Annonce
MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Gør klar til at indtage Odense: Første letbanetog har forladt fabrikken

Af Redaktionen
Foto: Odense Letbane
Foto: Odense Letbane

På godt og ondt fylder arbejdet med Odense Letbane en hel del i selve Odense for tiden.

Men der øjnes bedre tider i horisonten.

Nu er letbanetoget med leverings-nummer 001 klar til de første test.

Derfor er det netop kørt på en stor blokvogn fra togfabrikken i Pankow til Stadlers testanlæg i en anden Berlin-forstad, Velten.

Det skriver Odense Letbane i en pressemeddelelse.

“I første omgang er der tale om statiske test, altså hvor toget står stille på sporet,” fortæller Thomas Gram, der er projektchef for togsæt hos Odense Letbane.

Han fortsætter;

“Det handler blandt andet om at måle alle ledninger igennem, teste skærme, trykke på knapper og kontrollere funktioner.

Senere skal der også testes for eksempel nødsystemer og vandtæthed – det gør man ved simpelthen at højtryksspule toget.

Derefter bliver toget testkørt på en kort strækning, så man kan tjekke forskellige kontrol- og køresystemer samt bremserne.”

Foto: Odense Letbane

Fire togsæt i fuld produktion

Lige nu er der yderligere gang i produktionen af fire togsæt til Odense på Stadlers fabrik i Pankow. De fire togsæt er i forskellige stadier af produktionen.

“Men togsæt nummer 001 er næsten færdigbygget. Der mangler stadig den sidste eftermontering, og der er fortsat adgang til alle tekniske systemer og installationer – så det er muligt at lave efterjusteringer.

Men der er i bund og grund tale om et færdigt tog,” slår Thomas Gram fast.

Foto: Odense Letbane

Har bestilt i alt 16 togsæt

Odense Letbane skal have leveret i alt 16 togsæt fra Stadler af typen Variobahn. Det er samme togmodel, som kendes fra eksempelvis Aarhus eller Bergen.

Alligevel er der små forskelle. For kunderne har forskellige ønsker, og der er aldrig to togleverancer, der er helt ens.

“Hvis man for eksempel sammenligner Odense-togene med de Variobahn-tog, der kører i Aarhus, så er togene til Odense cirka tre meter kortere.

Men samtidig har togene i Odense en dobbeltdør mere på hver side, end der er i Aarhus.

Det gør det både nemmere at udnytte fleksarealet samt at komme hurtigt af eller på som passager,” forklarer Thomas Gram.

Når togene ankommer til Odense, bliver der også en periode med testkørsler. Det bliver i første omgang på den sydøstlige del af letbanestrækningen.

Del artikel

Andre læser også