Inspiration til lækker indretning i din virksomhed

Skrevet af: Martin Jørgensen

Pift vægge og praktisk indretning op med enkle tricks

Vi kan alle have brug for et frisk pust i hverdagens rum, så hvorfor ikke også tage fat i din virksomheds indretning? Desværre kan man have tendens til at underprioritere lidt nye dekorationer og at optimere den mere praktiske indretning på arbejdspladsen, hvilket er en skam: Dit arbejdsrum er det rum, du befinder dig allermest i, og her skal alt fungere praktisk, så arbejdet glider nemt og man ikke frustreres over indretningen.

 

Frisk udsigt giver ny arbejdsenergi

Uanset om din virksomhed er kontorbaseret, en café, en butik, et værksted eller noget helt femte, så kan man blive træt af udsigten til det samme hver eneste dag. Du behøver skam ikke frem med den store tegnebog og udskifte hele møblementet, for det er de ganske små tiltag, der gør hele forskellen i indretningen – nemlig vægdekorationer og fornemmelsen af lys og luft i de enkelte arbejdsrum.

Giv rummene et frisk look med flotte plakater, som matcher de andre farver i rummet, så får du nemt en ny stemning og energi ind. Køb gerne alle plakater i samme omgang, så du kan vælge dem ud fra samme stil og farveholdning – se fx det store udvalg af plakater fra Minida, hvor du nemt kan søge ud fra kategori. Vægdekorationerne kan også have en praktisk funktion samtidig med at de er æstetiske, fx kan du udvælge en flot verdenskort plakat til kontoret eller en stilfuld Odense byplakat.

Prioriter også at få flere grønne vækster og behagelige lyskilder ind i arbejdsrummene, da de grønne farver giver rolig, frisk energi til hjernen, ligesom øjnene i løbet af en lang arbejdsdag ikke skal anstrenges mere end nødvendigt af grelt arbejdslys. Har du ikke grønne fingre, eller er der sparsomt med lys i flere rum? På nettet kan du finde et stort udvalg af overraskende naturtro plastikplanter, som ikke koster alverden og som holder sig grønne år efter år!

 

Arbejdet sat godt i system

På kontoret kan man have en tendens til at indrette mere ud fra møblernes størrelse end ud fra den måde, man nemmest kan bevæge sig gennem rummet på. Overvej derfor om du kan indrette på ny med møblerne, så du får nemmere ved at nå frem dit skrivebord gennem rummet eller placere hylder og reoler anderledes.

Andet step er at se nærmere på dine daglige arbejdsgange og vaner – kunne det være godt med en hylde hér eller bedre plads til overtøj, printerpapir eller redskaber? Tit tænker vi slet ikke over, at tingene kunne opbevares bedre og mere tilgængeligt, fordi man blot har vænnet sig til at tingene står, hvor de står

Er der ting og sager, der har en central praktisk funktion i det daglige arbejde, men som alligevel ender med at stå lidt i vejen? Spørg dine medarbejdere, hvad de kunne tænke sig var anderledes – der er helt sikkert et væld af måder, som kan gøre arbejdet mere gnidningsfrit og effektivt!

Det kan være en smule provokerende at lave om på indretningen, fordi vaner og arbejdsgange er så tæt forbundet med arbejdsrummet. Men det kan i høj grad betale sig at bruge et lille beløb på at pifte de praktiske og æstetiske arbejdsrammer op – det giver simpelt og effektivt ny energi og nye udsigter i arbejdet.