Lige ankommet: Juletræet på Flakhaven bliver det største nogensinde

Skrevet af: Redaktionen

Det er et imponerende syn, der møder forbipasserende på gågaden og på Flakhaven midt i Odense.

Et gigantisk juletræ ankom forleden med en stor lastbil med kran og blev placeret på den vigtige plads i Odense C.

Traditionen tro spreder julestemningen sig i Odense Citys gader, når juletræet og julebelysningen tændes lørdag den 17. november kl. 17.00.

Det største nogensinde i Odenses historie

Hos Odense City kan de nu afsløre, at juletræet i år bliver det største nogensinde i Odenses historie.

“I år bliver juletræet på Flakhaven næsten dobbelt så stort som de tidligere år – og er dermed det største juletræ i Odenses historie.

I skrivende stund er træet ved at blive pyntet med ikke mindre end 40.000 LED-pærer samt en ny flot stjerne med en diameter på hele 2 meter.

Julen nærmer sig med hastige skridt, og traditionen tro kommer et stort, smukt juletræ til at lyse Flakhaven op,” skriver Odense City på Facebook.

Foto: Odense City Facebook

Plejer at være stort tilløbsstykke

Sidste år var juletræet 12 meter højt, så det må være omkring de 24 meter i år.

Begivenheden plejer at være et stort tilløbsstykke for odenseanerne, og det bliver fejret med musik og underholdning.

“Vi ved fra Historiens Hus, at det var i 1925, det første træ med elektriske lys blev tændt på Flakhaven,” har Trine Ejdrup Nielsen, som er Parkforvalter i Odense Kommune, tidligere fortalt til MigogOdense.

Byggeplaner godkendt: Gammel skole forvandles til boliger

Skrevet af: Redaktionen
Sådan skal de nye boliger se ud
Illustration: Sandal Ejendomme
Sådan skal de nye boliger se ud Illustration: Sandal Ejendomme

På grunden hvor den gamle Fyns Privat Skole ligger, skal der nu bygges 25 nye boliger.

Byrådet i Odense vedtog forleden en lokalplan, hvor nye boliger bygges på hjørnet af Ivar Vinds Vej og Demantsvej i Hjallelse.

Indtil 2016 var der fuld af liv i bygningerne på Fyns Privat Skole, men de seneste år har den stået tom.

Der er stor interesse for at bygge boliger i attraktive område.

“Der er ikke nogen tvivl om, at Dalum er et meget eftertragtet område at bo i i Odense. Rigtigt mange vil gerne bo i vores forstæder og ikke mindst i Dalum.

Derfor lytter vi med interesse, når en privat bygherre ønsker at opføre nye boliger, sagde by- og kulturrådmand, Jane Jegind, ifølge Byens Ejendom.

Bygning skal rives ned

Projektet kræver, at den eksisterende bygning på ejendommen rives ned, så der kan opføres ny bebyggelse.

Det er kvarter primært med villaer, parcelhuse, rækkehuse og enkelte etageboliger. Der ligger flere bevaringsværdige bygninger fra slutningen af 1800-tallet og 1920´erne. Flere af dem er opført i forbindelse med Dalum Fabriksby.

De nye boliger på skolegrunden opføres i 1,5-2,5 etager, og lokalplanen sikrer, at bygningerne danner bygade ud mod Demantsvej og Iver Vinds Vej og trapper ned i højden ind mod eksisterende boliger umiddelbart nord for planområdet.

Ud mod Demantsvej og Iver Vinds Vej kan opføres 2 nye bygninger i 2,5 etager med 8 og 12 lejligheder, og ind mod Zacharisvej kan der opføres 5 rækkehuse 1,5 etage.

Gode øl og grin: Kom til Comedy Night på Anarkist for 150 kr.

Skrevet af: Michael Qureshi

Det er tre stærke navne, som det kombinerede bryggeri og restaurant Anarkist Beer & Food Lab præsenterer til deres Comedy Night i starten af marts.

Her har de blandt andet formået at få fingrene i Tobias Dybvad, der er blandt landets hotteste komikere.

Anarkist Comedy Night – består af tre dygtige stand-up komikere, der med hver deres stil vil skabe en fantastisk aften med god stemning og utallige grin.

Start med en god middag og gode øl

Lørdag d. 9. marts har de især hentet tre stærke comedy-navne, som nok skal fuldende en rigtig god aften.

Billetterne koster 150 kr., og det bør være pengene værd for, hvad der helt sikkert bliver en hylende morsom aften.

Man kan starte aftenen med en god middag og øl på Anarkist Beer & Food Lab for at slutte af med Comedy Night.

De kommer til Comedy Night på Anarkist

Tobias Dybvad

Tobias indtager altid selskabet med en sprudlende, charmerende, glad energi og en komisk timing i særklasse.

