Stor analyse hos Fynbus: Den gode bustur starter med et smil

Skrevet af: Redaktionen
Odense: Fynbus holdeplads syd ved OBC. Foto: Robert Wengler
Odense: Fynbus holdeplads syd ved OBC. Foto: Robert Wengler

Smil smitter.

Det er den klare diagnose.

Hos trafikselskabet FynBus er det helt essentielt, at chaufførerne, der kører de grønne busser, som pryder Odenses gader, yder en service, der giver kunderne en god oplevelse i bussen.

Samtidig er det vigtigt for trafikselskabet, at kunderne er opmærksomme på, at de også selv kan være med til at skabe den gode bustur.

FynBus’ kundetilfredshedsanalyse for 2017 viste, at buskunderne i Odense i stor udstrækning var tilfredse med chaufførernes serviceniveau, men at der stadig er plads til forbedringer.

Derfor har FynBus spurgt deres kunder og chaufførerne om, hvad de selv kan gøre for, at begge parter får en så god bustur som overhovedet muligt.

Odense: Fynbus holdeplads syd ved OBC. Foto: Robert Wengler

Den gode bustur starter med et smil

Kundeundersøgelsen viste tydeligt, at kunderne og chaufførerne i stor udstrækning er enige om byggelementer til den gode bustur.

I begge lejre er der især stor enighed om, at den gode bustur altid starter med et smil.

Med udgangspunkt i hvad kunderne og chaufførerne var enige om, har FynBus lavet en lille lommeguide til kunderne og chaufførerne, der fortæller, hvordan de bedst muligt kan hjælpe hinanden til den gode bustur.

De 10 bud om den gode bustur

På samme måde som de 10 bud, som Moses angiveligt fik af gud, har været en grundsten for det samfund vi i dag kender, håber FynBus, at lommeguiden ”De 10 bud om den gode bustur” kan blive en ledestjerne for både kunder og chauffører til, hvordan de sammen kan hjælpe hinanden til den mest optimale bustur.

Lommeguiden er grundstenen i FynBus’ adfærdskampagne, der sætter fokus på, at kunder og chauffører skal huske smilet og det gode humør i bussen.

Husk smilet og det gode humør i et kaotisk bybillede

Hvorfor bruger Fynbus tid og kræfter på at huske buskunder og chaufførerne på, at de skal huske at smile til hinanden, spørger du måske dig selv?

Jo, ser du, FynBus fortæller, at det aldrig har været vigtigere end nu, og i de kommende år, at huske det gode humør – især som chauffør og buskunde i Odense.

Kunderne er udfordret af, at stoppesteder bliver nedlagt og flyttet fra uge til uge.

Ens faste rute kører pludselig andre veje end normalt. Rejsetiden bliver i perioder forlænget pga. tæt trafik og vejindsnævringer.

Chaufførerne skal ligeledes holde tungen lige i munden. Hver dag de møder ind på arbejde, skal de forholde sig til nye omkørsler, stoppesteder på ruten der er nedlagt eller flyttet, vejebaner der er så smalle, at det er svært at svinge bussen igennem.

Samtidig skal de lægge øre til kundernes fortvivlelse over, at tingene i dag ikke nødvendigvis var som i går.

Odenses kaotiske bybillede presser derfor både buskunderne og buschaufførerne.

Derfor mener FynBus, at det er vigtigt, at kunderne og chaufførerne begge sætter fokus på, hvordan de bedst muligt kan hjælpe hinanden til en god bustur.

Her kan de 10 bud om den gode bustur være et nyttigt værktøj.

Adfærdskampagne: smil smitter – god bustur!

Med afsæt i lommeguidens bud nr. 2, Smil til chaufføren, trådte FynBus pedalen i bund og kickstartede deres adfærdskampagne d. 1. juni, en solrig sommermorgen, ved Odense Banegård Center.

Her stod FynBus’ kundeambassadører og kontrollører klar tage imod kunderne og chaufførerne med en morgenhilsen, smil-vingummier og lommeguiden; de 10 bud om den gode bustur.

Reaktionerne fra kunderne og chaufførerne var ovenud positive.

De kunne begge se fidusen i, at man med selv en lille ting som et smil, kan hjælpe hinanden til en bedre bustur.

I de efterfølgende måneder kunne kunderne stifte bekendtskab med de 10 bud om den gode bustur, når de i bussen kiggede på informationsskærmene.

Årets sureste dag

Vi mennesker har ofte lettere til et smil, når solen skinner og vi ikke er nødsaget til at indkapsle os i dunjakker, hue og handsker.

Derfor trak FynBus igen i arbejdstøjet på den selvdøbte ”årets sureste dag” mandag morgen i uge 43 – den første arbejdsdag efter efterårsferien.

Her stod FynBus’ kundeambassadører igen klar med smil-vingummier, en morgenhilsen og de 10 bud om den gode bustur. Denne gang dog ved Svendborg Rutebilstation.

