Ny kaffebar i Odense overrasker på priserne: Her koster al deres kaffe 10 kr.

Skrevet af: Stine Schmidt Jørgensen

Morgenduggen kæmper mod den tidlige forårssol på de odenseanske gågader.

På Gråbrødre Plads cykler folk forbi med fingerhandsker og hvide ledninger hængende fra ørene.

Fra de velkendte caféer på pladsen forsøger kaffeduften at lokke de gabende cyklister ind.

På Sankt Gertruds Stræde er der også morgenliv. På gaden er skiltene stillet ud – klar til at fange de forbipasserendes opmærksomhed.

”Hvor meget vil du betale for logoet?” står der med hvid font over et billede af to klassiske to-go kopper.

Under koppen med logo på står der 38 kroner, under den uden står der 10 kroner.

Indenfor overdøver den velkendte lyd af dampende kaffe, der bliver brygget, og mælk, der bliver skummet, for en kort stund den rolige stemningsfyldte musik.

Den store glasdør til gaden åbnes, og ind kommer en kvinde. Hun bestiller uden tøven en cortado.

“Så skal jeg bede om 10 kroner”, smiler den mørkhårede mand, idet han langer kaffen over disken.

”Nå det var da dyrt?”, siger hun i en ironisk bemærkning.

Vi vil gerne skabe en debat om kaffepriser

I februar åbnede det spritnye koncept Coffee Ten deres allerførste café i Odense.

Det er så simpelt, som det lyder: Alle kaffevarianter til en flad 10’er.

Den odenseanske forretningsudvikler Christoffer Andersen er vant til kundernes rynken på næsen, når de får prisen på deres koffeinboost af vide.

”Den første halvanden uge var jeg nødt til at gå ud og åbne døren for nysgerrige folk og fortælle, at den var god nok. Kaffen koster kun 10 kroner”, forklarer Christoffer Andersen.

”Mange troede, at det bare var sådan en kop kaffe, der bliver lavet ved tryk på en knap. Men det er det jo ikke. Det er samme kvalitet som alle andre steder”, tilføjer han.

Det koster nemlig ikke mere end et par kroner at lave en kop kaffe.

Så hvorfor skal kunden punge ud med op til 45 kroner for den?

Det er den tanke, der ligger til grund for det helt nye koncept Coffee Ten.

Holdet bag ønsker nemlig at skabe debat om, hvor mange kroner det er rimeligt at bede om for en kop kaffe.

”Der har manglet et sted, hvor det ikke koster en krig at købe noget ordentligt. Et sted som tør tage kampen op mod de andre.

Det er jo ikke fordi vi skal slås med dem, men vi håber, at kunne skabe en debat om prisen”, siger Christoffer Andersen.

CO2-venlig kaffe og menukort af genbrugspapir

For 10 kroner kan du altså nu få lov at nyde en velbrygget kaffe i Odense. Og endda en CO2-venlig variant.

Ud over at skabe debat om rimelige kaffepriser vil holdet bag Coffee Ten nemlig også gøre noget godt for miljøet.

Derfor er alt fra rørepinde til rørsukker øko, eco- eller FSC-mærket.

”Vi prøver så vidt muligt at tænke så meget økologisk og bionedbrydeligt materiale ind, som vi kan.

Vores snacks er heller ikke kartoffelchips, men larver og melorme”, siger Christoffer Andersen.

Den grønne profil er altså ikke sparet væk til fordel for kaffe til en overkommelig pris.

”Uden at lyde som en helgen, skal man besøge os, hvis man gerne vil støtte op om en god sag”, forklarer han

Hos Coffee Ten har de en ambition om at være gennemsigtige. Med den billige pris på kaffe, skabes der debat, og de tager gerne imod alle nysgerrige spørgsmål.

”Vi vil gerne forklare folk om det hele, når de kommer herind. Det er klart, at vi ikke kan køre alt helt bæredygtigt og økologisk, men vi gør det så godt, vi kan.

Den tanke skal vi nok alle vænne os til, – at gøre det så godt som vi kan, når det kommer til bæredygtighed og økologi”, siger Christoffer Andersen.

”Kan det godt løbe rundt?”

Stedet, der har haft åbent i godt en måned, stiger hver dag i kundetal. Én af de spørgsmål der ofte falder prompte er, om der overhovedet er penge at tjene på at sælge kaffen billigt.

