Happy Helper har ramt Odense: Rengøringens svar på Airbnb

Skrevet af: Michael Qureshi
Stifterne af Happy Helper i selskab med erhvervsminister Brian Mikkelsen
Stifterne af Happy Helper i selskab med erhvervsminister Brian Mikkelsen

Annonce

Den kendte blogger Mascha Vang er storforbruger af firmaet.

De har optrådt i flere indslag i TV Avisen, og så sværmer investorerne omkring den deleøkonomiske platform.

De kalder det selv for rengøringens svar på Airbnb, og der er ingen tvivl om, at du næppe finder billigere rengøringstimer på den “hvide” måde.

For selv om Happy Helper også har mødt kritik for lave timelønninger, så er de dels med til at få folk i arbejde, og dels med til at bekæmpe sort arbejde inden for rengøringsfaget.

Stiftet af familiefædre

Ideen til Happy Helper blev skabt af vennerne og familiefædrene Dennis Forchhammer, Jesper Brok-Jørgensen, Adam Sebastian Sheikh Hjorth og Mathias Ovdal.

De orkede ikke at gøre rent i en travl hverdag og gik på jagt efter at skaffe rengøring på nettet.

“Men det var en jungle og ofte alt for dyrt. Måske er det derfor, at omkring 85 procent af den private rengøring er sort. Vi tænkte, at vi kunne lave noget smartere og gøre dele af den sorte rengøring hvid, siger Jesper Brok Jørgensen til MigogOdense.

Tre familiefædre står bag Happy Helper

Happy Helper satser tungt på byer som Odense, København, Aarhus og Aalborg hvor potentialet er stort. MigogOdense testede en Happy Helper i slutningen af november. Det tog knap 7 minutter at oprette sig og booke en rengøring.

Den Happy Helper vi valgte, svarede i første omgang ikke på vores anmodning, og det gjorde, at vi så blev kontaktet af Happy Helpers kundesupport, som med god service på en halv time havde fundet en ny Helper.

Mary, som Helperen hed, var utrolig effektiv og dygtig. Hun nåede meget på tre timer. Da hun forlod huset modtog vi øjeblikkeligt en kvittering for, at pengene for de tre arbejdstimer på 130 kr. i timen nu var trukket.

Happy Helpers app beregner derudover også, hvor meget af beløbet, du kan trække fra i håndværkerfradrag.

Bestemmer selv timepris

Omkring timepriserne siger Jesper Brok Jørgensen;

“Vores Happy Helpers kan selv bestemme deres timepris, hvor de vil arbejde og hvor meget. Et mere fleksibelt studiejob findes vist ikke.”

Det har været en spændende rejse hidtil for trioen bag Happy Helper, som konstant udvider med nye folk.

“Vi var en gruppe af nybagte fædre, der havde brug for privat rengøring, så vores hverdag kunne hænge sammen. Det var ret svært at finde. Omkring 90% af al privat rengøring er sort – der bliver omsat for ca 2,4 mia om året –  og den lille rest af hvid var for snørklet og ufleksibelt.

Den private rengøring blev formidlet via små sedler på det lokale biblioteks eller supermarkeds opslagstavle. Privat rengøring er jo i høj grad et spørgsmål om tryghed – hvem lukker man ind i sit hjem.

Men det er i høj grad også et spørgsmål om tryghed for personen, der gør rent – hvad sker der, hvis vedkommende kommer til skade eller noget falder på gulvet,” siger Jesper Brok Jørgensen.

Vigtigt med tryghed for familierne

“Det var eksempelvis meget vigtigt for os at lave en forsikring, så der var en ramme, der skabte tryghed for familierne, der booker rengøring såvel som den enkelte Happy Helper.

Der var aldrig før lavet en sådan forsikring, og vi måtte tale med ti forskellige forsikringsselskaber, inden Tryg så potentialet. Nu må man jo ikke hvile på tidligere bedrifter, men det var en stor dag for os, og vi er stadig ret stolte af den aftale. Vi var de første i verden til at udvikle en sådan forsikring i tæt samarbejde med TRYG,” fortæller han.

