Ny fynsk app vil sælge afbudstider

Skrevet af: Jens Erik Møller

Der findes 27.211 virksomheder indenfor personlig pleje på landsplan – og alle har de den samme udfordring med sidste øjebliksafbud fra kunder, som giver tabt omsætning.

Men nu er der hjælp at hente, for en ny app med navnet Rebooker er dukket op i Odense og i København.

”Vi vil gerne gøre op med det landsdækkende problem, der er med afbudsspild. Rebooker er først og fremmest en app, der sælger og håndterer afbud, udeblivelser og ledige tider, så det giver ny værdi for en virksomhed. Vi matcher deres afbud med nye kunder,” siger Morten founder af Rebooker til MigogOdense.

Selvom det kun er godt to måneder siden, at app’en blev lanceret, er der allerede mange odenseanske butikker med, og det er, ifølge co-founderen, langt fra blot en app med ledige frisørtider, som nogle tror.

På Rebooker finder man nemlig alt lige fra fysioterapeuter og massage til spraytan, skønhedsklinikker og alternativ behandling. I alt 14 brancher, hvor afbud og udeblivelser opfattes som en udfordring, er repræsenteret.

Skaber øget omsætning

Der er mange gode grunde for en butik til at være med på app’en.

”Vi giver dem nye kunder, som ikke ellers ville være kommet, og vi er dermed også god marketing for virksomhederne,” forklarer Morten fra Rebooker.

For ifølge Rebooker, er de kunder, der booker afbudstiderne oftest nye kunder, som ikke har besøgt den pågældende salon eller klinik før.

Et simpelt regnestykke viser da også, at det ikke drejer sig om småpenge for en butik med mange kundeafbud eller udeblivelser.

En frisørsalon har eksempelvis i gennemsnit fire aflysninger pr. uge pr. ansat, og det betyder for en gennemsnitlig frisørsalon med tre ansatte og en pris pr. klipning på 399 kr., at den hvert år mister omsætning for 229.824 kr. Og her er det, at Rebooker kommer ind i billedet og får afsat nogle af afbudstiderne, og dermed redder en del af den mistede omsætning.

”En genial idé”

”Vi har ikke mange afbud, men vi har selvfølgelig nogle, når folk er syge. Vi har store behandlinger og dermed også lange tider, så det er rigtig fint at kunne sælge dem til nogle, som er spontane. Jeg synes, det er et godt initiativ, og jeg er spændt på at komme i gang,” fortæller Tine Balle fra Tine Balle Hairstudio i Kongensgade, som netop er kommet med på Rebooker.

Tine Balle Hairstudio er blandt de mange butikker, der findes i Rebooker. Foto: Rebooker

Også hos Malling Fodpleje og Wellness på Lumbyvej, der blandt andet tilbyder fodpleje, hårfjerning og luksus manicure, er man glade for de ekstra muligheder, app’en giver.

”Jeg har valgt Rebooker, da jeg synes, det er en genial idé med en fælles portal via en app, så alle i mit nærområde kan se de ekstra tider, jeg ligger inde med. Også i forhold til fordele for mine kunder samt at få nye kunder,” siger Katrine Malling.

Malling Fodpleje er også med hos Rebooker, og Katrine Malling kalder app’en for genial. Foto: Rebooker

Og lige nu er et godt tidspunkt for en butik at komme med i app’en.

”Vi tilbyder nemlig et gratis Rebooker-abonnement resten af året,” bekræfter Rebooker og tilføjer:

”Lige nu oplever vi massiv bruger-downloads, hvilket er fantastisk, da det viser, at folk elsker vores idé. Men det er lidt af et luksusproblem at få mange brugere hurtigt, for udfordringen ligger i at få sign’et virksomhederne op i samme fart.”

En win-win også for kunderne

De mange bruger-downloads skyldes, at det ikke kun er butikker med mange afbud, hvor Rebooker er en god forretning. Kunderne har mindst ligeså store fordele.

Finder man en tid gennem Rebooker er der minimum 10 procent rabat i forhold til normalprisen, og mange forretninger giver 20-30 procent for at lokke kunderne til at tage den afbudstid, som ellers ville være tabt omsætning for dem.

Men ofte er der kun én konkret afbudstid hos en butik ad gangen, så det er først til mølle, når man som kunde ønsker en hurtig afbudstid. Det er dog meget forskelligt, hvornår en afbudstid bliver lagt op på app’en. Nogle afbud sker med helt ned til en times varsel, mens andre tider kan komme frem i appen flere dage før.

”Hvis vi er helt nede på en times varsel, så er der 50 procent rabat for kunden.”

