Nu varsler DMI snestorm: Farligt vejr til Odense

I går meddelte DMI, at en snestorm er på vej og sandsynligvis vil ramme store dele af Fyn.
Søndag morgen har vejrtjenesten opgraderet prognosen til et decideret varsel om “farligt vejr”, der gælder hele Fyn – undtagen Nordfyn og Middelfart.
I Odense betyder det, at der fra mandag morgen klokken 8 forventes at komme snestorm:
“Mandag kl. 08:00 til tirsdag kl. 07:00.
Kategori 2 varsel: DMI venter snestorm. 10 – 15m/s fra nordøst og samtidigt snefald – i perioder mellem 10 og 15 cm sne på 6 timer og sammenlagt 10-20 cm i varslingsperioden.”
I en kommentar til varslet, skriver vagtchef hos DMI Mette Zhang:
“I den sydlige og østlige del af landet ventes der fra mandag morgen til tirsdag morgen at falde mellem 2 og 10 cm sne, lokalt op mellem 15 og 20 cm sne, mest i et bælte fra Als over Sydfyn, Lolland, Falster, Sydsjælland og Møn til Bornholm.
Samtidig vil der blæse en let til hård vind fra nordøst, ved kysterne stedvis kuling. Da temperaturen ifølge prognoserne vil ligge fra lige under frysepunktet til 1-2 graders varme, kan sneen falde som både frostsne, der kan fyge, og tøsne, der ikke så let fyger.
Her søndag morgen ser det ud til, at man i løbet af mandagen lokalt kan nå op på kriterierne for snestorm, der lyder:
Mere end 10 cm sne på 6 timer, middelvind på mere end 10 m/s (frisk vind) og snefygning sandsynlig, og der er derfor udsendt DMI varsel for snestorm.”