Stor analyse hos Fynbus: Den gode bustur starter med et smil

Skrevet af: Redaktionen
Odense: Fynbus holdeplads syd ved OBC. Foto: Robert Wengler
Odense: Fynbus holdeplads syd ved OBC. Foto: Robert Wengler

Smil smitter.

Det er den klare diagnose.

Hos trafikselskabet FynBus er det helt essentielt, at chaufførerne, der kører de grønne busser, som pryder Odenses gader, yder en service, der giver kunderne en god oplevelse i bussen.

Samtidig er det vigtigt for trafikselskabet, at kunderne er opmærksomme på, at de også selv kan være med til at skabe den gode bustur.

FynBus’ kundetilfredshedsanalyse for 2017 viste, at buskunderne i Odense i stor udstrækning var tilfredse med chaufførernes serviceniveau, men at der stadig er plads til forbedringer.

Derfor har FynBus spurgt deres kunder og chaufførerne om, hvad de selv kan gøre for, at begge parter får en så god bustur som overhovedet muligt.

Odense: Fynbus holdeplads syd ved OBC. Foto: Robert Wengler

Den gode bustur starter med et smil

Kundeundersøgelsen viste tydeligt, at kunderne og chaufførerne i stor udstrækning er enige om byggelementer til den gode bustur.

I begge lejre er der især stor enighed om, at den gode bustur altid starter med et smil.

Med udgangspunkt i hvad kunderne og chaufførerne var enige om, har FynBus lavet en lille lommeguide til kunderne og chaufførerne, der fortæller, hvordan de bedst muligt kan hjælpe hinanden til den gode bustur.

De 10 bud om den gode bustur

På samme måde som de 10 bud, som Moses angiveligt fik af gud, har været en grundsten for det samfund vi i dag kender, håber FynBus, at lommeguiden ”De 10 bud om den gode bustur” kan blive en ledestjerne for både kunder og chauffører til, hvordan de sammen kan hjælpe hinanden til den mest optimale bustur.

Lommeguiden er grundstenen i FynBus’ adfærdskampagne, der sætter fokus på, at kunder og chauffører skal huske smilet og det gode humør i bussen.

Husk smilet og det gode humør i et kaotisk bybillede

Hvorfor bruger Fynbus tid og kræfter på at huske buskunder og chaufførerne på, at de skal huske at smile til hinanden, spørger du måske dig selv?

Jo, ser du, FynBus fortæller, at det aldrig har været vigtigere end nu, og i de kommende år, at huske det gode humør – især som chauffør og buskunde i Odense.

Kunderne er udfordret af, at stoppesteder bliver nedlagt og flyttet fra uge til uge.

Ens faste rute kører pludselig andre veje end normalt. Rejsetiden bliver i perioder forlænget pga. tæt trafik og vejindsnævringer.

Chaufførerne skal ligeledes holde tungen lige i munden. Hver dag de møder ind på arbejde, skal de forholde sig til nye omkørsler, stoppesteder på ruten der er nedlagt eller flyttet, vejebaner der er så smalle, at det er svært at svinge bussen igennem.

Samtidig skal de lægge øre til kundernes fortvivlelse over, at tingene i dag ikke nødvendigvis var som i går.

Odenses kaotiske bybillede presser derfor både buskunderne og buschaufførerne.

Derfor mener FynBus, at det er vigtigt, at kunderne og chaufførerne begge sætter fokus på, hvordan de bedst muligt kan hjælpe hinanden til en god bustur.

Her kan de 10 bud om den gode bustur være et nyttigt værktøj.

Adfærdskampagne: smil smitter – god bustur!

Med afsæt i lommeguidens bud nr. 2, Smil til chaufføren, trådte FynBus pedalen i bund og kickstartede deres adfærdskampagne d. 1. juni, en solrig sommermorgen, ved Odense Banegård Center.

Her stod FynBus’ kundeambassadører og kontrollører klar tage imod kunderne og chaufførerne med en morgenhilsen, smil-vingummier og lommeguiden; de 10 bud om den gode bustur.

Reaktionerne fra kunderne og chaufførerne var ovenud positive.

De kunne begge se fidusen i, at man med selv en lille ting som et smil, kan hjælpe hinanden til en bedre bustur.

I de efterfølgende måneder kunne kunderne stifte bekendtskab med de 10 bud om den gode bustur, når de i bussen kiggede på informationsskærmene.

Årets sureste dag

Vi mennesker har ofte lettere til et smil, når solen skinner og vi ikke er nødsaget til at indkapsle os i dunjakker, hue og handsker.

Derfor trak FynBus igen i arbejdstøjet på den selvdøbte ”årets sureste dag” mandag morgen i uge 43 – den første arbejdsdag efter efterårsferien.

Her stod FynBus’ kundeambassadører igen klar med smil-vingummier, en morgenhilsen og de 10 bud om den gode bustur. Denne gang dog ved Svendborg Rutebilstation.

Samtidig lancerede FynBus sin første af tre kampagnevideoer, der på humoristisk vis, fortæller historier fra de 10 bud om den gode bustur.