Uanset emnevalg går han altid uden om de værste klichéer, og strammer sig an for at levere et show på et joketeknisk højt niveau.

Han er ikke bange for at tage nogle chancer og sætte sig selv på spil – det er altid meget tilladt at grine både med og af ham.

Tobias har 16 år på bagen, men er i dag mest kendt for TV2 Zulus største succes til dato, tv-programmet Dybvaaaaad som kører på niende sæson.

Derudover har han tre succesfulde one man shows i ryggen – senest “Fasser Partner” som turnerede rundt i landet i 2018 og endte på noget nær 100 shows.

Mikkel Rask

Mikkel Rask er én af de skarpeste komikere i branchen.

Mikkel slog sit navn fast, da han vandt titlen som Danmarksmester i stand-up, og han har optrådt med stor succes til Comedy Aid og Zulu Comedy Galla, hvor han også har været nomineret til Talentprisen.

I 2018 lavede han sit anmelderroste første onemanshow, Hvad Fatter Gør, som blev vist på TV2 Zulu og kan ses på TV2 Play og fbi.tv.

Kasper Porsdal

I 2013 så du måske Kasper Porsdal for første gang, da han blev udvalgt som en af De Nye Håb ved Zulu Comedy Galla og høstede mange roser for sin optræden.

Siden er det blevet til et par enkelte tv-optrædener, men ellers har Kasper mest udfoldet sit talent på de små og store scener rundt om i landet, hvor han hele tiden forsøger at dygtiggøre sig.

I 2014 blev han nomineret til årets upcoming komiker af Euroman, og samme år lancerede han i samarbejde med Red Barnet sit anti-mobning show, som han sammen med freestylerapperen Klaskefar, har turneret rundt med på landets folke- og efterskoler.

Man kan købe billetter via dette link

Nu sker der noget: Første kig til den nye forplads ved Banegården

Skrevet af: Redaktionen

Det har været let at skælde ud på Letbanen de seneste mange måneder.

Konstant graves der veje op og spærres af i forbindelse med anlægsarbejdet af Letbanen.

Men der er faktisk også positive ting at tage fat på i forbindelse med Letbanens indtog af Odense.

Eksempelvis bliver stationspladserne rigtig smukke, og nu kan man få første kig til, hvordan det kommer til at se ud foran Odense Banegård Center.

Hvis du har været forbi banegården i den sidste måneds tid, har du formentlig bemærket et stort, hvidt telt, der er rejst foran Odense Banegård Center og Borgernes Hus.

Måske har du undret dig over, hvad det præcis er, der foregår.

Teltet giver ly for vintervejret for de brolæggere, der er i fuld gang med at skabe den nye busbane på banegårdens nye forplads i forbindelse med Letbanen.

Busbanen bliver nemlig anlagt på en måde, hvor fugt og frost helst skal holdes ude.

Del af telt er fjernet

Regn og frost er ikke optimale betingelser, når klinkerne skal fuges – for det kan medføre, at fugerne sprænger, når vandet udvider sig i frostvejr.

Teltet er med til at sikre, at arbejdet kan fortsætte tørt og frostfrit frem til foråret.

Nu er den del af teltet fjernet, der er tættet på banegårdsbygningens hovedindgang – og forbipasserende kan opleve en flig af det færdige resultat.

Sådan skulle resultatet gerne blive

Fodgængerfelt allerede taget i brug

Arbejdet med at brolægge fodgængerfeltet og det første stykke vejbane er nemlig afsluttet.

Fodgængerfeltet er allerede taget i brug, så tog- og buspassagerer ikke længere er henvist til den midlertidige smalle passage.

Det nye fodgængerfelt er ligesom den nye busbane anlagt i grå granit. Med ’striber’ af lysegrå granit. De bidrager til at skabe det nye visuelle udtryk, som banegårdspladsen får.

Odense er en ’klinke-by’. Store dele af midtbyen er belagt med klinker i én eller anden form.

Det kommer også til at gælde for den nye banegårdsplads, som på dén måde kommer til at fungere som en slags ny port til Odense for folk, der kommer til byen med tog eller bus.

Grundstenen er den såkaldte OBC-klinke i gule og brune nuancer, som de fleste besøgende på banegården nok allerede har stiftet bekendtskab med. Det er nemlig den, der lagt umiddelbart foran banegårdsbygningens facade.

Den går igen i belægningen på forpladsen, men fordelingen mellem de forskellige farvetoner ændrer sig efter funktionen, så der – i samspil med tydelige kantstene – opstår tydelige kontraster mellem for eksempel cykelsti og fortov. Busbanen bliver lagt med grålige klinker.