Nyhedsbrev

Artikler med:

Nyeste artikler

Første spadestik: Odense-bydel får nyt kontorhus

Visualisering.
Visualisering.

I dag blev byggeriet af et nyt kontorhus officielt igangsat ved et spadestik på byggefeltet i den centrale del af området. Ved arrangementet deltog blandt andre Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel, rådmand Lars Christian Lilleholt, administrerende direktør i AP Ejendomme Peter Olsson samt Group CEO i Nordstern Morten Chrone.

”Dette første spadestik er endnu et skridt i byudviklingen af Vollsmose. Med etableringen af et moderne kontorhus samt kommunale arbejdspladser midt i bydelen, går vi forrest i byudviklingen og sender et klart signal om, at Vollsmose er en vigtig del af Odenses fremtid,” siger Peter Rahbæk Juel, borgmester i Odense Kommune.

Vollsmose står foran en omfattende byudvikling. Med afsæt i den politiske aftale fra Odense Byråd i 2018 og den lovbestemte udviklingsplan investeres der over de kommende år op mod 10 mia. kr. i at udvikle Vollsmose til en attraktiv og integreret del af Odense. Visionen er at skabe en blandet bydel, hvor natur, bæredygtighed og stærke fællesskaber går hånd i hånd med nye boligformer, arbejdspladser og byliv.

AP Ejendomme investerer ca. 700 mio. kr. som medejer af arealudviklingsselskabet Fremtidens Vollsmose P/S, der ejes sammen med Odense Kommune samt de almene boligorganisationer Civica og FAB. Selskabets opgave er at muliggøre den samlede omdannelse og skabe grundlaget for nye kvarterer, byrum og funktioner – et område ad gangen.

Fra udsat boligområde til aktiv del af Odense

Kontorhuset er et tidligt og strategisk vigtigt element i bydelsudviklingen. Som beskrevet i Bydelsplan Vollsmose 2025 er ambitionen at udvikle Vollsmose til en aktiv del af Odense med byliv, fællesskaber og natur.

Udviklingen sker etapevis og skal gradvist ændre områdets funktion og sammensætning.

Etableringen af arbejdspladser i området er et centralt greb i den transformation.

”Udviklingen af Vollsmose er et langsigtet og forpligtende partnerskab mellem kommunen og os. Vi har i AP Ejendomme i mange år arbejdet tæt sammen med kommuner om at udvikle blandede byer med arbejdspladser, boliger og byliv.” siger Peter Olsson, Administrerende Direktør i AP Ejendomme og fortsætter:

“Arbejdspladserne i kontorhuset vil være med til at trække liv til området. Vores ambition er, at det kan være med til at give Vollsmose en ny begyndelse og sætte tempo på den videre udvikling”.

Udviklingen af Vollsmose sker med et markant fokus på natur og biodiversitet. Området rummer et unikt og sammenhængende naturareal på omkring 80 hektar med skov, eng, sø og mose – en kvalitet, der er usædvanlig for et byområde af denne størrelse.

Bydelsplanen bygger videre på denne styrkeposition og har som bærende princip at udvikle Vollsmose som en by i naturen, hvor naturbaserede løsninger integreres i byrum, regnvandshåndtering og bebyggelsesstruktur.

Det nye kontorhus opføres i genbrugstegl og certificeres til DGNB Guld med særligt fokus på klimapåvirkning og ressourceforbrug. Projektet indgår i den samlede strategi om at forene byudvikling, klimatilpasning og biodiversitet.

”Vollsmose rummer allerede i dag en naturkvalitet, som er unik i en bymæssig sammenhæng. Vores opgave er at udvikle området med respekt for de eksisterende landskabstræk og samtidig tilføre nye byfunktioner og arbejdspladser.

Kontorhuset er et konkret eksempel på, hvordan vi kan bygge med omtanke – både arkitektonisk og klimamæssigt ved at fortætte i et eksisterende byområde,” siger Peter Winther, bestyrelsesformand i Fremtidens Vollsmose P/S.

Ramme om nye arbejdspladser

Kontorhuset skal danne ramme om arbejdspladser for blandt andet Odense Kommune, arealudviklingsselskabet Fremtidens Vollsmose samt et mindre erhvervslejemål.

Bygningen er tilpasset områdets eksisterende bygninger – både i højde, størrelse og placering. Men i stedet for at fremstå som én stor, lukket kasse er huset bygget op af flere dele, så der er plads til små indhak og terrasser, der giver bygningen et levende og åbent udtryk. Bygningen har ikke en egentlig for- eller bagside. Uanset hvilken retning man kommer fra, møder man en bearbejdet facade, der åbner sig mod byen og lokalsamfundet.

Arkitema er arkitekt på projektet, COWI er rådgivende ingeniør, og Nordstern er totalentreprenør.

Med spadestikket indledes en fase i en transformation, der over de kommende år vil ændre Vollsmoses fysiske og sociale struktur markant – med naturen som aktiv medspiller og med ambitionen om at skabe en bæredygtig, blandet og levende bydel.

Odense kommune, AP Ejendomme og andre investorer lægger samlet 10 millarder kroner i projektet.

Del artikel

Korte videoer

 


 


 


 


Udvalgte artikler

Top 3 i dag




 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Tilladelse til politiske reklamer

For at støtte den demokratiske samtale, vil vi gerne spørge om din tilladelse til at vise dig politiske reklamer på denne hjemmeside.

Du vil altid kunne se, hvem der er afsender af reklamen, og hvorfor du ser den. Vi anvender aldrig følsomme oplysninger som din politiske overbevisning til at målrette reklamer.

På alle reklamer kan du finde kampagne id, som du kan bruge til at finde al info på om kampagnen på https://politiskreklame.dk/

Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage.