Lad ikke lockdown gå ud over din krops velvære

Skrevet af: Martin Jørgensen

Vi gennemgår i disse måneder en særdeles svær tid, hvor det hærgende virus er med til at diktere hvor meget vi bevæger os og hvor vi bevæger os hen. De mange forbud betyder at vi er nødsaget til at blive hjemme, og derfor får vi ikke brugt vores muskler helt så meget som vi plejer. Men skal denne lockdown virkelig være skyld i vores kroppes nedgang?

Her får du en guide til, hvordan du holder dig i gang under karantænen med hjemmetræning og outdoor sport.

 

Træningscenter i hjemmet; med benpres og løbebånd

I dag er der tusindvis af mennesker i Danmark der dagligt eller ugentligt benytter sig af de mange træningscentre der findes rundt om i landet. Disse centre er særdeles populære, og det er en god måde at træne sine muskler i en travl hverdag.

Træningscentre eller fitnesscentre er ikke en ny ting i vor tids samfund, og mennesker fra hele verden har benyttet sig af dem i flere årtier. Dertil er det heller ikke ualmindeligt at man har budt den form for træning velkommen i de private hjem.

Har man plads til en maskine eller to i hjemmet, så er det en perfekt måde at indføre træningen i en ellers hektisk tidsplan, hvor man måske ikke altid når ned i træningscentret. Og netop disse etablerede træningscentre hjemme er særdeles gode i denne tid præget af Corona-virus og lockdown.

Det behøver ikke at kræve en enorm investering eller flere hundrede kvadratmeter til rådighed for at holde sin krop i gang under lockdown. En benpres maskine, nogle vægte og måske et løbebånd kan gøre underværker, og man kan på den måde spare sin krop for en uønsket nedgangsperiode.

 

Lav et træningsprogram til dig selv

Selvom man har anskaffet sig maskinerne og indrettet et rum i hjemmet til træning, så betyder det ikke nødvendigvis at man får brugt maskinerne.

Ligeså svært som det kan være at få taget sig sammen til at køre ned i træningscentret, ligeså svært kan det være at komme i gang selvom man allerede er hjemme. Overspringshandlingerne er der nok af, og det er temmelig nemt at finde på en handling som synes vigtigere end træningen.

I den forbindelse kan det være nyttigt at lave en form for træningsplan til sig selv, så man i et skema skriver ind hvornår og hvor meget man skal træne. Dette kan man for eksempel gøre ved at skrive træning ind i skemaet 2 gange om ugen på bestemte tidspunkter. Derved ligger de fast i programmet, og man ved at man ikke skal vaske tøj, lave mad eller gå en tur i det tidsrum.

Derudover kan man sætte sig nogle mål, så man har noget at sigte efter. På den måde kan man følge sin udvikling og derved blive motiveret.

 

Træning i naturen

Får man brug for at komme lidt ud fra hjemmet, og skal man supplere sin hjemmetræning med konditionstræning, så kan man benytte sig af naturen under sin lockdown. Selvom det i byen kan være svært at finde et sted udendørs, hvor der ingen mennesker er, så kan man med fordel tage toget eller bilen nogle kilometer udenfor byen og derefter løbe, cykle eller ro en tur.

Har man ikke erfaring med udendørs sport, så kan denne karantæne-tid netop være det der gør at man endelig kommer i gang.

For at komme i gang behøver man ikke investere i en dyr mountainbike eller smart løbetøj. Man kan blot starte ud i det små, og derefter vurdere om det er noget man har lyst til at fortsætte med, når hverdagen igen bliver den samme som før lockdown.