Samtidig lancerede FynBus sin første af tre kampagnevideoer, der på humoristisk vis, fortæller historier fra de 10 bud om den gode bustur.

Vi slutter af med lidt tal

Lommeguiden De 10 bud om den gode bustur er baseret på 441 kundebesvarelser og 226 chaufførbesvarelser. Guiden er udarbejdet i to versioner, hvor indholdet er tilpasset læserens virkelighedsbillede.

Det vil sige en guide til kunderne, og en til chaufførerne.

Hvis du er blevet nysgerrighed på, hvad FynBus er kommet frem til, kan du finde lommeguiden og deres kampagnefilm her.

Inspireret af risalamanden: Chokolademager fra Odense lancerer særlig julekollektion

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Julen er højsæson for chokolade, og naturligvis har chokolademager Morten Aagaard fra Mortens Chokolade i Odense skabt en kollektion af chokolade særligt afstemt højtiden varme og hygge.

De fleste kan genkalde sig julens dufte og smage. De smage, som vi kender fra julebordet, juletræet og småkagerne, er inspirationen til jule-kollektionen hos Mortens Chokolade.

“Det sværest har været at vælge, for julen har så mange traditioner, og de fleste har noget at gøre med mad og forskellige smage.

Derfor har jeg haft lyst til at lade mig inspirere, af de smage vi kender fra julens traditioner, og så har jeg sat dem i ind i en ny sammenhæng, nemlig chokolade,” siger chokolademager, Morten Aagaard.

Find mandlen … i chokoladen

En af kollektionens chokolader er hentet direkte fra julebordet juleaften.

“Jeg kommer fra en familie, hvor vi altid har spist risalamande. Der er aldrig blevet snydt med mandlen, og derfor skulle kampen om mandlen selvfølgelig overføres til chokoladerne.

Der er de blevet på den måde, at jeg har lavet et stykke fyldt chokolade med hakkede mandler og hvid chokoladecreme med masser af vanilje.

I alle stykkerne har jeg lagt et tørret kirsebær – men i et af dem ligger der en hel mandel. På den måde kan man finde mandlen, selv når man spiser chokolade en hyggelig eftermiddag i december,” siger Morten Aagaard.

Også barndommens minder som de ikoniske bismarksstokke har fundet vej til chokoladebutikken.

“De røde og hvide bolchestokke er et af de tydeligste minder om julens slik, jeg har. Den er så genkendelig. Jeg kan egentlig ikke huske, at vi spiste dem, men jeg kan huske, at de var der.

Måske hang de bare på juletræet og pyntede,” siger han.

Julens krydderier

En ting er julens smage, en anden er dens dufte.

Julen er fyldt med krydderier og hver eneste småkage har sin duft.

Det er der også kommet en chokolade ud af.

“Jeg har altid været sådan en der bagte op til jul, og jeg vender altid tilbage til de samme opskrifter.

Især brunkager er jeg glad for. De har nemlig lidt af alle julens varme krydderier.

Så det var helt sikkert fra starten, at jeg skulle lave en chokolade med de krydderier. J

eg har lavet en særlig krydderblanding, som jeg putter i en chokoladeganache. På den måde får man alt det bedste fra chokoladen og fra krydderierne,” siger Morten Aagaard.

Chokoladekollektionen med julens smage udkommer den 22. november og sælges fra til jul hos Mortens Chokolade, Kongensgade 45, Odense.

I forbindelse med kollektionen holder Mortens Chokolade en prøvesmagningsaften, hvor nysgerrige kan smage chokoladerne og få historien om udviklingen og hvorfor smagene er blevet om de er.

Læs mere her.

Stjernespækket musikprogram: Her er sommerens koncerter i Landsbyen

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

De loyale fans bliver belønnet i et nyt koncept, der rammer Den Fynske Landsby til sommer.

Der er mere musik for pengene – og endnu flere oplevelser til de skønne sommeraftener.

Selvom det er koldt udenfor, så er lyden af sommer allerede landet på Fyn.

Landsbyen er et nyt koncept præsenteret af koncertarrangøren Live Culture, der fylder Den Fynske Landsby med danske darlings i de varme måneder.

For første gang nogensinde afslører Live Culture hele sommerens program på én gang og i et og samme koncept – og det er der en god grund til.

Det bliver nemlig muligt at få fingrene i særlige koncertpakker, hvor du kan opleve en række koncerter til en ekstraordinær pris.

“Med koncertpakkerne sammensætter du selv lyden af din sommer.

Vælg dine favoritter – eller forkæl dig selv med hele sæsonens ni koncerter.

Det er samtidig den perfekte musikalske gaveidé fyldt med oplevelser og kvalitetstid,” siger Rune Erbs Ledet, program- og kommunikationschef hos Live Culture.

