.

Publikum kan blandt andet opleve Poul Krebs, der til næste år fejrer 25-års jubilæum med succespladen ”Små sensationer.

Det vil også være muligt at få en unik oplevelse med Danmarks Underholdningsorkester, der med ”Sounds Of Symphony” optræder med en række forskellige kunstnere som Burhan G og Pernille Rosendahl.

Landsbyen kalder på et publikum, der ikke går på kompromis med kvalitet og oplevelsesværdi. Det at hygge sig og have det rart, er første prioritet,” understreger Rune Erbs Ledet.

Køb billetter fra mandag den 18. november kl. 10.00 på liveculture.dk

Pakkerne indeholder:

  • Sølv-pakken: 3 koncerter / 850 kr.
  • Guld-pakken: 5 koncerter / 1.200 kr.
  • Platin-pakken: Hele sæsonen (9 koncerter) / 1.800 kr.
    Alle priser er inkl. gebyr.

Standardbillet: 1 koncert / 350 kr.

Gæster i Landsbyen kan glæde sig til:

19/6: Jacob Dinesen

20/6: Queen Machine

14/8: Malurt

15/8: The Savage Rose + Søren Huus

28/8: Poul Krebs

29/8: Burhan G, Noah, Dorthe Gerlach, Pernille Rosendahl & Danmarks Underholdningsorkester

3/9: Almost AC/DC + Bryan Adams Tribute + Dressed for Roxette

4/9: Lis Sørensen + Hush

5/9: Lars Lilholt + En lille pose støj

Hvad: ”Landsbyen”
Hvor: Den Fynske Landsby
Hvornår: Sommeren 2020

Verdens største julefestival åbner i næste uge: Kom med til åbningsfest på Glow

Skrevet af: Michael Qureshi
Pressefoto fra Glow i Vancouver
Pressefoto fra Glow i Vancouver

Torsdag d. 21. november i næste uge åbner verdens største indendørs julefestival deres allerførste event i Odense – faktisk det allerførste event i hele Europa.

Med mere end én million glødende pærer, velkomstmusik og besøg fra hele Danmarks chipskonge, Jørgen fra KiMs, bliver det et brag af en åbning, som alle er inviteret med til.

Glow Odense er en magisk lysoplevelse for hele familien med plads til hygge og nærvær.

Et indendørs vintereventyr på 6000 kvadratmeter krydret med mere end en million smukke lys og glødende pærer, interaktive lege, lokale kunstnere, julehygge og mulighed for masser af familietid – alt sammen med udgangspunkt i de kendte eventyr.

“Det kribler i maven, og vi glæder os helt vildt til at slå dørene op for det første europæiske Glow-event i næste uge.

Og vi håber, at en masse spændte gæster har lyst til at være med til åbne Glow og som de første træde ind i vores eventyrlige univers torsdag i næste uge,” siger Eva Pasgaard, der er direktør for Glow Odense.

PR-foto

Odense Pigegarde og kendt DJ spiller

Til den store åbning bliver gæsterne budt velkommen med manér, når Odense Pigegarde spiller op ved indgangen, og saxofonist Da Rune og DJ’en Jeppe Dex lader sprøde toner flyde fra Glows store scene.

Og så har gæsterne naturligvis mulighed for at tage billeder med den danmarkskendte chipskonge, Jørgen, med Glows eventyrlige vinterunivers som baggrund.

Et sprødt samarbejde

Det er ikke kun gæsterne, der kommer til Glow Odenses åbningsdag, som kan glæde sig til at smage chips fra KiMs.

Sammen med Glow Odense har de nemlig indgået et sprødt samarbejde, som varer hele festivalen ud.

KiMs er blandt andet sponsor for jule- og vinterfestivalens skattejagt og deler små chipsposer ud til alle børn, der finder de forsvundne gaver.

“Hos KiMs elsker vi julen, fordi den lægger op til masser af hygge med venner, familie og lækkerier i form af blandt andet franske kartofler, nødder og chokolade.

Glows hyggelige jule- og vinterfestival er et fantastisk initiativ, som med garanti vil skabe juleglæde og hyggelige stunder for både unge og ældre. Og det vil vi meget gerne støtte op om,” siger Louise Witting, der er trade marketing manager for KiMs.

Glow Odense finder sted fra torsdag 21. november 2019 til og med lørdag 4. januar 2020 og afholdes i opvarmede lokaler på Faaborgvej 248 B i Odense SV.

Entrepriserne bliver 149 kroner for voksne og 119 kroner for børn (3-12 år). Børn under 3 år er gratis.

Der er også mulighed for at købe et sæsonkort, der giver adgang i hele perioden.