Ingen plastik her: Odenses første emballagefri butik åbner i Nørregade

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Silo Marked
Foto: Silo Marked

Går du i et supermarked og skal have produkter som ris, pasta, krydderier og andre produkter til madlavningen, så er det oftest pakket ind i emballage med plastik.

Men det kommer man ikke til at finde, når Odenses første emballagefri butik Silo Marked åbner i starten af det nye år.

Nu kan du nemlig glæde dig til åbningen af Odenses første emballagefri dagligvarebutik.

Snart åbner Silo Marked, hvor du kan se frem til, at få en helt ny købsoplevelse.

Køb lokale og økologiske fødevarer i løsvægt

Butikkens koncept bliver en alternativ løsning til dig, som er træt af unødvendig engangsemballage og som savner en mere miljøvenlig måde at handle dagligvarer på.

Hos Silo Marked vil du få mulighed for at købe lokale og økologiske fødevarer i løsvægt og uden emballage.

Butikken kommer også til at sælge et bredt sortiment af bæredygtige non-food varer såsom hygiejneprodukter, køkkenprodukter og rengøringsudstyr.

Cristiana Cardoso er oprindeligt fra Portugal, men har fundet vej til eventyrbyen Odense, hvor alt kan lade sig gøre.

Cristiana går meget op i bæredygtighed, og har en uddannelse fra SDU i miljøledelse, hvor hun efterfølgende har arbejdet som miljøkonsulent i en affaldsvirksomhed.

Foto: Silo Marked

Små valg i livet kan have stor indflydelse

Inden længe går Cristianas drøm i opfyldelse, hvor hun åbner dørene op for hendes nye bæredygtige univers i Nørregade 30 i Odense C.

“Jeg tror på, at de små valg vi træffer i vores liv kan have stor indflydelse på os selv, vores samfund og vores verden generelt, hvorfor jeg har valgt at åbne en emballagefri butik i Nørregade i Odense.”

Er der virkelig så mange miljøbevidste folk i Odense, at der er behov for denne type butik?

“Ja, det er jeg helt sikker på, at der er.

Jeg tror på, at alle i større eller mindre grad bliver mere og mere miljøbevidste for hver dag, der går.

Det er jo de små ting, der tæller – at sortere dit skrald, at købe økologisk og lokalt, og så selvfølgelig at prøve at begrænse forbruget af emballage. Så jeg tror virkelig på, at folk i Odense er klar til min butik.”

Foto: Silo Marked

Har startet crowdfunding

Ifølge erhvervsmægler Andreas M. Jensen fra Nordicals, der har hjulpet Cristiana med at finde det rette lokale, har han også lejet ud til flere brands, der går op i f.eks. økologi og bæredygtighed.

“Hvis vi kigger tilbage på, hvem vi har lejet ud til, som er af bæredygtig karakter, kan jeg nævne Burger Shack, der sigter efter at bidrage til en mere miljøbevidst fremtid, hvor deres 3 kerneværdier er bæredygtighed, økologi og dyrevelfærd.

Herudover har vi legetøjsbutikken Earth Child, som vi har lejet Kongensgade 13 ud til. De sælger bæredygtigt og økologisk legetøj til børn i alle aldre,” forklarer Andreas M. Jensen.

Cristiana Cardoso har dog brug for hjælp udefra for at kunne 100% i mål med at have butikken topklar til februar.

Hun har startet en crowdfunding, hvor man kan donere alt fra 10 kr. og opefter for at hjælpe hende i gang med at købe de her siloer/beholdere som produkterne skal være i.

Du kan se mere til butikkens crowdfunding her

Ifølge en statistik foretaget af Retail Institute Scandinavia er især Generation Z et segment, der går meget op i social ansvarlighed, bæredygtighed, og at varer er produceret under ordentlige vilkår.

Dog viser samme analyse, at den ældre generation, også kaldet Generation Y, ligeledes er villig til at betale mere, hvis varerne er produceret etisk korrekt.

Er du blevet nysgerrig på den nye bæredygtige butik i Nørregade, kan du læse meget mere om SILO Marked på deres Facebookside.

Festens midtpunkt: Myselfie Photo Booth sikrer de bedste minder

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Du kender det sikkert.

Tømmermændene dunker, din mave craver fastfood og du er uoverskueligt træt. Men smilet kommer alligevel frem, når du tænker tilbage på gårsdagens fest.

Måske et bryllup, en julefrokost, en fødselsdag eller bare en større privatfest.  Men de eneste minder du og vennerne har fra aftenen er nogle rystede, mørke og slørede Stories på Instagram. Og om 24 timer er de pist væk.