Store oplevelser i mindeværdige rammer
Landsbyen repræsenterer et bredt spænd af i alt 21 danske folkelige artister på en af de mest stemningsfulde scener, vi har herhjemme.

De smukke bøgetræer i Den Fynske Landsby står klar til at svaje i takt til de helt store klassikere.

Publikum kan blandt andet opleve Poul Krebs, der til næste år fejrer 25-års jubilæum med succespladen ”Små sensationer.

Det vil også være muligt at få en unik oplevelse med Danmarks Underholdningsorkester, der med ”Sounds Of Symphony” optræder med en række forskellige kunstnere som Burhan G og Pernille Rosendahl.

Landsbyen kalder på et publikum, der ikke går på kompromis med kvalitet og oplevelsesværdi. Det at hygge sig og have det rart, er første prioritet,” understreger Rune Erbs Ledet.

Køb billetter fra mandag den 18. november kl. 10.00 på liveculture.dk

Pakkerne indeholder:

  • Sølv-pakken: 3 koncerter / 850 kr.
  • Guld-pakken: 5 koncerter / 1.200 kr.
  • Platin-pakken: Hele sæsonen (9 koncerter) / 1.800 kr.
    Alle priser er inkl. gebyr.

Standardbillet: 1 koncert / 350 kr.

Gæster i Landsbyen kan glæde sig til:

19/6: Jacob Dinesen

20/6: Queen Machine

14/8: Malurt

15/8: The Savage Rose + Søren Huus

28/8: Poul Krebs

29/8: Burhan G, Noah, Dorthe Gerlach, Pernille Rosendahl & Danmarks Underholdningsorkester

3/9: Almost AC/DC + Bryan Adams Tribute + Dressed for Roxette

4/9: Lis Sørensen + Hush

5/9: Lars Lilholt + En lille pose støj

Hvad: ”Landsbyen”
Hvor: Den Fynske Landsby
Hvornår: Sommeren 2020

Verdens største julefestival åbner i næste uge: Kom med til åbningsfest på Glow

Skrevet af: Michael Qureshi
Pressefoto fra Glow i Vancouver
Pressefoto fra Glow i Vancouver

Torsdag d. 21. november i næste uge åbner verdens største indendørs julefestival deres allerførste event i Odense – faktisk det allerførste event i hele Europa.

Med mere end én million glødende pærer, velkomstmusik og besøg fra hele Danmarks chipskonge, Jørgen fra KiMs, bliver det et brag af en åbning, som alle er inviteret med til.

Glow Odense er en magisk lysoplevelse for hele familien med plads til hygge og nærvær.

Et indendørs vintereventyr på 6000 kvadratmeter krydret med mere end en million smukke lys og glødende pærer, interaktive lege, lokale kunstnere, julehygge og mulighed for masser af familietid – alt sammen med udgangspunkt i de kendte eventyr.

“Det kribler i maven, og vi glæder os helt vildt til at slå dørene op for det første europæiske Glow-event i næste uge.

Og vi håber, at en masse spændte gæster har lyst til at være med til åbne Glow og som de første træde ind i vores eventyrlige univers torsdag i næste uge,” siger Eva Pasgaard, der er direktør for Glow Odense.

PR-foto

Odense Pigegarde og kendt DJ spiller

Til den store åbning bliver gæsterne budt velkommen med manér, når Odense Pigegarde spiller op ved indgangen, og saxofonist Da Rune og DJ’en Jeppe Dex lader sprøde toner flyde fra Glows store scene.

Og så har gæsterne naturligvis mulighed for at tage billeder med den danmarkskendte chipskonge, Jørgen, med Glows eventyrlige vinterunivers som baggrund.

Et sprødt samarbejde

Det er ikke kun gæsterne, der kommer til Glow Odenses åbningsdag, som kan glæde sig til at smage chips fra KiMs.

Sammen med Glow Odense har de nemlig indgået et sprødt samarbejde, som varer hele festivalen ud.

KiMs er blandt andet sponsor for jule- og vinterfestivalens skattejagt og deler små chipsposer ud til alle børn, der finder de forsvundne gaver.

“Hos KiMs elsker vi julen, fordi den lægger op til masser af hygge med venner, familie og lækkerier i form af blandt andet franske kartofler, nødder og chokolade.

Glows hyggelige jule- og vinterfestival er et fantastisk initiativ, som med garanti vil skabe juleglæde og hyggelige stunder for både unge og ældre. Og det vil vi meget gerne støtte op om,” siger Louise Witting, der er trade marketing manager for KiMs.

Glow Odense finder sted fra torsdag 21. november 2019 til og med lørdag 4. januar 2020 og afholdes i opvarmede lokaler på Faaborgvej 248 B i Odense SV.

Entrepriserne bliver 149 kroner for voksne og 119 kroner for børn (3-12 år). Børn under 3 år er gratis.

Der er også mulighed for at købe et sæsonkort, der giver adgang i hele perioden.