Letbanen melder ud: Tørt vejr forværrer problemet
Problemet er fortsat markant.
Og tilstedeværelsen af kurveskrig er i nogen grad forværret i første halvdel af april.
Sådan lyder det fra Odense Letbane.
Især i perioder med tørt vejr er kurveskrigene på sit højeste.
Som supplement til den stadig igangværende manuelle smøring arbejder Odense Letbane med flere tiltag direkte målrettet kurveskrig.
Det gælder bl.a. genaktivering af den automatiske kurvesmøring, et tiltag, som Odense Letbane igangsatte i slutningen af marts – i første omgang afgrænset til TBT-kurven.
Opstarten sker med betydelig forsigtighed og løbende overvågning af påvirkningen ved letbanevognenes nedbremsninger.
Det sker for at undgå en gentagelse af tidligere erfaringer med for mange hjulskader ved brug af automatisk smøring uden tilstrækkelig afstemt dosering.
De første erfaringer med genstart af den automatiske smøring viser en vis dæmpende effekt umiddelbart efter smørepunkterne.
Arbejdet med at tilpasse smøringen med henblik på at opnå bedre effekt fortsætter de kommende uger. Herefter udvides tiltaget til øvrige kurver langs strækningen.
Hjulsmøring sættes i gang
Automatisk flangesmøring (hjulsmøring i toget) er på vej i to togsæt og vil blive igangsat inden for de nærmeste uger.
Flangesmøringen fordeler sig på skinnerne og bidrager dermed til at beskytte hjulenes levetid – også på de tog, der ikke har smøringen aktiveret. Der er ingen sikkerhed for effekt i forhold til kurveskrig, men en vis positiv virkning kan ikke udelukkes.
Fra igangsætning vil der gå nogen tid, før end smøringen er jævnt fordelt på hele strækningen.
Ændringer af lyskryds
Et særligt tiltag handler om at ændre opsætningen i alle lyskryds, hvor letbanen passerer.
Ved at justere lyssignalernes programmering får letbaneførerne bedre mulighed for at afvikle passage af krydsene i et mere stabilt kørselsmønster med færre opbremsninger og dermed potentielt færre hjulskader.
Tiltaget er ikke direkte målbart, men den hidtidige respons fra letbaneførerne er særdeles positiv.
Foreløbigt er ændringen kun implementeret i et mindre antal kryds. Flere følger løbende. Den samlede plan for ændringer ventes afsluttet inden udgangen af 2023.
Stabile vibrationsniveauer
De løbende målingerne ved Hestehaven af vibrationer og lavfrekvent støj har i sidste halvdel af marts og første halvdel af april vist visse forbedringer og frem for alt mere stabile niveauer sammenlignet med begyndelsen af året.
I forhold til den samlede plan mod støj og vibrationer er det helt afgørende, at togsættene formår at afvikle lange driftsforløb uden at tilegne sig nye hjulflader.