Vi slutter af med lidt tal

Lommeguiden De 10 bud om den gode bustur er baseret på 441 kundebesvarelser og 226 chaufførbesvarelser. Guiden er udarbejdet i to versioner, hvor indholdet er tilpasset læserens virkelighedsbillede.

Det vil sige en guide til kunderne, og en til chaufførerne.

Hvis du er blevet nysgerrighed på, hvad FynBus er kommet frem til, kan du finde lommeguiden og deres kampagnefilm her.

Lang næse: Fyn igen forbigået af Michelin Guiden

Skrevet af: Redaktionen
Vår
Vår

Det var i år, at det skulle være.

For første gang nogensinde skulle Fyn have en Michelin-stjerne. Mange tippede, at Falsled Kro eller Balcony her i Odense kunne tage den.

Derfor var forventningerne enorme, da Michelin Guiden for første gang nogensinde afholdt deres nordiske uddeling uden for en hovedstad.

Det gjorde de i Århus, og derfor troede man på mere kærlighed til byerne uden for København.

Men igen blev både Nordjylland og Fyn forbigået.

Kun en ny dansk restaurant i Michelin Guiden

Selv om Michelin inspektørerne havde været i begge regioner. Her på Fyn havde de blandt andet besøgt Falsled Kro, Pasfall og Sortebro Kro.

Men det blev ved forhåbningerne. For det var kun Alouette fra København, der var den eneste nye danske restaurant med en stjerne.

Noma bragede ind igen i Michelin Guiden efter en lukkeperiode, og de røg direkte ind på to stjerner.

Geranium forblev eneste danske restaurant med tre stjerner, og er stadig blandt Nordens bedste restauranter.

Tre stjerner:

* Geranium, København.

To stjerner:

* A|O|C, København.

* Kadeau København, København.

* Henne Kirkeby Kro, Henne Kirkeby.

* Noma, København

En stjerne:

* Clou, København.

* Era Ora, København.

* Formel B, København.

* Jordnær, Gentofte.

* Kiin Kiin, København.

* Kokkeriet, København.

* Kong Hans Kælder, København.

* Marchal, København.

* 108, København.

* Relæ, København.

* Søllerød Kro, Holte.

* Studio at the Standard, København.

Alouette, København (ny)

* Domestic, Aarhus.

* Frederikshøj, Aarhus.

* Gastromé, Aarhus.

* Substans, Aarhus.

* Kadeau Bornholm, Bornholm.

* Ti Trin Ned, Fredericia.

* MeMu, Vejle.

* Slotskøkkenet (Dragsholm Slot), Hørve.

* Frederiksminde, Præstø.

Drop ventetiden: Du kan følge din bus på Rejseplanens app

Skrevet af: Redaktionen
Odense: Fynbus holdeplads nord ved Odense Banegårdcenter OBC. Foto: Robert Wengler
Odense: Fynbus holdeplads nord ved Odense Banegårdcenter OBC. Foto: Robert Wengler

Kender du det, at du står ved busstoppestedet, du har tjekket køreplanen, og du ved præcis, hvornår din bus skal ankomme?

Hvorefter du til din frustration, med et nedslået ansigtsudtryk, kolde hænder og med stampen i jorden for at holde varmen, erfarer, at bussen ikke kommer til tiden.

Det er en træls situation. Det værste er dog den ubekendte faktor – hvornår kommer bussen så, når den nu ikke overholder køreplanen?

Heldigvis kan du med få klik på din telefon slå den ubekendte faktor af bordet. Alt, du skal bruge, er en af Danmarks mest populære apps, Rejseplanen.

Rejseplanen er en ”must have” app

Du ved sikkert, at du med rejseplanen i hånden kan søge efter en rejse fra a til b.

Derimod er der færre, der kender til de små ninjatricks, der mindsker frustrationerne, og gør det nemmere at være kunde i den kollektive trafik.

Vidste du, at du kan abonnere på en fast busafgang i f.eks. hverdagene? Følge én enkelt busafgang, så du automatisk får besked, hvis den er forsinket?

Eller, i realtid, se på et kortet, hvor din bus befinder sig?

Det er statistisk meget sandsynligt, at du desværre ikke kender til disse funktioner i rejseplanens app.

Men det er funktioner, du bør kende til, hvis du ofte, eller blot engang imellem, tager bussen eller toget.

Odense: Fynbus holdeplads syd ved OBC. Foto: Robert Wengler

Drop ventetiden. Bliv oplyst. Brug rejseplanen

Når du skal med bussen rundt i Odense, behøver du derfor to ting. En smartphone med rejseplanen installeret og et rejsekort.

Med et rejsekort i hånden får du nemlig stort set altid den billigste busbillet.

Gør det til en rutine, at du tjekker rejseplanen, inden du går mod busstoppestedet. Så ved du hurtigt og nemt, om din bus er forsinket.

Skulle netop din afgang være meget forsinket, kan du med ro i maven blive inde i varmen lidt endnu, inden du begiver dig mod stoppestedet.

Samtidig fortæller rejseplanen dig, hvis der er ændringer på din rute.

