Annonce
MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Efter nye regler: Over 10.000 bøder uddelt til uvidende bilister

Af Stine Kjølby Christensen
Arkivfoto
Arkivfoto

I oktober sidste år trådte nye og skærpede miljøzoneregler i kraft i fem af Danmarks største kommuner.

Formålet var klart: At reducere partikelforurening og forbedre luftkvaliteten i Aarhus, Aalborg, Odense, København og Frederiksberg.

Men siden indførelsen af disse restriktioner er der blevet uddelt over 10.000 bøder til bilister, der har brudt reglerne, viser nye tal fra Miljøministeriet.

De nye regler betyder, at det er ulovligt at køre ind i disse kommuner i en dieselbil uden partikelfilter.

Tror at antal vil falde

Dette har ikke kun haft en positiv effekt på luftkvaliteten, men det har også genereret en indtægt på over 15 millioner kroner til staten på blot seks måneder, primært fra de udstedte bøder på 1500 kroner.

Ifølge en ny oversigt fra Miljøstyrelsen, som blev udleveret til Gjensidige, skyldes de mange bøder dog ikke nødvendigvis en bevidst overtrædelse af loven fra bilisternes side.

Lene Rasmussen, skadedirektør i Gjensidige, mener, at en del af overtrædelserne skyldes uvidenhed eller usikkerhed om de nye regler.

“Det er kun et halvt år siden, at de nye regler trådte i kraft, og det er mit indtryk, at mange ejere af dieselbiler enten ikke har været opmærksomme på reglerne, eller at de måske har troet, at de ikke var omfattet af dem.

Og derfor tror jeg, at antallet af bøder vil falde den kommende tid,” udtaler hun.

Bør der skærpes yderligere?

Til trods for de mange bøder viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige, at der er generel opbakning blandt danskerne til de nye skærpede miljøzonekrav.

Over en tredjedel af de adspurgte ser positivt på reglerne, mens næsten hver femte mener, at de er for strenge.

Interessant nok mener hver fjerde respondent, at reglerne bør strammes yderligere, så der eksempelvis indføres et totalt forbud mod dieselbiler i de største byer.

Undersøgelsen blev gennemført blandt 1.008 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år i februar 2024.

Del artikel

Andre læser også