Oplev den Romantiske Have: Kom til Fyns smukkeste forårsmarked i weekenden

Skrevet af: Michael Qureshi
Pr-foto
Pr-foto

Historiske Sanderumgård danner i weekenden rammen om Fyns smukkeste forårsmarked.

Det sker på søndag d. 5. maj, hvor over 100 udstillere fylder den berømte Romantiske Have tilstødende Sanderumgård.

Oplev sjældne planter, smukke blomster, håndlavet brugskunst, unikke smykker og meget mere midt i charmerende herregårdsomgivelser.

Der vil også være dejlige madboder, hestevognskørsel, levende musik og aktiviteter for både små og store.

Sanderumgård er en fynsk herregård beliggende 12 km sydøst for Odense, mellem Fraugde og Davinde landsbyer.

Indviede Romantiske Have i 2010

Sanderumgaard drives som traditionelt land- og skovbrug med et samlet areal på 900 hektar.

Godsets jorde er beliggende både i både Odense og Kerteminde kommuner.

En have blev vækket af sin tornerosesøvn og en drøm gik i opfyldese for os Susanne og Erik VInd, da de med stolthed og H.M. Dronningens hjælp indviede Den Romantiske Have Sanderumgaard i maj 2010.

I umiddelbar tilknytning til hovedbygningen på Sanderumgaard findes den gamle romantiske landskabshave, en af de første af sin slags i Danmark, oprindelig etableret af Johan Bülow i perioden 1793 – 1828.

Havens areal er 15 hektar og af den oprindelig udformning eksisterer stadig hytterne Tankefuld og Sommerlyst. Arealet bindes sammen af et større kanalsystem på ca. 2 km., som samler øer, plæner og park.

Her findes også en gårdbutik, som naturligvis også har åben på søndag.

Stor interesse

Entré koster 30 kr. pr. person med gratis adgang for børn under 15 år til det smukke forårsmarked og Den Romantiske Have.

Arrangørerne lover, at de har nok med parkeringspladser til de forventede mange gæster. På Facebook-begivenheden har knap 4.000 meldt sig interesseret/deltager.

Hvad: Forårsmarked i den romantiske have
Hvor: Sanderumgård, Sanderumgårdsvej 150, 5220 Odense
Hvornår: Søndag d. 5. maj fra kl. 10.00
Mere info her

Klar til gæsterne: Populær café-kæde åbner fredag i hjertet af Odense

Skrevet af: Daniel Poulsen

Når klokken slår 10.00 i morgen fredag d. 15. november slår tvillingebrødrene Morten og Jakob Poulsen dørene op til deres sjette café i Odense centrum og den første udenfor Sjælland.

Lokalerne i Kongensgade 40 er hurtigt blevet renoveret og gjort klar til gode madoplevelser, efter at thai-restauranten Thaiger lukkede.

Inden åbningen har brødrene ad flere omgange været på besøg hos små og større producenter på Fyn for at finde særligt udvalgte råvarer til den familiedrevne café-kæde.

Vil lave lidt anderledes café-mad

Morten Poulsen, der er en af brødrene og medejer af kæden, fortæller, at menukortet fokuserer på få skarpe retter, der også består af nogle vegetariske og veganske valg.

“Vi holder fast i de samme værdier som på Sjælland, så vi har lavet et nyt menukort til Odense.

Grundlæggende går det igen, at vi forsøger at lave noget mad, som er en lille smule anderledes, men stadig café-mad.

Vi vil gerne have, at der er noget for alle. Vi har valgt de retter, som vi kan stå inde for og dem, som vi er gode til, så vi altid har friske råvarer i køkkenet,” forklarer han.

Inviteret til sneak peek

MigOgOdense er torsdag inviteret til sneak peek og en prøvesmagning, og det står det hurtigt klar, at ejerne bagved caféen har prøvet en åbning mere end en gang.

Menukortet kommer hurtigt, og gæsterne har god tid til at komme med deres bestilling, da den foregår i baren.

En af de ting, som brødrene satser særligt på, er en lækker brunchbuffet i weekenden, hvor de lokale råvarer igen bliver en høj prioritet, og der bliver retter for enhver smag, så den samlede oplevelse bliver så god som mulig, når gæster aflægger den nye café et besøg.

En løbende tilpasning til café

I tidernes morgen havde familien en produktionsvirksomhed, der håndterede kartofler, men nye muligheder gjorde, at forældrene endte med at sælge den.

Morten Poulsen, der oprindelig er uddannet bankrådgiver, gik sammen med sin fødevareuddannede bror, Jakob Poulsen, om firmaet Landmad, der rykkede gårdbutikker ind til byerne.

