Annonce
MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Kedeligt nyt fra letbanen: Nu larmer den mere

Af Christina Frederiksen
Arkivfoto
Arkivfoto

Beretningerne om den støjende letbane er mange.

Og nu meddeler Odense Letbane selv, at den har haft problemer med stigende støj/vibrationer i første halvdel af februar.

Det skriver Odense Letbane i et nyhedsbrev.

I sidste halvdel af januar og første halvdel af februar har målingerne af vibrationer/lavfrekvent vist stigende niveauer.

Omkring årsskiftet lå hovedparten af togsættene inden for et relativt lavt støjinterval.

Siden har billedet ændret, så der fra sidste del i januar og frem er målt højere støjværdier på flere togsæt.

Overordnet set er der større spredning i målingerne.        

Udviklingen er sket sideløbende med, at letbaneførerne i samme periode har rapporteret om glatte skinner, hvor vognene har sværere ved at få greb – hvilket øger risikoen for nye flat spots på hjulene og dermed højere støjværdier.

Også fra letbanens naboer er der over de seneste uger indmeldt flere henvendelser om øget støj.   

Odense Letbane har fokus på at afdække årsager til udviklingen over de seneste uger.

Nye bremsemønstre

Som et konkret tiltag, der kan forbedre bremsemønstrene – og dermed mindske risikoen for flat spots – er det besluttet, at letbaneførerne fra nu af kan operere med et mere fleksibelt standsningsområde på stationerne.

Som passager kan man derfor opleve, at toget fra gang til gang standser ved lidt forskellige positioner langs perronen.

Samtidig bliver rensning af sporet øget med det formål at fjerne aflejringer, som kan medvirke til at øge glatheden på skinnerne.

Tiltaget kan i perioder indebære op til tre ugentlige natkørsler med letbanens servicekøretøj (det er kun muligt at rense hele strækningen om natten).

Flere nye tiltag vil blive testet i den kommende tid – og samtidig fortsætter den løbende hjulafdrejning.

Flere kurveskrig

Over de seneste uger er der konstateret øget forekomst af kurveskrig.

Hvilket også er bekræftet gennem flere henvendelser fra naboer tæt på kurverne.

De forstærkede kurveskrig er opstået i en periode, hvor der er mere tørt i sporet som følge af et fald i nedbørsmængderne.

For at afhjælpe forholdene bliver der igen justeret på den manuelle kurvesmøring.

Smøringen vil stadig foregå to gange ugentlig, men bliver mere omfattende.

Kurvesmøring er helt afgørende i forhold til at reducere kurveskrig, men kan samtidig påvirke skinnernes glathed.

Derfor bliver smøringen hele tiden doseret med et betydeligt hensyn til den samlede indsats mod støj og vibrationer.

Del artikel

Andre læser også