Den Fynske Motorvej er hårdt ramt: 54 ulykker på to måneder

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: presse-fotos.dk
Foto: presse-fotos.dk

Sommer og ferie er lig med tid til afslapning – men ikke før, man er ude af bilen.

I øjeblikket oplever Fyns Politi rigtig mange uheld på den Fynske Motorvej. Derfor opfordrer politiet til, at bilisterne holder bedre afstand, sætter opmærksomheden på fuldt fokus – og sætter hastigheden ned.

Det skriver Fyns Politi i en pressemeddelelse.

Alene fredag den 24. juli 2020 var der syv uheld på de fynske motorveje, og det er syv for mange. Siden den 1. juni har der været i alt 54 uheld på Fynske Motorvej. Ofte er for tæt kørsel, manglende opmærksomhed og for høj hastighed årsagen til uheldene.

”Det er et faktum, at hvis du kan nå at se det ske, så kan du også nå at bremse. Vi ser lige nu, at alt for mange uheld sker på grund af alt for kort afstand til den forankørende, uopmærksomhed under kørslen og for høj hastighed.

Derfor vil jeg venligt – men bestemt – opfordre til, at bilisterne tager bedre hensyn til hinanden derude, især lige nu hvor presset på grund af sommerferien er ekstra stort på den Fynske Motorvej”, siger vicepolitiinspektør Sten Sørensen fra Fyns Politi.

Hold nu bedre afstand

Afstand er afgørende for at undgå uheld på motorvejen. God afstand giver den nødvendige tid til at reagere, så man kan nå at bremse op i tide og undgå påkørsel.

Hvis man ikke holder en passende afstand til den forankørende på motorvejen, kan det desuden give enten en bøde, et klip eller koste kørekortet.

”Vi har fokus på, om bilisterne holder den nødvendige afstand. Det kan i sidste ende koste kørekortet, hvis man kører op i kofangeren på den forankørende.

Foto: presse-fotos.dk

Når bilisten ikke holder den nødvendige afstand, så presser det den forankørende bilist helt unødvendigt. Samtidig betyder det, at en påkørsel er uundgåelig, hvis den forankørende pludselig må bremse op.

Det kan skabe livsfarlige situationer, som nemt kan undgås. Det handler bare om at holde en god og sikker afstand”, siger Sten Sørensen.

Som en tommelfingerregler gælder det, at hvis man kører 100 km/t, så skal afstanden til den forankørende være mindst 50 meter – og det er faktisk længere, end de fleste lige tror. Til sammenligning er der 100 meter mellem de hvide kantpæle, der står langs vej.

Ned med hastigheden – op med opmærksomheden

Det er velkendt for de fleste, at for høj hastighed er en af de største dræbere i trafikken. Alligevel bliver der kørt alt for stærkt.

Midt i juni havde Fyns Politi en særlig indsats på den Fynske Motorvej, hvor 19 bilister fik en betinget frakendelse af kørekortet for høj hastighed, to motorcykler fik deres kørekort ubetinget frakendt for at køre over 200 km/t, men to andre motorcyklister fik en betinget frakendelse af deres kørekort for at have kørt væddeløbskørsel.

”Vi ser jo desværre alt for ofte, hvor alt ødelæggende for høj hastighed kan være. Derfor har vi løbende indsatser for at få hastigheden ned, og vores måleudstyr bliver flittigt brugt på motorvejen – der er oven i købet skiltet med det på de strækninger, hvor der i øjeblikket er nedsat hastighed på grund af vejarbejde.

Men vi ser også en anden stor dræber i trafikken og det er uopmærksomhed. Det er den helt klassiske devise om, at du skal køre bil, når du kører bil”, siger Sten Sørensen.

Det kræver kun et par sekunders uopmærksomhed, før uheldet er ude.

At række ud efter et par solbriller i handskerummet, forsøge at få ungerne på bagsædet til at dysse sig lidt ned, eller hvis den varme kaffe skvulper ned i skødet under kørslen – det kan tage den opmærksomhed, der skulle være rettet mod vejbanen.

Også træthed kan gå ud over opmærksomheden – så kør ind på nærmeste rasteplads, og tag en powernap, hvis øjenlågene bliver tunge.

Og husk: Mobiltelefonen skal naturligvis forblive i lommen under hele kørslen.

Vis hensyn når du fletter

Fyns Politi oplever desuden, at mange uheld sker ved sammenfletning på motorvejen.

Særligt kombinationen af for kort afstand og en sammenfletning i sigte, resulterer alt for ofte i uheld. Det vigtigste er derfor at huske, at når der skal ske en sammenfletning, så gælder det gensidige hensyn.

”Det er ikke en konkurrence om, hvem der kommer først. Gensidig hensynstagen er det nødvendigt, for at der ikke sker uheld, og trafikken kører gnidningsfrit ved sammenfletningen. Man hjælper hinanden med at flette ind, man giver plads, og man viser hensyn”, siger Sten Sørensen.