Der har også været modgang i rengøringseventyret.

“Vi kom hurtigt i medierne – desværre negativt – da en politiker ikke kunne lide vores koncept. Her troede vi det var slut, vi kom endda i TV2 nyhederne og på adskillige forsider over hele landet. Lige midt i situationen var det selvfølgelig hårdt for vores telefonen kimede konstant.

Om aftenen og dagen derpå så vi trafikken på hjemmesiden steg helt vildt. Samtidig begyndte folk (og kendte) offentligt at deltage i debatten om os og forsvarede os. Det gav vores platform et kæmpe boost, så vi måtte ansætte tre fuldtidsmedarbejder, i supporten, på to uger for at kunne følge med efterspørgslen.

I denne periode var hele kontoret også tit ude på rengøringer, for at ingen kunder skulle få en dårlig oplevelse – heldigvis fik os fædre ingen klager.

På kun et år har vi 14 ansatte, 2000 helpers og har gjort rent hos mere end 10.000 familier. Dagligt støvsuger vores søde helpers faktisk sammenlagt ca. 2 marathons. Det siger noget om den volumen vi har fået på ekstrem kort tid,” fortæller Jesper Brok Jørgensen stolt.

Rekrutterer lokalt i Odense

Man gør også meget ud af at rekruttere lokalt som her i Odense

“Vi prioriterer lokal tilstedeværelse, og har faktisk kontor i både Aalborg, Aarhus, Odense og Kbh. Så hvis du står i Odense, kan du altid få fat i en lokal, hvad enten du leder efter rengøring, ønsker at søge opgaver eller har spørgsmål. Den lokale tilstedeværelse er vigtigt for os.

Hvis man sidder i Odense og gerne vil prøve – hvordan finder man så en god rengøringshjælp?

Det er ret simpelt. Man besøger happyhelper.dk, vælger dato og postnummer, og vælger den Helper man ønsker. Så nemt er det.

Du kan se ratings og læse kort om den enkelte Happy Helper. Du får naturligvis den samme Helper hver gang du kan selv vælge, hvor ofte der skal gøres rent, og kan skifte så meget du har lyst.

Det samme gælder i øvrigt, hvis du gerne vil være have rengøringsopgaver. Så går du bare ind på vores side, så kører det derfra.

Alternativt kan man altid ringe til vores søde support team, som nemt kan hjælpe med at finde det perfekte match eller andre spørgsmål.

I forbindelse med denne artikel har vi fået lavet en helt speciel rabat til MigogOdenses læsere.

Du får en times gratis rengøring første gang du booker en Happy Helper

Indtast rabatkoden: migogodense

Find helt unikke ting: Kom til lagersalg i de gamle Franck A-lokaler

Skrevet af: Michael Qureshi

Det er ikke længe siden, at vi kunne fortælle, at den københavnske burgerkæde Halifax Burgers tager turen over Storebæltsbroen og åbner i Odense.

Helt konkret åbner Halifax Burgers i Franck A-lokalerne, efter genopstandelsen af Franck A kun blev meget kortvarig.

Selve overtagelsen af lokalerne i Jernbanegade 4 er gået meget stærkt, og nu skal arbejdet med at indrette restauranten i gang.

Det kan de dog ikke, mens der stadig er et væld af gamle ting fra Franck A-konkursen på lager.

Derfor holder Halifax Burgers i weekenden både lørdag og søndag lagersalg, hvor man helt sikkert kan gøre et kup.

Her kommer der til at være helt unikke ting, man ikke lige finder i den nærmeste IKEA.

Bliver en blanding af Franck A og Halifax

Det bliver en blanding af Franck A-ting samt egne ting fra Halifax lageret i Hvidovre.

“Vi har netop overtaget lokalerne til vores 12. restaurant, i hjertet af Odense, og vi glæder os max til at komme i gang med at indrette en Halifax.

