Vær opmærksom: Grønt vand i hanerne i Odense

Kommer der grønt vand ud af din hane, så er der noget galt med din varmeveksler eller varmtvandsbeholder.
Det er budskabet fra Fjernvarme Fyn.
Tirsdag den 11. november 2025 tilsætter selskabet nemlig grøn farve til fjernvarmevandet, og hvis der kommer grønt vand i din vandhane, betyder det, at dit fjernvarmevand løber over i dit varme brugsvand.
Det sker, når varmeveksleren eller varmtvandsbeholderen er utæt. I så fald skal du kontakte din VVS-installatør, som kan udbedre fejlen. Du er også meget velkommen til at kontakte Fjernvarme Fyn, hvis du oplever grønt vand – vi hjælper gerne med råd og vejledning.
Det skriver Fjernvarme Fyn i en besked til sine kunder.
Den grønne farve er helt ufarlig for både mennesker og natur og hjælper dig som kunde med at opdage, hvis der er utætheder i din varmeveksler eller i din varmtvandsbeholder.
Fjernvarme Fyn tilsætter med jævne mellemrum grøn farve til fjernvarmevandet for at hjælpe kunder med at opdage utætheder i tide. En utæt varmeveksler eller varmtvandsbeholder kan nemlig både øge dit vandforbrug og forkorte levetiden på fjernvarmenettet, fordi ilt og kalk fra brugsvandet kan skade rørene.
Ved at få fejlene rettet hurtigt, sparer du penge – både nu og på sigt – og du hjælper samtidig med at passe på fjernvarmenettet.
På Fjernvarme Fyns hjemmeside kan du læse mere om grønt fjernvarmevand, få svar på ofte stillede spørgsmål og se, hvordan du tjekker din varmeinstallation.