Fokus på sikkerhed: Ny cykelsti på trafikeret strækning giver sikrere skolevej

Skrevet af: Mathilde Mågård Hansen

Lavere hastighed for biler og tryggere forhold for cyklister og skolebørn.

Det bliver resultatet af en nyanlagt cykelsti på Østerbro. By- og Kulturudvalget har vedtaget at afsætte fem millioner kroner til etableringen.

I Handlingsplan for mobilitet og byrum er der udarbejdet en liste over skoleveje, hvor forvaltningen vurderer, at der er behov for at øge trafiksikkerheden.

Vurderingen er  blandt andet sket på baggrund af borgerønsker og dialog med skolerne. Bladt de øverste projekter på listen står Risingskolen og et anlæg af mere cykelsti på Østerbro.

Koster fem mio kr.

Anlæggelsen vil koste fem millioner kroner, og by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V) glæder sig over, at projektet er vedtaget, og at cykelstien vil stå klar i løbet af 2021.

“Vi skal hele tiden prioritere vores trafiksikkerhed. Det gælder i særdeleshed vores skoleveje, og derfor er jeg utrolig tilfreds med, at vi i udvalget har besluttet at afsætte midler til projektet på Østerbro.

Det er en trafikeret strækning, og det er ikke blevet mindre efter de nye boligbyggerier, som formentlig ikke bliver de sidste i området.

Nu får vi gjort sikkerheden bedre, så alle trafikanter, herunder børn og forældre, kan føle en større tryghed, når de færdes på strækningen,” siger Christoffer Lilleholt.

Tiltag skal sænke hastigheden på Østerbro

I dag er der anlagt cykelsti fra Åsumvej til Østerbro 48, men frem til Grønlandsgade er der kun cykelbaner.

En trafikmåling viste, at der i 2019 kørte over 9.000 køretøjer på Østerbro i et hverdagsdøgn, og da cykelbanerne er en del af skolevejen for børn i Østerlunden (den tidligere COOP-grund), anbefalede forvaltningen en cykelsti på den resterende strækning.

Cykelstien vil naturligvis også være til gavn for de mange øvrige cyklister og beboere på vejen. Vejbanen vil blive smallere, når der bliver anlagt en cykelsti med kantsten mod kørebanen, og det vil medvirke til at sænke hastigheden.

Pudebumpe mod vanvidsbilister

Projektet indeholder desuden en krydsningshelle ved Østerlunden samt såkaldte pudebump på Østerbro, hvilket vil gøre det sikrere for skolebørn at krydse vejen og medvirke til en lavere hastighed. Herudover vil pudebumpene medvirke til at mindske risikoen for vanvidsbilisme.

På udvalgsmødet besluttede udvalget også en række forskellige tiltag og projekter for i alt 17,625 mio. kroner.

Det drejer sig blandt andet om bedre signalregulering, hastighedszoner i boligområder, trafiksikkerhedskampagner, flere sikre krydsningssteder for fodgængere og en række indsatser for at øge andelen af børn, der cykler til skole.