Men vi har brug for hjælp til at få ryddet ud i skabe og skuffer og det enorme lager af ting og sager, som vi aldrig kommer til at få brug for – og hellere vil give andre muligheden for at få glæde af.

Og så har vi ovenikøbet ryddet op på vores centrallager i Hvidovre, hvor der også gemte sig en masse gode sager,” skriver de på Facebook.

Stifterne står selv i spidsen for lagersalg

De fortsætter;

“På vores loppemarked i de gamle Franck A lokaler, vil du primært finde meget store partier tallerkener i utallige størrelser og former, kaffekopper, bestik, skåle, krukker, og glas i massevis, både vandglas, øl-glas og vinglas.

Derudover har vi tæpper, kværne, termokander, spækbrædder, gryder, forstykker og meget andet på hylderne. Alt sammen til rigtig overkommelige priser.”

Det bliver faktisk stifterne af Halifax, som selv står for lagersalget. Det gør de ikke mindst, fordi de også godt vil fortælle odenseanerne omkring Halifax konceptet, som ellers kun er udbredt i København og øvrige Sjælland.

“Peter og Ulrich, der sammen startede Halifax Burgers for over 10 år siden, vil stå i spidsen for arrangementet – og har du lyst til at høre lidt mere om Halifax Burgers og vores tanker om at skulle åbne i Odense, vil de meget gerne tage en lille sludder over en kop gløgg,” skriver de.

Kendt for lækre burgere

Burgerne, som tæller utallige varianter, går under café-udgaverne, hvor man nok må opgive at spise dem uden kniv og gaffel, højt tablet med alskens ingredienser, gerne holdt på plads af en pind.

På blot 11 år har indehaverne Ulrich Dehler og Peter Ahn åbnet 11 restauranter – og den lille nye i Odense bliver efterfølger nr. 12.

Halifax har i øvrigt lanceret en helt særlig juleburger, som vores søstermedie MigogKbh har anmeldt – den kan du læse mere om her

Hvad: Halifax lagersalg
Hvor: Jernbanegade 4, 5000 Odense
Hvornår: Lørdag d. 15. december kl. 10.00 og søndag d. 16. december kl. 10.00
Mere info her

240 ungdomsboliger bygges: Odense får et nyt Nørrebro-kvarter

Skrevet af: Redaktionen

Odense får igen en ny bydel, som hedder Nørrebro.

Tidligere var det ved Thomas B. Thriges Gade, at Odense havde et Nørrebro. Nu kommer det til at være det nye hippe område i byen.

Det erstatter City Campus og bliver et område, hvor rigtig mange unge studerende både kommer til at bo og færdes.

Byrådet i Odense vedtog onsdag aften en lokalplan, der baner vejen for 240 nye ungdomsboliger i projektet City Campus-Nørrebro på de tidligere industrigrunde ved siden af Storms pakhus.

Det skriver Fyens.dk.

Storms Pakhus skal spille en vigtig rolle

På den tidligere Stark-grund ved Toldbodgade er PFA allerede i gang med byggeriet af et kollegie med plads til 300 studerende, som måske også får adresse på det nye Nørrebro.

“Og vi har jo Storms Pakhus, der kan være med til at sætte en moderne og hyggelig stemning i området, der er i en rivende udvikling, og som binder byen og havnen sammen,” sagde by- og kulturrådmand Jane Jegind på byrådsmødet ifølge Fyens.dk.

City Campus-Nørrebro omfatter 14.030 kvm i op til 5 etager. Bebyggelsen opføres som punkthuse sammensat af enheder i varierende højde.

Madanmeldelse: Bland selv konceptet fra SushiMania er et hit i Odense

Skrevet af: Daniel Sløk Nielsen
Enormt farverigt og indbydende.
Enormt farverigt og indbydende.

Gastromand er en af Danmarks største madblogs og er medejere af MigogOdense. De anmelder bl.a. mad for MigogOdense.

Somme tider skal aftensmaden gå hurtigt, og selvom jeg egentlig prøver at undgå take away, så er jeg bare nogle gange nødt til at gøre en undtagelse.