Stiger du på bussen langs den kommende letbanerute, er det i disse år, i særdeleshed, en god idé at bruge rejseplanen, da du her kan se, hvis dit stoppested er blevet nedlagt eller blevet flyttet for en kort periode.

Sådan mestrer du rejseplanen

Hvis du er blevet lidt lun på rejseplanen og dens mange muligheder, så kan vi med glæde fortælle, at FynBus har gjort forarbejdet for dig.

De har nemlig lavet en lille guide, der viser dig, hvordan du kommer til at mestre rejseplanens ”hemmelige” funktioner.

God rejse og du finder guiden her

Nu uddeles Michelin-stjernerne: Disse kan hente Fyns allerførste

Skrevet af: Mads Schytte

Klumme skrevet af Mads Schytte fra gastromand.dk  Gastromand er også medejere af MigogOdense

Michelin-guiden er større i Danmark end nogensinde.

Aldrig før har stjernerne været så tætte på os i Danmark men for nogen alligevel også så langt væk.

Flere restauranter end nogensinde har i dag en Michelin-stjerne, og rygterne om hvem de næste på listen bliver, flyver rundt i medierne i disse dage.

Får vi endnu en 3-stjernet i Danmark udover Geranium?

Kommer der nye spillere på banen? Vil Nærvær, Trio eller muligvis Restaurant Brace i København modtage deres første?

Der er endda rygter om, at NOMA 2.0 modtager mere end en stjerne ved uddelingen.

I Danmark kæmper vi bravt for at få guidens opmærksomhed, og alene det at modtage en stjerne er her i landet enormt stort.

Verdens Bedste Kok er fra Danmark

For få uger siden gjorde Danmark sig igen gastronomisk bemærket.

Kenneth Toft-Hansen var nemlig rejst til Bocuse d´Or med sin coach Rasmus Kofoed (Geranium) for at kæmpe i Lyon i den uofficielle konkurrence om at blive verdens bedste kok.

Norge var storfavorit, efter at have vundet EM med adskillige længder over Danmark.

Kenneth og teamet havde dog trænet, kæmpet, svedt og blødt inden konkurrencen og stod skarpere end nogensinde – så skarpt, at de kom der fra med en guldmedalje.

En helt afsindig bedrift som vi skal nogle år tilbage for at finde, hvor Rasmus Kofoed selv vandt guld efter ”tredje forsøg”.

Vi kan noget i Danmark, og det er Michelin-guiden tvunget til at indse.

Hvad med resten af Danmark?

Byer som Vejle, Fredericia og Henne Kirkeby har allerede landet en Michelin stjerne. Men her på Fyn og i Odense har vi endnu den første tilgode.

I 2018 har de i hvert fald besøgt Fyn, hvilket endeligt bekræfter, at Michelin-guiden har været omkring i hele Danmark.

Mulighederne ligger altså for vores fødder – men har vi været skarpe nok på Fyn? Har restauranterne med ambitioner om at nå stjerner været i topform?

Vi ved, at vi i hvert fald er tættere på end sidste år. Men hvem er så i spil i Odense og resten af Fyn?

Falsled Kro.

Vores bud på en shortlist er følgende

Falsled Kro,

Michelin-guiden postede i løbet af 2018 på Instagram, at de var på Falsled Kro. Så de er i hvert fald i spil. Falsled Kro har længe været bedste bud på en Michelin-stjerne på Fyn, og er det igen i år.

The Balcony

De dygtige ambitiøse gutter fra Balcony har taget Odense med storm. De har fået forrygende anmeldelser fra flere af de største medier, og de er placeret som Odenses bedste i White Guide.

De har også allerede vundet et par internationale titler.

Spørgsmålet er, om de er for nye til at hente den første stjerne til Fyn.

Restaurant Pasfall

Thomas Pasfall har spillet en kæmpe rolle i udviklingen af gastronomien i Odense og i hele regionen. Michelin-folkene kender til hans kreationer, så han er helt sikkert i spil.

Sortebro Kro

Endnu et sted vi med sikkerhed ved, at Michelin har besøgt i 2018. Der leveres tårnhøjt niveau, men det må være en outsider til en stjerne. Andre må stå foran dem.

Restaurant Lieffroy

I Nyborg har man en perle i Lieffroy. Stort set hvert eneste år får de Fyns bedste gæsteanmeldelser, og de kendte anmeldere elsker også deres mad.

Restaurant Vår

Michelin-folkene har været vidt omkring i det forgange år. For også Vår har haft besøg. Endnu en restaurant, der er braget igennem på madscenen i Odense.

Niveauet hos de andre er øget

Udfordringen bliver dog, at niveauet i hovedstaden og Århus, som vi baseliner imod, også har hævet niveauet.

Se fx på Frederikshøj under Wasim Hallal som ”blot” har en enkelt stjerne og sammenlign denne restaurant med Balcony – hånden på hjertet, de er et stykke fra hinanden.

Så selv om Fyn og navnlig Odense stormer frem så bliver det nok en udfordring – men vi har vi ikke mistet håbet!