Og så er der jo lige det med ventetiden. Med Rebooker behøver man ikke vente flere dage, hvis ryggen trænger til massage, eller man har brug for at få rettet bryn og vipper her og nu.

Firstmovers

På trods af de åbenlyse fordele, som den nye app giver for både butikker og kunder, så er Rebooker et nyt helt koncept, og er en slags firstmovers på området.

”Vi hylder os selv som Danmarks første afbudstid-app,” forklarer Rebooker.

Men det er ikke kun fordi, de ser gode forretningsmuligheder i idéen. Der ligger også andre bagtanker bag. Ifølge Rebooker, så er app’en nemlig også blevet til, fordi der er et reelt samfundsproblem med afbud og udeblivelser hos virksomheder, hvor kunder i skal bestille tid i forvejen. Et problem, som Rebooker gerne vil være med til at løse.

Da Rebooker er i opstartsfasen, vil den løbende blive opdateret med nye features. Inden længe udvides den for eksempel med en søgefunktion, så man kan søge specifikke butikker eller lave en liste over dem, der er tæt på – og ikke mindst vælge at modtage notifikationer med afbudstider netop fra en eller flere af disse butikker.

Brugerne bør også have lidt is i maven lidt endnu, da det er et nyt koncept, som fungerer bedst med den rigtige fordeling af brugere og antallet af virksomheder. Således kan app’en virke “tom” i den første periode, indtil antallet af virksomheder matcher antallet af brugere.
Hos Rebooker arbejdes der intenst med at få butikkerne på i samme rivende fart som brugerne downloader app’en. Og skulle man kende en butik eller selv eje en virksomhed, der kunne få glæde af denne app’en, så sidder de klar hos Rebooker til at klare hele oprettelsen helt gratis og kigger gerne forbi til en personlig snak on location.
Læs mere om Rebooker her
Rebooker på Facebook
Rebooker på Instagram
Download Rebooker i App Store  eller Google Play

Byens største ædedolke: Hvem kan slå rekord på sushi-restaurant i Odense?

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Kings Running Sushi
Foto: Kings Running Sushi

Kender du det med, at man oppe i hovedet kan spise mere, end maven reelt kan overkomme?

Buffet og mad ad libitum klinger godt i ørerne, men oftest må man kapitulere, når man har været oppe et par gange.

Men på sushi-restauranten Kings Running Sushi & Buffet i Albanigade i Odense C er der gået sport i at slå rekorder.

Især grupper af fyre er ellevilde for at kalde sig for Odenses største ædedolke. På Kings Running Sushi kan man hapse forskellige sushi-ruller ad libitum, mens de kører rundt om disken.

Nye rekordindehavere

Hvor de fleste nok nyder at kunne vælge lidt af hvert, når det kommer rullende, så går andre lidt anderledes helt vildt op i at slå rekorder. Faktisk er det på daglig basis, at rekorden for flest tallerkener på to og en halv time bliver forsøgt slået.

Forleden kunne man så se på Kings Running Sushi, at 4 personers rekorden blev slået af fire unge gutter. De kom igennem hele 231 tallerkener i tidsrummet, og dermed er de indehavere af den nuværende rekord.

Blot 11 dage forinden havde fire andre gutter kørt igennem 204 tallerkener, men deres rekord blev altså kortvarig.

Man kan også kæmpe om 2- og 3 personers rekorden, hvis man ikke lige kan samle et hold på fire. Tre drenge klarede forleden sig igennem 160 tallerkener.

Det store spørgsmål er så blot, hvornår rekorden overtages igen af nye ædedolke?

Smag på 300 forskellige portvine: Ny stor portvinsfestival i Odense

Skrevet af: Michael Qureshi

Vi elsker vin, og vi elsker meget vin.

Således bliver mange hede drømme opfyldt, når Odense Portvinsfestival slår dørene op for første gang den 3. november.

20 stande med mere end 40 forskellige portvinsmærker og 200-300 forskellige portvine.

Det er, hvad der venter i Odeon.

Bag festivalen står de to odenseanske portvinsentusiaster Thomas K. Nielsen og Niels Strøjer, som begge har mange års erfaring med portvin.

Niels Strøjer blev således i juni i år optaget i portvinsbroderskabet Confraria do Vinho do Porto.

”Portvin er populært som aldrig før herhjemme – og det gælder blandt folk i alle aldre og begge køn.

Derfor synes vi, at Odense fortjener en stor messe med et bredt udbud af portvin, hvor man kan smage portvin i forskellige genrer og fra forskellige huse,” forklarer Niels Strøjer.

