Udvalg siger nej: Kan være slut med Odenses høje lysreklame

Den har delt vandene i snart 10 år.
Og nu lader det til, at den måske synger på sidste vers.
I hvert fald hvis det står til By- og Kulturudvalget i Odense Kommune.
De anbefaler nemlig et nej, når det skal afgøres, om lysreklamen på Fisketorvet skal have lov til at blinke i 10 år mere.
Det skriver TV 2 Fyn.
Det er Citrusmedia ApS, der i dag ejer den store LED-skærm, og da den i 2015 blev taget i brug, var det med en dispensation, der begrænsede sig til en 10-årig periode.
Den er nu ved at udløbe, og selvom Citrusmedia ApS mener, at reklamen er til gavn for byen og de erhvervsdrivende, er By og Kulturforvaltningen ikke enig.
“LED-skærmene på Fisketorvet 2 er placeret midt i middelalderbyen blandt de allerældste gader, torve og bygninger, selvom selve bygningen på Fisketorvet 2, hvorpå LED skærmene er placeret, ikke er så gammel.
Skærmenes lys og skiftende reklamer påvirker derfor kulturarven i nærheden – de middelalderlige gader, torve og kvarterer, ligesom lyset og reklamerne kan ses inde fra domkirken, byens rum og flere boliger,” skriver forvaltningen i indstillingen til politikerne i By- og Kulturudvalget ifølge TV 2 Fyn.
Politikerne afgør onsdag om dispensationen skal forlænges.
Ifølge TV 2 Fyn er hverken Konservative eller Socialdemokratiet for en forlængelse.