Fordoblet på 1 år: Antallet af uheld på el-løbehjul stiger i Odense

Der har været rigtig meget debat omkring el-løbehjul efter, at de blev introduceret til de danske gader i 2019.
Diskussionerne har især centreret sig omkring sikkerhed. I Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordningen for motoriserede løbehjul i 2020, viste det sig, at der var syv gange så stor risiko for at blive involveret i en ulykke i trafikken, hvis du kører på motoriseret løbehjul sammenlignet med cykler.
Friske tal fra Ulykkes Analyse Gruppen på OUH uddyber nu tallene fra Færdselsstyrelsen. Her viser analyser, at risikoen for uheld er cirka otte gange højere på el-løbehjul end på cykel.
Det fortæller overlæge Niels Dieter Röck fra Ulykkes Analyse Gruppen til TV2 Fyn.
Fordobling på bare et år
Sammenligner man tallene fra 2019, 2020 og 2021 viser det, at der er sket mere end en fordobling af uheld på el-løbehjul fra 2020 til 2021.
Alle disse uheld er da også grunden til, at man fra Transportministeriet side meldte, at man fra 2022 skulle bære hjelm, når man kører på de populære el-løbehjul og andre små motoriserede køretøjer.
Reglerne trådte i kraft den 1. januar 2022, men noget tyder på, at det ikke er sunket helt ind hos byens borgere.
Fyns Politi tildelte forleden 14 el-løbehjulsbrugere en bøde på 1.000 kroner for ikke at bære hjelm.
Vi har i dag haft indsats målrettet bløde trafikanter i Odense, Svendborg og Kerteminde. Det blev desværre til en del sager – faktisk over 200.
Se mere på vedhæftede foto #politidk pic.twitter.com/X92wIyS4DI— Fyns Politi (@FynsPoliti) February 23, 2022