ANNONCE
MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Kendt museum skifter navn: Nu er det nemmere på engelsk

Af Christina Frederiksen
@Kengo Kuma & Associates, Cornelius Vöge og MASU Planning
@Kengo Kuma & Associates, Cornelius Vöge og MASU Planning

Det skal være både tidssvarende og internationalt.

Derfor skifter Odense Bys Museer navn til Museum Odense.

Med det nye navn markerer den selvejende institution en ny, femårig strategi, som blandt andet sætter tydeligt fokus på bæredygtighed, gæstemodtagelse og en robust økonomi.

Uden ”by” i navnet vil færre forveksle museumsorganisationen med et bymuseum. Museum Odense er et navn, som er lettere at aflæse og forstå. Det signalerer, at vi ikke alene er museum for city eller byen men for hele kommunen – og hele verden, for med det nye navn hedder vi det samme på engelsk.

Henrik Harnow, direktør i Museum Odense

Odense Bys Museer skifter navn til Museum Odense. I 2018 blev museet selvejende, og det nye navn markerer både den begivenhed og en ny strategi, der sætter retning for de kommende år frem mod 2026.

I strategien står f.eks., at Museum Odenses fire store brands – H.C. Andersens Hus, Den Fynske Landsby, Møntergården og Carl Nielsen Museet, som åbner igen i foråret 2023 – hver især skal have skærpet deres profiler, så deres fortællinger bliver tydelige for byens borgere og for de mange turister, der hvert år besøger museerne.

Praktisk betydning

I de kommende år skal de store enkeltmuseer desuden sætte klare og bæredygtige aftryk som dem, gæster allerede har kunnet opleve i Den Fynske Landsby, der i 2022 er begyndt at tænke genbrug, cirkulær økonomi og selvforsyning ind i museets arrangementer.

Om det nye navn siger direktør Henrik Harnow:

”Med nyt navn og en ny strategi markerer Museum Odense, at den selvejende institution er sat i verden for byens borgere og er klar til at løfte rollen som byens museum, nu som en selvejende institution med en klar strategi for de kommende år”.

Det nye navn har en praktisk betydning, fordi mange hidtil har udtalt navnet i ental.

Direktør Henrik Harnow mener, at det nye navn simpelthen er moderne, roligt og grafisk lettere at arbejde med.

Han siger:

”Det nye navn er tidssvarende, retvisende og internationalt, og desuden har det en praktisk betydning.

Uden ”by” i navnet vil færre forveksle museumsorganisationen med et bymuseum. Museum Odense er et navn, som er lettere at aflæse og forstå. Det signalerer, at vi ikke alene er museum for city eller byen men for hele kommunen – og hele verden, for med det nye navn hedder vi det samme på engelsk”.

Del artikel