ANNONCE
MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Gælder også i Odense : Magasin har købt sine egne ejendomme

Af Christina Frederiksen

Magasin-koncernen bliver igen herre i eget hus. Stormagasinernes nye ejere har nemlig købt de fire ejendomme, hvor de ikoniske butikker har til huse, fra ATP Ejendomme og PensionDanmark.

Pensionskasserne købte for omkring et årti siden ejendommene af to omgange. Først Magasin-ejendommene i Aarhus, Odense og Lyngby i 2010 og så Magasin-ejendommen på Kongens Nytorv i 2013.

Med tilbagekøbet af de fire ikoniske Magasin-ejendomme på Kongens Nytorv, i Lyngby, Aarhus og Odense kan Magasin nu for alvor sætte det lange investeringslys på. Det kommer i høj grad vores kunder til gode, siger adm. direktør Peter Fabricius. 

Efter et godt og konstruktivt forløb har Magasin købt sine ejendomme tilbage fra ATP Ejendomme og PensionDanmark, der siden 2010 hver især har ejet 50 procent af Magasin-ejendommene i Aarhus, Odense og Lyngby og siden 2013 også den ikoniske Magasin-ejendom på Kongens Nytorv.

– At erhverve os nøglerne tilbage til vores bygninger har længe været højt på ønskelisten. Det giver os et langt større spillerum helt at være herrer og damer i eget hus, og det vil vi i den grad udnytte, siger adm. direktør i Magasin, Peter Fabricius. 

Aftalen blev underskrevet onsdag. 

Endnu mere omnichannel på tegnebrættet 

Siden den totale genåbning har Magasin oplevet, at den fysiske shopping igen er i vækst. Derfor giver det ifølge Peter Fabricius rigtig god mening at investere i de fysiske omgivelser.

Men den helt store opgave ligger i at få de fysiske forretninger og online endnu mere integreret.

Fakta om ejendommene 

Sammenlagt er de fire ejendomme på i alt knap 138.000 m2. Aarhus-ejendommen er opført i 1965, mens ejendommene i både Odense og Lyngby er fra 1960. På Kongens Nytorv i København blev Magasin-bygningen indviet i 1893.  

Kgs. Nytorv
Efter 18 år som lejere i lokaler i bygningen, der tidligere havde huset Hotel du Nord, købte Magasins to grundlæggere, Theodor Wessel og Emil Vett, i begyndelsen af 1889 bygningerne på Kongens Nytorv 13 og 15 og Vingårdstræde 2 og 4. Prisen var 850.000 kr. Formålet med erhvervelsen af bygningerne var at rive ejendommene ned til fordel for en ny bygning. Den drøm blev realiseret fem år senere, og i 1893 blev bygningen på Kongens Nytorv indviet. Huset var tegnet efter fransk forbillede af de to arkitekter Henri Glæsel og Albert Chr. Jensen. 
Initiativet til den nye bygning blev taget af Magasins to grundlæggere, og bygningen blev altså bygget af Magasin til Magasin. 

Odense 
I 1954 overtog Magasin det familieejede stormagasin IG Huset i Odense. Nogle få år senere i 1960 bliver den nuværende Magasin-bygning i Odense opført.  

Lyngby
I 1960 byggede Magasin et stormagasin i Lyngby. Det er sidenhen blevet udvidet flere gange. 

Aarhus
Efter åbningen af den første forretning i Vestergade i Aarhus i 1868 flyttede Wessel og Vett i 1870 til den nuværende adresse på Immervad 2-4 i Aarhus. Den nuværende bygning stod færdig i 1965. 

– Online har vækstet voldsomt de seneste år, og den udvikling vil kun fortsætte. Men som jeg tidligere har udtalt, så er den ’hellige gral’ i vores branche at kunne give kunderne den omnichannel-oplevelse, som de forventer.

Det kræver, at de fysiske forretninger og online smelter endnu bedre og mere sammen, og med det aktuelle tilbagekøb af vores ejendomme er det nu udelukkende op til os selv, hvad vi kan og vil gøre på både kort og lang sigt, siger Peter Fabricius. 

På den korte bane er det planen, at der i 2023 investeres i at opgradere Magasin-ejendommene i Aarhus og Lyngby.

Prisen for tilbagekøbet er ikke officiel, men Peter Fabricius fortæller, at der naturligvis er tale om et større beløb. 

Det er ikke så afgørende, hvad prisen for de fire ejendomme er endt på. Det afgørende er, at vi nu og i en god proces har købt nøglerne tilbage, og fremover selv kan bestemme timingen i alt det, der skal investeres i for at skabe den bedst tænkelige shopping-oplevelse uanset hvor, vores kunder møder os, siger Peter Fabricius. 

Del artikel