”Vi har andre ting, som vi tjener vores penge på. Vi har blandt andet både økologisk saft og tre forskellige slags sandwiches”, forklarer Christoffer Andersen.

”Lige så snart folk lærer os at kende, er jeg ikke i tvivl om, at vi nok skal få noget volumen på kaffesalget”.

Og overskueligheden fra konceptet går igen i caféens minimalistiske indretning med sorte new yorker fliser og de bløde velourstole i afdæmpede nuancer.

Her er både rum til at nyde kaffen i ro og mag, eller at snuppe den med på farten.

Landsdækkende inden for et år

Idéen til det spritnye kaffekoncept kom, efter én fra holdet bag Coffee Ten købte en kop kaffe på en tankstation til 38 kroner.

Bagefter sad han i sin bil og tænkte ”det må da kunne lade sig gøre anderledes”.

Det forsøger Coffee Ten nu at bevise, at det kan.

Byggeriet til Coffee Ten Odense gik i gang i januar, og selvom køleskabe og kaffemaskine først ankom dagen før, åbnede stedet først i februar.

”Vi synes Odense er et rigtigt godt sted at starte. Kan vi klare os i Odense, er chancen god i de øvrige storbyer.

Folk er nemlig som udgangspunkt skeptiske i Odense”, smiler Christoffer Andersen.

Der er allerede fundet lokaler, så også Aarhus, København og Aalborg senere på året kan rynke på næsen af, om det nu kan passe, at man kan få en kop god kaffe til en 10’er.

Bakker op global kampagne: Lyset slukkes i hele Odense i en time

Skrevet af: Redaktionen
Arkivfoto på Earth Hour
Arkivfoto på Earth Hour

WWF Naturfonden står den 30. marts bag klima-opråbet ‘Earth Hour’, hvor millioner af mennesker over hele kloden slukker for lyset i en time mellem klokken 20.30 og 21.30.

Odense Kommune bakker igen i år op om initiativet ved at slukke for gadebelysningen i hele byen. Som en grøn og bæredygtig by er det et vigtigt signal at sende, mener by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).

Det skriver Odense Kommune i en pressemeddelelse.

“I Odense bakker vi naturligvis op om Earth Hour, fordi vi også ønsker at bidrage til den gode sag og samtidig minde om, at alle bidrag betyder noget.

Hver gang vi forlader et værelse med en tændt computer eller fjernsyn og lader lyset brænde, er vi med til at øge det samlede forbrug i en negativ retning,” siger hun.

Strømforbrug reduceres hele tiden

Der er med andre ord plads til forbedring hos de fleste.

Rådmanden glæder sig derfor over, at Odense Kommune løbende optimerer byens gadebelysning, så strømforbruget falder år for år.

I 2013 var strømforbruget på godt 12 millioner kilowatttimer.

I 2018 var tallet faldet til under otte millioner, og dermed er der sket en reduktion af forbruget på 34 procent.

Odense Kommune fortsætter også i de kommende år med at renovere gadebelysningen, som er tændt cirka 4.000 timer om året og styres efter, hvor mørkt det er.

Selv om en time med slukket gadebelysning ikke betyder så meget i det store regnskab, så bliver der dog alligevel sparet, hvad der svarer til det årlige energiforbrug i et typisk en-families rækkehus.

WWF Naturfonden sætter i år fokus på klimaforandringernes konsekvenser for vores natur, økosystemer og dyr. Hver sjette art er nemlig i fare for at uddø på grund af klimaforandringer.

Du kan også selv deltage i kampen ved at slukke for lyset og andre elektriske apparater i tidsrummet 20.30 til 21.30 den 30. marts.

Kampagnen kan også følges på Instagram under de to hashtags #EarthHour og #Connect2Earth

 

Helt unikt tilbud: Overtag værtshus i Odense for 0 kroner

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Majoren/Facebook
Foto: Majoren/Facebook

De brune værtshuse er en stor del af den danske historie.

Rent faktisk er de ved at få et popularitets comeback, hvor flere og flere yngre mennesker bruger værtshusene til at varme op til byturen senere på natten.

Hvis du har gået med en nostalgisk drøm om at stå bag baren på dit eget værtshus, så er der opstået en gylden mulighed i hjertet af Odense.

Værtshuset Majoren i Overgade kan nemlig overtages ganske kvit og frit. Det skriver TV 2 Fyn.

Fuldtidsjob koster på energien

Siden september har kammeraterne Nicolai Lommer og Rasmus Dolmer drevet værtshuset Majoren sideløbende med fuldtidsjobs.

