Magasin vil trække mode og livsstil i en mere bæredygtig retning

Skrevet af: Michael Qureshi

’We Love To Care’ er navnet på Magasins nye og ambitiøse ansvarlighedsstrategi, der allerede nu er godt i gang med at flytte Magasin i en mere bæredygtig retning.

Strategien bygger videre på en indsats, som blandt andet har omfattet uddannelse af indkøbere i bæredygtighed og udskiftning af al indpakning til miljøvenlige alternativer.

Som Danmarks ældste og største stormagasin har Magasin i over 150 år udgjort en vigtig aktør inden for mode og livsstil – og med alderen følger et ansvar. Et ansvar, der i den nye ansvarlighedsstrategi aktivt skal sætte handling bag ord.

Det skriver Magasin i en pressemeddelelse.

Bevidste om stort ansvar

For Magasin handler ansvarlighed ikke kun om at tage ansvar for mennesker, miljøet og for planeten. Det handler også om at skabe nogle rammer, der gør det nemmere og mere transparent for forbrugerne selv at træffe mere ansvarlige valg.

“De fleste forbrugere vil gerne leve mere bæredygtigt, og derfor skal det være så nemt som muligt at træffe bæredygtige valg i hverdagen – også når det kommer til shopping.

Derfor er det vigtigt for os at påtage os et ansvar og løbende indføre bæredygtige initiativer,” lyder det fra Store Manager i Magasin Odense Sofie Andreassen.

Et af initiativerne i den nye ansvarlighedsstrategi er Magasins egen kollektion, Magasin du Nord Collection, der er blevet endnu mere bæredygtig på tværs af både fashion, lingeri og bolig.

Målet for kollektionen er, at 50 procent på tværs af alle kategorier i 2023 skal være produceret på bæredygtige materialer, og lige nu gælder det allerede for 34 procent af kollektionen.

Kollektionens børnemærke, Bakito, er allerede produceret 100 procent på bæredygtige materialer, og det samme gør sig gældende for nattøj til både mænd og kvinder.

 Udviklingen skal løftes i flok

Som en del af ansvarlighedsstrategien opfordrer Magasin alle brands og partnere til at dele viden, erfaringer og praksis. Ifølge Magasin har alle aktører i værdikæden en forpligtelse til at tilstræbe en ansvarlig virksomhedspraksis, og derfor er alle Magasins indkøbere uddannet i at kunne guide de mange partnere i en mere bæredygtig retning.

“Vi kan tydeligt mærke, at vores partnere og samarbejdspartnere ønsker at omstille sig til en mere bæredygtig tilgang.

Den omstilling kan og vil vi rigtig gerne understøtte, og det kan vi i høj grad ved at tydeliggøre de bæredygtige produkter i vores butikker og online, så forbrugerne kan træffe ansvarlige valg,” fortæller Magasins indkøbsdirektør Margrethe Dal Lehrmann og fortsætter:

“Vores ansvarlighedsstrategi og vores bidrag vil ikke ændre branchen med et enkelt knips. Men hvis vi er sammen om at være ambitiøse og tager hinanden med på rejsen, så er jeg sikker på, at mode- og livsstilsbranchen i langt højere grad formår at gå en mere bæredygtig fremtid i møde.”

Mere end 1400 forskellige brands

Som en del af Magasins initiativer har alle samarbejdspartnere modtaget 10 gode råd til en mere ansvarlig udvikling, så branchen bedre kan løfte i flok.

Derudover har Magasin opstillet en lang række retningslinjer og guidelines, der skal sikre, at de mere end 1.400 forskellige brands og samarbejdspartnere, der er repræsenteret i Magasin, lever op til en række minimumskrav.

Magasin har derudover en klar ”Partner code of conduct”, som skal sikre, at samarbejdspartnere forstår og tager ansvar for implementering af et klart defineret adfærdskodeks gennem egne forsyningskæder og forretningsdrift, når de leverer varer til Magasin.

I de nye retningslinjer indgår blandt andet et øget fokus på bæredygtige certificeringer, så kunderne tydeligt kan se, om varerne eksempelvis er økologiske, GOTS-certificeret, Svanemærket, BCI Cotton, Oeko-Tex eller Fairtrade.