Den sunde alenetid – så meget skal der til, og det kan du bruge den på

Skrevet af: Martin Jørgensen

Alenetid er på ingen måde det samme som at være ensom. Forskellen ligger i, at alenetid som regel er et aktivt valg, du foretager, hvorimod ensomhed ofte er et behov for at være sammen med andre, når det ikke er muligt. Førstnævnte, altså alenetiden, er uden tvivl noget, du bør værne om og aktivt vælge i dit liv og i hverdagen. Tiden alene kan nemlig føre en masse godt med sig.

Derfor skal du værne om din alenetid – og så meget tid bør du afsætte

Når du prioriterer at bruge tid med dig selv, får du mulighed for at trække dig fra andre. I den handling distancerer du dig fra andres behov, følelser og problematikker. I stedet for at vende fokus udadtil på omverdenen, får du tid til at vende blikket indad og derved mærke dig selv og dine egne behov. Først når der er helt stille omkring dig, og du ikke har travlt med at tage dig af alle andre samt reagere på de signaler, de sender ud, bliver der mulighed for at tage dig af dig selv. Det er netop en af de vigtigste grunde til, at du bør prioritere tid til dig selv i hverdagen.

Der findes ikke en fastsat tid på, hvor meget alenetid, du bør prioritere i din hverdag. Det mål afhænger fuldstændig af, hvem du er som person. Vi er alle forskellige. Ligeså er vores behov. Nogle har behov for adskillige alenetimer om dagen. Andre har nok i 30 minutter dagligt. Langt hen ad vejen afhænger mængden af alenetid af, hvordan du bedst lader op som person. Er du ekstrovert, er behovet for at være alene ofte mindre, end hvis du er introvert.

Den bedste metode er at prøve dig frem, for derved at finde ud af, hvad der fungerer bedst for dig. Behovene kan også veksle i perioder.

Det kan du bruge alenetiden på – stille og aktive stunder

Det er fuldstændig op til dig, hvad du vil bruge tiden på, men prøv så vidt muligt at fylde den ud med aktiviteter, du holder af. Aktiviteter, som giver dig ny energi og mulighed for at koble af. Eksempelvis kan du smide dig på sofaen med en god roman eller finde iPad’en frem og koble af til et par afslappende casino spil. Meget tyder på, at lydene fra spillemaskiner og det simple gameplay har en positiv indvirkning på stress, og med det store udvalg af udbydere og attraktive bonusser på nettet er det let at komme i gang.

Foretrækker du at bevæge dig, når der skal samles ny energi i dit eget selskab, er en lang gåtur i naturen alletiders idé. Ud over de positive effekter fra alenetiden bibringer gåture en masse andet godt med sig. Blandt andet har bevægelse i det fri en positiv indvirkning på både din fysiske og mentale sundhed. Her kan du nyde at få styr på tankerne og rense sindet, mens du samtidig sætter gang i blodomløbet.

Der er mange muligheder, når alenetiden kalder. Så find det, der giver dig energi og glæde i hverdagen.

Det er helt okay at sige fra og trække dig tilbage. Du er blot ved at lade op og mærke dig selv. Faktisk er det afgørende for at være et velafbalanceret individ, at du passer på dig selv og lader op. Husk, derfor at værne om din alenetid, og føl det aldrig nødvendigt at undskylde for den. Så du igen har overskud til andre.