Letbanens etape 2: Her vil forvaltning placere otte nye stationer

Senere i dag bliver der afholdt byrådsmøde i Odense Kommune, og et punkt på dagsordenen hedder “Letbanens etape 2. Placering af stationer”.
Her fremgår det, at Borgmesterforvaltningen “indstiller til Økonomiudvalget, at byrådet godkender placering af stationer til letbanens etape 2.”
Borgmesterforvaltningen foreslår ifølge dagsordenen, at der placeres fem stationer inden for Fremtidens Vollsmose på følgende lokationer:
- Station A (ved nuværende Birkeparken).
- Station B (ved nuværende Egeparken).
- Station C (ved nuværende centerområde).
- Station D (ved nuværende Lærkeparken).
- Station E (ved nuværende Granparken). Station E bliver knudepunkt med opkobling til busser.
Derudover ønsker Borgmesterforvaltningen, at der placeres yderligere tre stationer på følgende lokationer:
- Vor Frelser Kirke St.: Placering ved kirken og fodgængerovergang.
- Udvidelse ved Korsløkke St.: Korsløkke Station bliver sammenkobling til letbanens linje 1, som stationen er forberedt til. Stationen bliver knudepunkt med opkobling til busser. En supplerende stationsperron vil være nødvendig, hvis der skal etableres en linje 3 fra Seden St. mod Hjallese St. Spørgsmålet afklares efter politisk beslutning om nyt driftskoncept. En eventuel ny station forventes lige nu placeret syd for krydset ved Købkesvej.
- Sukkerkogeriet St.: Behovet for etablering af en egentlig ny stationsperron, øst for den eksisterende Vesterbro St., er uafklaret. Alternativt vil her alene være et vendeområde for letbanen. Spørgsmålet afklares efter politisk beslutning om driftskoncept.
Det fremgår også, at Økonomiudvalget anbefaler Borgmesterforvaltningens indstilling. Udvalgsmedlem Araz Khan fra Liberal Alliance underlader at stemme, mens Dansk Folkepartis Signe Vedersø Keldorff stemmer imod.
Korte videoer
Udvalgte artikler
Det sker i Odense
Læs artikelIKEA holder stort loppemarked for børn
Nyheder i Odense
Læs artikelVoldsdømt musiker er færdig på Grøn Koncert
Det sker i Odense
Læs artikel