Når så SushiMania praler af at være Danmarks hurtigste take away, er det jo meget passende at afprøve den påstand.

Det kæmpe skilt er ikke til at overse.

Du har måske før stødt på SushiMania rundt omkring i landet. Bl.a. har man kunnet besøge dem hos Arkaden Food Market, men nu holder de til i Jernbanegade.

Lokalerne i Arkaden var simpelthen for små, og nu kan de boltre sig på hele 19 gange mere plads i de nye, lyse lokaler.

SushiMania Odense slog dørene op tilbage i november og dermed til butik nr. 22 i Danmark.

Enormt farverigt og indbydende.

 

De nye lokaler er som nævnt meget lyse og indbydende, og øjnene drages med det samme mod den store glasmontre i butikken.

Montren er fyldt med frisk sushi i alverdens farver. Ved siden af finder man et siddeområde til de gæster, som gerne vil spise der.

Desuden er der også ved vinduet ud mod gaden nogle højstole, hvor man også kan sidde.

Indretningen er enkel.

Bæredygtighed og bekæmpelse af madspild

En af de ting, som SushiMania gerne vil slå et slag for, er råvarer af høj kvalitet og fokus på bæredygtighed.

Derfor bruger de kun de råvarer på markedet, som er fanget eller opdrættet under de bedst mulige forhold.

Som så mange andre restauratører prøver SushiMania også at bekæmpe madspild.

Derfor kan du hver aften inden lukketid score din sushi en del billigere end normalt. Boxe til en værdi af 200 kr. sælges til 100 kr. – Det er god stil.

App til lynhurtig bestilling

En del af SushiManias koncept er deres app. De har lavet en app, så du nemt og hurtigt kan bestille din sushi og afhente den.

Du kan selvfølgelig også ringe eller bare komme ind i butikken og vælge dine stykker der.

SushiManias app er faktisk ret nem at bruge. Du installerer, vælger det du vil bestille, indtaster dine oplysninger og afgiver din ordre, og så er det bare ind og hente sagerne.

Du er ikke mange tryk væk fra din aftensmad.

Det prøvede vi

SushiMania har rigtig mange forskellige slags sushi og også et par varme retter.

Efter at have set på de mange forskellige typer sushi i butikken, vender jeg hjemad med to store papirsposer på cyklen, og nærmest hele sortimentet.

De varme retter afprøves først, eftersom de jo hurtigt bliver kolde.

Både Gyoza med kylling og nobashirejer glider godt ned, og med de hjemmelavede dips til fungerer det godt.

Lækre ting fra frituren. Med henholdsvis chilimayo og Sushimanias egen sovs.

 

Efter de varme retter er det tid til sushi, og med knap 72 stykker i poserne har vi lidt at vælge imellem. Lad mig sige det kort – jeg gik IKKE sulten i seng!

Selvom det er take away, må det gerne se lidt pænt ud derhjemme.

 

Top 5 favoritterne

Vi kommer ikke uden om, at der klart er nogle favoritter imellem de mange slags sushi, der blev afprøvet. Her er Gastromands top 5 (ikke i nogen særlig orden):

  1. Nigiri, Lynstegt laks
  2. Kaburimaki, Laks dragon
  3. Kaburimaki, Avocado tempura
  4. Futomaki, Alaska
  5. Kaburimaki, Tempura royal

Især den lynstegte laks har en god smag med et snært af røg og grill.

Skal du ha’ bland-selv sushi?

Ja du skal! konceptet med at man kan vælge 2 stykker af en slags og 2 stykker af en anden slags fungerer rigtig godt og sikrer også, at du kan prøve noget forskelligt og finde dine egne favoritter.

Det er lidt som når man skal have fredagsslik i det lokale supermarked eller slikbutikken – her står du også og vælger og vrager mellem alt muligt forskelligt – det her er nok bare en del sundere.

Odenses sushiscene er helt sikkert blevet en vigtig spiller rigere med et stærkt koncept på bland selv delen.