ANNONCE
MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Myten om rustfrie biler koster bilejere dyrt: Derfor skal du rustbehandle din nye bil

Af Christina Frederiksen
Odense: Fyens Undervognscenter, Holkebjergvej 62 i Odense. Foto: Robert Wengler
Odense: Fyens Undervognscenter, Holkebjergvej 62 i Odense. Foto: Robert Wengler

Da Morten Westerskov overtog Fyns Undervognscenter fra sine forældre i 2016, overtog han også de erfarne medarbejdere og indstillingen til, at arbejdet skal udføres upåklageligt.

“Der er mange, der konkurrerer på prisen, men det vil vi ikke, for så skulle vi lave noget skidt, og så vil vi hellere lukke,” siger Morten Westerskov, som gerne dokumenterer sine løfter:

Vi er tilmeldt Teknologisk Instituts stikprøvekontrol og har haft nul fejl de sidste 13 år i træk, og nu har vi også tilmeldt os FDM’s stikprøvekontrol.

Morten Westerskov, indehaver af Fyns Undervognscenter

“Alle siger jo, at de udfører arbejde af høj kvalitet, og det kan være svært for forbrugerne at finde rundt i. Derfor fotodokumenterer vi, at delene er ordentligt adskilt, så rustbeskyttelsen når ud i de kroge, den skal. Vi er tilmeldt Teknologisk Instituts stikprøvekontrol og har haft nul fejl de sidste 13 år i træk, og nu har vi også tilmeldt os FDM’s stikprøvekontrol,” fortæller han.

Odense: Fyns Undervognscenter, Holkebjergvej 62 i Odense. Foto: Robert Wengler

Myter om salt og beskyttelse

De senere år har branchen konstateret, at en myte har bredt sig: At rustbeskyttelse i vore dage er unødvendig.

– Selv ældre bilister, som tilhører en generation, der passer godt på sine ting, er ofte i tvivl om, om deres nye bil skal rustbeskyttes. Mange har fået fortalt, at bilen er rustbeskyttet fra fabrikken, men det er desværre langt fra tilstrækkeligt, da bilerne ikke er konstrueret til at køre i det danske klima – det ville simpelthen være for dyrt for producenten.

Danmark har med sit fugtige vejr og skiftende temperaturer, der giver kondens et af de mest rustfremkaldende klimaer i verden. Vi ser tit biler, som er rustet allerede i de første leveår til kundens store overraskelse, siger han.

Teknologisk Institut og FDM anbefaler, at alle biler, uanset rustgaranti, får en supplerende rustbeskyttelse fra helt ny. Rustgarantien dækker nemlig kun, når jernet er gennemtæret af indefrakommende rust, og erstatningen viser sig ofte svær at få udbetalt, oplyser FDM.

Teknologisk Institut punkterer også myten om, at mindre saltning af vejene gør rustbeskyttelse unødvendig. Dels kommer der også salt fra det havvand, der omgiver Danmark, dels udgør salt kun en fjerdedel af årsagen til rust – resten er en kombination af vand og ilt.

Undervogn før rusbehandling. Foto: Morten Westerskov
Undervogn efter rustbehandling. Foto: Morten Westerskov

Rust skader miljø og sikkerhed

En rusten bil har en kortere levetid, og det er miljøet, der betaler prisen. Den grønne tænketank, Concito, har regnet ud, at den mængde CO2, der bliver brugt til at producere en ny bil, er op til fem gange højere end den årlige udledning fra en gennemsnitlig bil.

En rusten bil er også en sikkerhedsrisiko, viser en kollisionstest foretaget af det svenske forsikringsselskab Folksam og forbundet Villaägarnas Riksförbund.

Testen viste, at rustskader gør bilens bærende konstruktioner så porøse, at bilen krøller mere sammen ved kollisioner og øger risikoen for personskade og dødsfald.

– Der er rigtig mange grunde til at få bilen rustbeskyttet. Og jo tidligere, man gør det, jo sjældnere skal det gøres fremover, fastslår Morten Westerskov.

Du kan læse mere om Fyns Undervognscenter her.

Del artikel

Seneste nyt