De to stiftere af Odense Portvinsmesse

Plads til flere portvinsfestivaler

At Odense allerede har en anden portvinsfestival, som finder sted i september i Vintapperstræde, vidner blot om portvinens popularitet.

De to arrangører er ikke i tvivl om, at der er plads til begge initiativer.

”Det er to meget forskellige koncepter, så vi er overbeviste om, at de to festivaler fint supplerer hinanden. Samtidig er vi ikke i tvivl om, at interessen er stor nok til os begge,” siger Niels Strøjer.

På Odense Portvinsfestival er konceptet, at man køber adgangsbillet til en smagning af to timers varighed – enten i tidsrummet kl. 13-15 eller kl. 16-18.

Herefter vil gæsterne frit kunne få smagsprøver fra de 20 forskellige stande, som alle har et stort udvalg af portvin.

Producenter fra Portugal kommer også til Odense

Gæsterne bestemmer altså selv, hvilke typer og hvilke portvinsmærker, de vil smage – alt efter, hvad hjertet begærer.

Enkelte meget eksklusive portvine vil desuden kunne tilkøbes. Bag en del af standene vil ikke kun står importører fra hele landet, men også producenter fra Portugal.

Arrangørerne har allerede fået tilsagn fra adskillige repræsentanter fra portvinshusene, som vil være til stede og selv skænke ud til gæsterne.

Det gælder f.eks. mærket Blackett.

”Jeg glæder mig at komme til Odense og møde de danske portvinsentusiaster.

Vi mærker en stor interesse for portvin i Danmark, og det vil jeg gerne kvittere for ved selv at være til stede, så jeg kan snakke med gæsterne,” udtaler Pedro Carneiro fra Blackett.

Billetter til Odense Portvinsfestival kan købes gennem Odeons billetsystem eller på www.odenseportvinsfestival.dk

Gode nyheder: S’vineriet genopstår i Klaregade

Skrevet af: Simone Vestergaard

I 2015 fik Odense S’vineriet Vinapotek.

Det blev lynhurtigt et populært sted, hvor man kunne nyde et glas vin og lidt lækker mad i hyggelige omgivelser.

Et ejerskifte resulterede imidlertid i, at navnet blev ændret til Svinedrengen – Hvin Bar. Men i juni drejede man nøglen om, fordi der ikke var nok kunder.

Men nu er der gode nyheder til dem, der holdt af det oprindelige koncept. S’vineriet genopstår, og det bliver med gamle bekendte.

Begge har selv arbejdet på S’vineriet

André Berkholdt og Pernille Bohn er de nye ejere, og de har begge arbejdet på S’vineriet. De er begge uddannede sommerliers, og de var ikke i tvivl om, at konceptet er for godt til, at det ikke kan gå i Odense.

”Vi håber på at åbne i oktober og gerne så tidligt på måneden som muligt. Vi er i gang med at gøre butikken klar og købe ind, men vi venter på en alkoholbevilling. Planen er, at vi åbner, så snart den er i hus,” fortæller André Berkholdt til MigogOdense.

Han fortæller, at han stoppede på stedet, da han ikke havde sig selv med i det som ansat.

“Jeg har tidligere været en del af S’vineriet, men jeg trak mig, fordi jeg ikke kunne stå inde for konceptet. Nu er det Pernille og jeg, der står i spidsen, og vi har sat vores præg på butikken. Vi glæder os rigtig meget til at komme i gang, og vi håber, at byen tager godt imod det,” forklarer André.

Vil tilbyde gæsterne noget andet

Han mener, at det er vigtigt med et sted, som skiller sig lidt ud fra, hvad man ellers finder i Odense.

”Vi kommer ikke til at lave de vilde ændringer på S’vineriet, men vi kommer til at have et bredere sortiment af unikke og sjove vine fra spændende leverandører.

Vi kommer til at tilbyde vores gæster produkter og oplevelser, de ikke også kan finde på den anden side af gaden,” siger han og supplerer;

”Det er Pernille og jeg, der kommer til at drive forretningen, og vi vil begge være at finde på gulvet, så folk kan stille spørgsmål og mærke vores nærvær og passion. Det er vigtigt for os, at gæsterne får den bedste oplevelse.”

Aftale med Restaurant Bacchus

André og Pernille har lavet en aftale med populære Restaurant Bacchus på, at de leverer forskellige serveringer, som gæsterne kan nyde sammen med vinen.

“Maden bliver også opgraderet. Det bliver simple men bedre retter. Der vil være lidt til enhver smag – både mættende og lette retter.”

Svineriet bliver både vinbar og vinbutik, så gæsterne har mulighed for at købe med hjem,” siger André.

I det store kælderlokale nedenunder er der plads til 70-80 gæster, og i vinbutikken er der også siddepladser.

