For godt til at være sandt: Politiet advarer nu om særlig type mails

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Kim Matthai Leland
Foto: Kim Matthai Leland

En hel del danskere er den seneste uge på mail blevet lokket med ekstremt billige biografbilletter. Ja, man fristes næsten til at sige, at det lyder for godt til at være sandt.

Og det er det lige præcis også. Der er IKKE ekstraordinært billige billetter til salg lige nu i de danske biografer, selv om de lige er genåbnet og, nok også med strandvejret, kæmper for at få gæster.

Helt konkret advarer Rigspolitiet nu i en pressemeddelelse, at man skal være opmærksom på, at man ikke falder for fristelsen og klikker ind på tilbuddet på mail.

Mailen sendes typisk fra noget, der ser ud til at være sendt ud af store biografkæder som Nordisk Film Biografer eller Cinemaxx.

Men det betyder altså ikke, at du kan spare en masse på biografbilletten her i Odense.

“Borgere oplever lige nu at modtage svindelmails, der lokker med billige biografbilletter ifm. genåbningen. I mailen opfordres man til at dele sine kreditkortoplysninger. Del aldrig dine personlige oplysninger med personer, du ikke kende,” skriver Rigspolitiet.

Det skal du passe på

En gerningsmand kan få fat i din identitet, kortoplysninger eller NemID, hvis du:

  • Har tastet dine oplysninger ind på en falsk webshop (phishing)
  • Modtager en sms fra en kendt virksomhed, og sender dine oplysninger via sms (smishing)
  • Bliver ringet op af en svindler og overtalt til at udlevere dem over telefonen (vishing)
  • Har brugt en offentlig computer og glemt at logge af
  • Har smidt personlige papirer i skraldespanden og ikke streget de personlige oplysninger ud

Rigspolitiet kommer selv med et konkret eksempel på svindel – hvor man dog har ændret navnet på personen, som blev udsat for svindel.

Jørgen vil ikke være uden internet og tv

Jørgen er 67 år, førtidspensionist og bor i Aarhus med sin kone Ingelise. En dag bliver han ringet op af et ukendt nummer. Manden i røret fortæller, at han ringer fra den tv-udbyder, hvor Jørgen er kunde:

Der er problemer med hans abonnement, og de skal have nogle oplysninger, de har mistet i forbindelse med en opdatering af deres system. Hvis de ikke får dem hurtigt, kan Jørgen miste sin internetforbindelse og tv-kanaler for en periode.

Jørgen er ikke interesseret i at være uden internet og tv, så han oplyser sit cpr-nummer, sit NemID, og giver ham nogle forskellige koder og den sms-kode, han får undervejs.

Der går et par dage, og så bliver Jørgen ringet op af Jyske Bank, der har lagt mærke til uregelmæssig aktivitet på Jørgen og Ingelises konto. Der er overført over 60.000 kr. til forskellige udenlandske bankkonti. Jørgen tænker straks, at det da ikke kan passe. Han har ikke købt noget på nettet for nyligt.

Pludselig kommer han i tanke om samtalen med medarbejderen fra sin tv-udbyder. Det var et svindelnummer.