Kan det egentlig undre nogen, at Myselfie Photo Booth er blevet så populær i hele landet og stormer frem i udlandet? Nej, vel.

Photo Booth bestilles let online

MySelfie er kort fortalt en photo booth, der nemt bestilles online, hvorefter modtageren får tilsendt en kasse indeholdende kamera, stativ, returlabel samt 31 sjove rekvisitter på pinde.

MySelfie er nem at sætte op, hvor end du ønsker den, og så er det altså ellers bare at gå fotoamok. Billederne tages i skarp HD-kvalitet og uden begrænsning på, hvor mange billeder man kan tage.

… så måske ender det endelige album endda med at være mere skarpt end dine egne minder fra aftenen.

Især i Odense og rundt omkring på Fyn har Myselfie mærket, at deres photo booth er utrolig populær.

Den bliver bestilt til bryllupper, konfirmationer, julefrokoster eller andre særlige begivenheder, som man ønsker at forevige.

Afløser for engangskameraet til festerne

Oftest bliver Myselfie Photo Booth festens midtpunkt, fordi det er skønt at forevige minder, med dem man holder af og har det sjovt med.

Bag MySelfie står Thomas Bennedsen og Peter Lynggaard Petersen, der kender hinanden tilbage fra barnsben.

“MySelfie er afløseren for dengang, man brugte et engangskamera,” fortæller Thomas Bennedsen.

“Vores vision er at skabe glæde og minder mellem mennesker.

Ét er glæden over det endelige produkt, men vores maskine er lige så meget en gimmick, hvor folk har det sjovt sammen og finder sammen på tværs af generationer og tilhørsforhold.”

Idéen til virksomheden opstod, da Thomas for år tilbage arbejdede som DJ, og i den forbindelse delte billeder fra nattelivet på hans hjemmeside.

“Vi fandt jo ud af, at vi skulle have folks skriftlige accept for at måtte dele billederne. Det var et problem, for siden havde brug for trafikken.

Så kom jeg til at tænke på, om løsningen kunne være, at folk tog billeder af sig selv?” fortæller Thomas til MigOgOdense.

“Vi besluttede os for at prøve for sjov og satte en iPad op til festen, som folk kunne tage selfies med – og det gik helt amok! Den første aften tog enheden 1200 billeder, hvilket var helt exceptionelt i forhold til de 200 billeder, vi selv plejede at tage.”

Og dermed var grobunden for MySelfie altså lagt.

Stifterne bag MySelfie

Gennembrud i Løvens Hule

I 2018 blev MySelfie-familien dog endnu engang udvidet, da Thomas og Peter kastede sig selv for løverne i DR’s tv-succes Løvens Hule.

For blot anden gang i programmets historie valgte alle fem pengestærke serie-investorer i DR1 programmet Løvens Hule at hive 200.000 kroner op ad lommen og samlet investere 1 million kroner i myselfie.

I dag består MySelfie af 9 fuldtidsansatte og 5 deltidsansatte, hvoraf en andel af dem i øjeblikket arbejder intensivt på at indtage det tyske marked.

“Det bliver en kæmpe udfordring, men vi har besluttet, at det skal lykkes,” siger Thomas med et grin.

“Nu går vi all-in med ansættelse af tyske medarbejdere, og så er det ellers bare med at klø på. Planen er selvfølgelig, at landegrænserne skal udvides yderligere i fremtiden.”

“Myselfie var det første produkt af sin slags på markedet og er i dag markedsledende.

Vi har allerede stærke partnerskaber i Norge, Tyskland, England, Spanien og på Færøerne, men vi vil gerne være større og et kendt brand i hele verden. Det kræver investeringer i udstyr og markedsføring og masser af knowhow”, fortæller direktør, Thomas Bennedsen.

Hele panelet i Løvens Hule

Tilpasser og forbedrer produktet

Han forklarer, at man løbende hele tiden forbedrer produktet og tilpasser det tidens trends.

“Vi udvikler hele tiden på MySelfie’s teknik, og det skal først og fremmest gå stærkt, så alle kan nå at få prøvet boksen på sådan en aften.

Men med tiden har vi også erfaret, at oplevelsen bagefter er vigtig for kunden. De får naturligvis tilsendt alle billederne digitalt, men vi tilbyder også, at billederne kan printes som fotobog.