Her havde de muligheden for at holde fast i værdierne omkring landbrug og fødevarer og samle dem et sted.

På sigt gik det dog ikke, og Morten Poulsen fortæller her om, hvordan processen er forløbet, så Café Korn i dag har 6 caféer i alt.

“Vi er blevet restauratører ved en lille fejl, kan man sige, fordi det ikke faldt os naturligt for nogen af os qua, ingen af os er kokke eller tjenere.

Vi ser det som en kæmpe fordel, at vi ikke griber forretningen af ved at stå ude i køkkenet og lave mad.

I stedet kan vi kigge på, hvordan vi selvfølgelig får besøg af nogle gæster, men specielt at motivere vores medarbejdere og skabe en virksomhed, der er god at arbejde i,” forklarer Morten.

Lokale producenter leverer råvarer

Et par af de producenter, som familien har udvalgt til at levere lokale råvarer til caféen, er Nybro Most, der laver æblemost til de tørstige gæster.

På madfronten leverer Høkildegård Landhandel pålæg, mens De Fynske Gårde producerer desuden en lokal brunchpølse, der primært skal bruges til den store brunchbuffet, som Café Korn vil køre med hver lørdag og søndag.

Et besøg i den nye café betyder også desuden, at gæster har mulighed for at købe udvalgte produkter med hjem som Kirsten Brøndsted, der er mor til de to brødre, indkøber og gør klar til salg i de enkelte caféer.

Familien bag caféen fører på denne måde lokalt salg videre fra Landmad, men det bliver oplevelsen med et godt måltid mad, der vil blive satset på.

Alle burgerne kommer med grove pommes frites ad libitum, der er serveret med hjemmelavet chilimayo.

I dagens anledning bliver der både smagt på to burgere med oksekød og variation af mayo samt en burger med langtidsstegt revet kylling, der giver et ekstra touch til den.

Kødet fra Öxneholm har rigtig god smag og giver sammen med den hjemmerørte mayo en god sammensætning i de to burgere med oksekød.

Odense var det naturlige valg

Fra den ene dag til den anden opstod der en god mulighed et stenkast fra den mest centrale gågade i Odense og med tvillingebrødrenes sans for købmandskab, skulle den udnyttes.

Til MigOgOdense fortæller Jacob Poulsen, at medarbejderne er en værdifuld aktie, når der skal tages beslutninger om eventuelle nye åbninger.

”Vi har aldrig ikke sat et tal, vi har ikke noget mål om at nå et bestemt antal caféer. Vi gør det så længe, at vi synes, det er sjovt, men vigtigst af alt så længe, at vores medarbejdere synes, at det er sjovt, så gør vi det.”

Café Korn fortæller desuden, at åbningen af et nyt sted i Odense ikke skal ses som opbygningen af et fornemt korthus, der efter kort tid sælges videre til et større firma.

Det handler mere om at bygge en sund forretning op og have glade medarbejdere og tage tingene fra dag til dag.

Til smagningen bliver der desuden bestilt en ribeye på 300 gram serveret med både garniture, salat, pommes og bearnaise.

Kødets kraftfulde smag giver et solidt bidrag til et rigtig godt måltid mad.

Til dessert bliver der smagt på hjemmebagt brownie serveret med vaniljeis og flødeskum.

Afslutningsvist sætter den lune rabarbertærte et solidt prik over i’et, da kagecremen tilføjer noget ekstra.

 

Ribeye med tilbehør
Dessert

Vi tør godt at love, at odenseanerne skal glæde sig til at prøve Café Korn.

Hvad: Åbning af Café Korn den 15. november

Hvor: Kongensgade 40, 5000 Odense C

Hvornår: Alle dage fra 10-22

Find menukort og mere information lige her

Facebook: https://www.facebook.com/cafekornodense/

Stor musicalsucces vender tilbage: Oplev Midt om natten i en fornyet version

Skrevet af: Michael Qureshi

Nu får publikum over hele Danmark igen mulighed for at opleve hitmusicalen Midt om natten – denne gang i en fornyet udgave, der lægger sig endnu tættere op ad den originale handling fra filmen.

Og nu med endnu mere plads til Kim Larsens gyldne evergreens.

Sidste år spillede musicalen for fulde huse og blev set af mere end 150.000 begejstrede publikummer i hele landet.

Mange måtte gå forgæves efter billetter til forestillingen, som nu er tilbage efter utallige opfordringer.