Men det kan de ikke længere overskue, og derfor er de klar til at overlevere nøglerne for 0 kr.

“Vi har skabt en forretning og en succes hernede, og vi har mange stamkunder.

Så det er ikke bare at sælge stedet. Vi håber i virkeligheden, at nogen vil overtage nøglerne til Majoren,” fortæller Nicolai Lommer til TV 2/Fyn.

Ramte også Ekstra Bladet

Nyheden ramte også onsdag et af Danmarks største medier, da Ekstra Bladet på deres website skrev nyheden.

På Ekstra Bladets Facebook fik den også vanvittigt mange kommentarer med over 1000 i skrivende stund.

Tidligere hed stedet Aben & Kyllingen, som var kendt som et af de bedste raflesteder i Odense.

Da makkerparret overtog stedet i Overgade renoverede de lokalerne helt igennem og fik sat et mere moderne udtryk ind.

Nicolai Lommer er i forvejen kendt i Odense, hvor han har sandwichbaren Lommer’s Sandwich og Salat, som også har til huse i Overgade.

Vild nyhed: Megastjernen Miley Cyrus kommer til Tinderbox

Skrevet af: Redaktionen

Den amerikanske popstjerne sættes på plakaten sammen med Giorgio Moroder, Stefflon Don, Eric Prydz og 20 andre danske og internationale navne

Plakaten til Tinderbox 2019 indeholder allerede verdensstjerner som Neil Young, Swedish House Mafia, Lana Del Rey, A$AP Rocky, Lil Uzi Vert, Billie Eilish, The Chainsmokers, Duran Duran, Greta Van Fleet, The Lumineers, Macklemore og mange andre.

Nu færdiggøres et allerede imponerende program med tilføjelsen af 24 stærke navne inklusive megastjernen Miley Cyrus, der topper, hvad der må siges at være den stærkeste plakat i festivalens 5-årige levetid.

Ingen har som Miley Cyrus konverteret en karriere som populær barnestjerne på tv til en provokerende, farvestrålende og konstant grænsesøgende karriere som popstjerne, der kun har gjort hende til et endnu større og mere omdiskuteret navn.

Siden Miley Cyrus i 2008 sprang ud som sanger i eget navn, har hun solgt 16 millioner plader, ligget nummer et på albumhitlisten i USA tre gange og haft verdensomspændende hits med sange som ”Malibu”, ”We Can’t Stop” og ”Wrecking Ball”.

Mere end en milliard visninger på Youtube

Sidstnævnte har mere end 1 milliard visninger på YouTube, hvilket var en afgørende faktor, da Time Magazine i 2014 for anden gang listede hende som en af de 100 mest indflydelsesrige personer i verden.

Senest har Miley Cyrus medvirket på Mark Ronsons seneste hit, ”Nothing Breaks Like a Heart”, hvor den 26-årige sanger endnu engang viser, at uanset om det er pop, rock, rap eller country, så mestrer hun det som ingen anden.

Miley Cyrus har kun en gang tidligere spillet i Danmark, så det er lidt af en sensation, at den millionsælgende megastjerne har valgt at spille på Tinderbox som et ud af kun en håndfuld shows i Europa denne sommer.

“Vi er vanvittigt begejstrede over, at det er lykkedes at få så stort et navn med i sidste runde offentliggørelser. Der har været stor efterspørgsel på et stort popnavn, og med Miley Cyrus må man sige, at vi har leveret et af de største i verden lige nu.

Programmet i år er vanvittigt stærkt, og det har krævet et markant større musikbudget end tidligere. I år bruger vi ikke mindre end 58 millioner på musik, så prisreguleringen på billetten er geninvesteret i programmet,” siger talsmand for Tinderbox, John Fogde.

Miley Cyrus får følgeskab af 23 andre spændende navne, hvor særligt legendariske Giorgio Moroder, og den stærke dancehall-rapper Stefflon Don er værd at fremhæve.

Derudover vil man kunne opleve Eric Prydz som hovednavn på Magicbox i år. Den populære svenske dj har haft internationale hits som ”Proper Education” og ”Pjanoo” og har stået bag remixes for verdensstjerner som Depeche Mode, Calvin Harris og Duran Duran.

Han ligger i top 20 på DJ Mags liste over verden største dj-navne, og lørdag aften står han som sidste navn på Magicbox.