Det er blevet enormt populært at få billederne fysisk, og det bekræfter os endnu engang i, at vi har succes med det allervigtigste:

At vi kan være med til at skabe uforglemmelige minder mellem mennesker – og det er det allervigtigste for os,” slutter Thomas.

Du kan booke en Myselfie Photo Booth til måske de kommende julefrokoster eller nytårsfesten her

Adventskonkurrence: Vind 4 billetter til Vi Elsker 90’erne

Skrevet af: Redaktionen

Vi Elsker 90’erne kommer igen til Odense i august, og det bliver lørdag d. 22. august 2020.

Forleden kunne man afsløre endnu et stort navn på plakaten. Cascada med kæmpe hits som “Everyone time we touch” og “Murder on the Dancefloor” kommer også i Kongens Have.

Der er også allerede breaket to boybands. Nemlig BoyzLife bestående af Brian McFadden (Westlife) og Keith Duffy (Boyzone), og så East 17.

I samarbejde med Vi Elsker 90’erne udlodder vi som adventskonkurrence 2 x 2 billetter til Vi Elsker 90’erne i Odense.

Det er en lynkonkurrence, så vinderne trækkes allerede på tirsdag d. 10. december.

Artister på plakaten lige foreløbig

Maxi Jazz (Faithless) A Personal DJ Set
– Cascada
– Coolio
– East 17
– Captain Hollywood Project
– 2 Unlimited
– DJ SASH!
– Robin S
– Antiloop
– Brooklyn Bounce

Sådan vinder du
Like opslaget på MigogOdenses Facebook-side
Skriv hvem du vil tage med til Vi Elsker 90’erne i Odense

Så du også, at Vi Elsker 80’erne kommer til byen – her er der allerede flere store navne afsløret

Du kan tjekke billetter til Vi Elsker 90’erne her

Superliga-klubber dyster om trofæ i Odense: OB vil til tops på hjemmebane

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: KMD Cup
Foto: KMD Cup

I morgen mandag d. 9. december spiller OB den sidste hjemmekamp i 2019, når AaB kommer på besøg.

Men allerede kort efter nytår kan du se de stribede i aktion her i Odense.

Fredag d. 10. januar løber KMD Cup 2020 af stablen, og her står OB klar til at byde velkommen i Jyske Bank Arena, hvor det traditionsrige indendørsstævne sparkes i gang.

OB er på hjemmebane, og de får selskab af AGF, Brøndby IF, AaB samt et hold bestående af spillere fra OB’s klubsamarbejde, Øens Hold.

Bliver underholdende stævne

Hele stævnet bliver sendt live på TV3+.

“Vi ser fra OB’s side meget frem til at kunne byde indenfor til KMD Cup 2020. De forrige stævner har været både underholdende og sportsligt stærke med slagkraftige hold fra de deltagende klubber.

Vi lægger os naturligvis i selen for at kunne skabe nogle festlige rammer for stævnet og ser frem til en stor aften i fodboldens tegn,” fortæller Jack Jørgensen, kommerciel chef i OB.

De deltagende klubber til KMD Cup 2020 er AGF, Brøndby IF, AaB, OB og et spændende hold, som består af spillere fra OB’s klubsamarbejde, Øens Hold.

Det er sammensat af spillere fra de syv bedst rangerede seniorhold på Fyn: Boldklubben Marienlyst, Dalum IF, Middelfart MG&BK, Næsby BK, Otterup B&IK, SFB-Oure FA og Tarup/Paarup IF.

KMD fortsætter som partner

En af landets største it-virksomheder, KMD, fortsætter med at lægge navn til stævnet og er en del af holdet bag planlægningen af arrangementet.

”Vi har i løbet af de sidste par år udvidet vores forretning inden for sport og data, og vi har i dag samarbejder med flere Superligaklubber om brugen af data både i sportslige såvel som kommercielle sammenhænge.

KMD Cup er for os en fin mulighed for at vise vores tilstedeværelse på området og benytte lejligheden til at fortælle om potentialerne inden for brugen af data for at optimere præstationerne.

Vi synes også, at stævnet har vist sig at være et rigtig fint indslag i en ellers fodboldstille periode i Danmark. Og det vil vi gerne bakke op om,” siger Christian Binggeli-Winter, direktør for data og analyse i KMD.

KMD Cup 2020 afvikles fredag den 10. januar i Jyske Bank Arena i Odense. Dørene åbnes kl. 17.

Billetterne koster 150,- for voksne og 100,- for børn. Billetterne er unummererede.

Fans fra de fire Superliga-klubber vil få tildelt hver deres sektion i Jyske Bank Arena.

Du kan købe billetter her