Frihedsdrømme, kærlighed og oprør

Flere vil kunne nikke genkendende til, at Kim Larsens sange er en vigtig del af soundtracket til vores liv – både som børn, unge og voksne. Volver Volver, Susan Himmelblå, Haveje og Papirsklip – sangene fra Midt om natten kan noget helt særligt og samler generationer til en helt fantastisk oplevelse i den nye version af musicalen.

Forestillingen er en hyldest til det stykke historie, som Midt om natten også er.

Filmen er blandt de mest sete biograffilm nogensinde og albummet, der udkom et år før filmen, er stadig et af de mest sælgende danske album nogensinde.

Det – og meget mere – gør Midt om natten til en episk fortælling, hvor du bliver transporteret tilbage til København i 1980’erne – en tid, hvor frihedsdrømme, kærlighed og spirende oprør blomstrer.

Udover de mange kendte hits indeholder den nye version af musicalen sange som Langebro, Kvinde Min, Tarzan Mamma Mia, Rita og Vi er dem de andre ikke må lege med – store hits fra både Kim Larsens og Gasolins imponerende bagkatalog.

Et must see i 2020

Midt om natten tager på Danmarksturné næste år, og fra den 19.-28. marts 2020 gæster forestillingen Odeon i hjertet af Odense.

Uanset om du tager af sted for at genopleve en skøn klassiker, eller du ser forestillingen for første gang – så er Midt om natten er oplevelse, der skal ses, høres og skråles med på.

Står du og mangler den perfekte julegave? Så er billetter til denne must see musical et rigtig godt bud, der helt sikkert ikke skal byttes.

 Hvad: Hitmusical Midt om natten

Hvor: Odeon, 5000 Odense C

Hvornår: Fra den 19.-28. marts 2020

Køb billetter hos ticketmaster her 

100 mio. kr. til kæmpe projekt: Odense skal være verdens bedste robotby

Skrevet af: Redaktionen
Foto: Pxhere
Foto: Pxhere

Odense skal være verdens bedste robotby – også i børnehøjde.

Så klar er visionen bag en ny strategi, som Odense Byråd nu præsenterer.

Strategien skal løbe de næste 10 år og vil med op mod 100 mio. kroner i ryggen danne og uddanne Odenses børn og unge til den digitale verden, de allerede står midt i, og som kun tager fart de kommende år.

Det skriver Odense Kommune i en pressemeddelelse torsdag.

Ifølge borgmester Peter Rahbæk Juel skal strategien ruste børnene med sunde digitale vaner og lære dem at styre teknologien fremfor at lade sig styre af den.

“Vores børn og unge kaster sig ind i den digitale verden med hovedet først og gør det ofte meget mere nysgerrigt og dygtigt end vi voksne.

Den tilgang kan føre dem langt, men som voksne og som politikere skal vi guide dem.

Samtidig skal vi inspirere dem til at vælge teknologiens vej, når de bliver ældre, så især Odenses robotvirksomheder kan rekruttere direkte fra byens eget dna. Første skridt mod det er at skabe verdens bedste robotby i børnehøjde,” siger han.

Bydækkende bevægelse

Børn- og ungerådmand Susanne Crawley-Larsen mener, at det er vigtigt, at den nye strategi nu sætter en retning for den bevægelse, der allerede er godt i gang i byens dagtilbud og skoler.

“Mange steder i vores dagpleje, børnehuse og skoler er børnene i fuld gang med at lege, eksperimentere og introduceres til teknologiens forunderlige verden.

Ildsjæle blandt vores medarbejderne er gået forrest, men med strategien bliver bevægelsen bydækkende.

Dermed får alle Odenses børn adgang til en arena, der ikke alene uddanner og bidrager til fødekæden til verdens bedste robotby, men i høj grad også udvikler personlige og sociale egenskaber, der gør børn af i dag til morgendagens gode kolleger, naboer og forældre, ” siger hun.

Nu går arbejdet i gang

Odense Byråd afsætter 50 mio. kroner til strategien “Verdens bedste robotby – strategi for dannelse og uddannelse i børnehøjde”.

De penge kommer fra salget af naturgasselskabet Nature Energy, som Odense Kommune solgte i december 2017 sammen med de syv øvrige fynske ejerkommuner.

Herudover er ambitionen at rejse yderligere 50 mio. kroner gennem strategiske partnerskaber med virksomheder, fonde og uddannelsessteder.

Strategien står på tre ben

 

  • Alle voksne omkring børnene skal rustes til at hjælpe børnene i deres digitale dannelse.
  • Byen skal have et børn- og ungemiljø med fokus på robotter og teknologi-fantasi i et internationalt snit.
  • Strategiske partnerskaber skal binde tætte bånd mellem fx daginstitutioner, folkeskoler, erhvervsliv og frivillige.