Smider kvart milliard i projektet: Thorborg bygger i helt ny bydel i Odense

Skrevet af: Michael Qureshi
Illustration: Humlebo Gruppen
Illustration: Humlebo Gruppen

Odenses rigeste L’Easy stifteren Niels Thorborg er med til at bygge en helt ny bydel i Odense.

Thorborgs andel kommer fra byggegiganten 3C Groups, og deres investering i projektet kommer til at koste i omegnen af 250 mio. kr.

Der skal efter planen bygges 110 2-plans rækkehuse. Det skriver TV2 Fyn.

Det er det gamle COOP lagerareal mellem Lollandsgade og Østerbro, som danner fundamentet under den nye spirende bydel.

Den har fået navnet Østerlunden, og det er Humlebo Gruppen, som har det overordnede strategiske ansvar på byggeprojektet.

Kommer til at huse 1000 mennesker

Lageret er revet ned, og stedet skal det huse cirka 1000 mennesker. Der skal skabes en masse liv i området.

Boligerne i Østerlunden fordeler sig på fire karreer med et haverum i hver. Boligerne placeres med de laveste ud mod Langelandsgade og Lollandsgade, mens boligerne med fem etager får udsigt ud over Østerbro.

I alt bliver der 416 boliger: 240 lejligheder ud mod Østerbro, 56 boliger i et andet byggefelt og 110 rækkehuse i to plan på området ud mod Lollandsgade.

Omkring boligerne bliver der rekreative fælles grønne områder og udearealer med plads til leg og sport.

Strategi om at bygge flere lejeboliger

Investeringen fra Thorborgs 3C Group falder godt i tråd med strategien om at bygge flere lejeboliger i Odense.

“Vi vil gerne tiltrække gode lejere, og så ønsker vi at beholde vores ejendomme i lang tid. Det er et spørgsmål om at gøre det attraktivt at flytte ind, og det er vi overbeviste om, bliver en god forretning for os,” siger Jørn Tolstrup Rohde, bestyrelsesformand i 3C Groups til TV2 Fyn.

L’easy-milliardærens koncern er også bygherre på 160 boliger i Cortex Park nær Syddansk Universitet, som er et projekt til cirka 200 millioner kroner.

Det kan du læse mere om her

Flot triumf: Odense-restaurant vandt Schiøtzprisen for andet år i træk

Skrevet af: Michael Qureshi

Hele ugen har en af Danmarks største madfestivaler SPIS! Odense Festival fyldt rigtig meget i bybilledet.

Søndag kulminerede det med Fyns største kokkekonkurrence, Schiøtzprisen 2018.

Her dystede kokke fra hele landet om æren og hovedpræmien til en samlet værdi af 70.000 kr.

For andet år i træk løb Odense-stedet Restaurant Fynboen med trofæet og den gigantiske ære.

Arkivfoto fra Restaurant Fynboen

Dommerne roste deres kreativitet

I front havde Fynboen sendt de to kreative kokkehjerner Stefano Foschi og Malte Bjerring for at forsvare sidste års titel, og det lykkedes til fulde.

Dommerne roste blandt andet en servering med glace med æble og honningsnaps.

Fælles for det store set-up i ODEON var, at de fynske råvarer og fødevareproducenter var i centrum.

Kokkene havde 90 minutter til at fremstille den bedste ret, med smag, håndværk, innovation og visuel præsentation som målestok for retterne.

Der var hård konkurrence til Fynboen blandt andet i form af Jesper Danielsen fra Bryggeriet Flakhaven, og den nye kok i byen Jacob Burmølle fra Restaurant Vår, som løb med sidste års andenpladsen.

Andre dygtige kokke fra resten af landet

De tre fynboer fik selskab i konkurrencekøkkenerne af Tommy Friis fra Hotel og Restaurant Fru Larsen fra Langå ved Randers og Kasper Correll fra Restaurant Uformel i København.

Juryens fire medlemmer bestod af Klavs Styrbæk, gastronomisk ildsjæl og indehaver af Styrbæks, Ole G. Mouritsen, professor i gastrofysik og kulinarisk fødevareinnovation, leder af Smag for Livet og præsident for Det Danske Gastronomiske Akademi, folketingspolitiker og tidligere fødevareminister Dan Jørgensen samt Louise Beck Brønnum, gastrofysiker og leder af Alchemist T[a]este lab i København.

Restaurant Fynboen vandt en kontant præmie på 20.000 kr., et smukt trofæ fra Kærbygaard Plankeborde samt en outdoor marketing-kampagne til en værdi af 50.000 kr. ved Albani Odense.