MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Skabte liv i byen: Årets julemarked i Odense var en kæmpe succes

Af Michael Qureshi

H.C. Andersen Julemarkedet trak masser af mennesker til Odense over tre weekender i december.

Det konkluderer arrangørerne her på den sidste arbejdsdag før juleferien.

Masser af glade besøgende – nogle af dagene endda i en romantisk, sneklædt bymidte og masser af kulturelle oplevelser.

Sådan ser Odense Cityforening og Odense Kommune tilbage på årets succesfulde H.C. Andersen Julemarked, som fandt sted i de første tre weekender i løbet af december.

Ifølge tallene fra Odense Cityforening har mellem 60.000 og 65.000 gæster deltaget på julemarkedet, som arrangeres af Odense Cityforening og støttes af Odense Kommune med cirka en million kroner.

Odense skal bruge et flot julemarked

Det betegnes som en stor succes.

“Vi har haft et flot og attraktivt julemarked i år, som mange heldigvis har valgt at besøge.

I Odense satser vi på kvalitet og vil skabe en god kulturoplevelse for både store og små.

Det synes jeg, at vi er lykkes med i år, og det vil også være et krav fra Odense Kommune til næste års julemarked,” siger by- og kulturrådmand Søren Windell (C).

Fynsk julestemning

Julemarkedet i H.C. Andersen-kvarteret blev første gang holdt i 2004 og er dermed et af de ældste julemarkeder i Danmark.

Odense Kommune ønsker med sin støtte til julemarkedet at sikre, at det er et åbent og festligt julemarked for hele byen, som er interessant for både turister og lokale borgere.

Samtidig er julemarkedet en god mulighed for at skabe kulturoplevelser i byrummene, som der er færre af om vinteren end om sommeren.

Desuden skal lejen for staderne være tilpas lav, så der også er plads til ikke-kommercielle udstillere.

Det hele sker i et samarbejde mellem Odense Cityforening, Odeon, Museum Odense og Odense Kommune.

Får øjnene op for Odense

Citydirektør i Odense Cityforening, Peter Bøgholm, glæder sig også over de mange gæster, som har været med til skabe liv og glade dage i bymidten.

“Vi går efter at skabe et julemarked med kvalitet til glæde for hele byen.

Mange kommer udefra og får øjnene op for Odense.

Gæsterne bruger omkring tre timer på at nyde boderne, og mange bruger dertil lige så lang tid på at gå på opdagelse i resten af byen med butikker, restauranter og cafeer,” siger Peter Bøgholm.

Cirka 85 procent af julemarkedets events og musikere er lokale fra Fyn

9 ud af 77 bodsholdere kommer uden for Fyn, så cirka 90 % af bodsholderne er lokale fra Fyn

Del artikel

Andre læser også