Ny fynsk app vil sælge afbudstider

Skrevet af: Jens Erik Møller

Der findes 27.211 virksomheder indenfor personlig pleje på landsplan – og alle har de den samme udfordring med sidste øjebliksafbud fra kunder, som giver tabt omsætning.

Men nu er der hjælp at hente, for en ny app med navnet Rebooker er dukket op i Odense og i København.

”Vi vil gerne gøre op med det landsdækkende problem, der er med afbudsspild. Rebooker er først og fremmest en app, der sælger og håndterer afbud, udeblivelser og ledige tider, så det giver ny værdi for en virksomhed. Vi matcher deres afbud med nye kunder,” siger Morten founder af Rebooker til MigogOdense.

Selvom det kun er godt to måneder siden, at app’en blev lanceret, er der allerede mange odenseanske butikker med, og det er, ifølge co-founderen, langt fra blot en app med ledige frisørtider, som nogle tror.

På Rebooker finder man nemlig alt lige fra fysioterapeuter og massage til spraytan, skønhedsklinikker og alternativ behandling. I alt 14 brancher, hvor afbud og udeblivelser opfattes som en udfordring, er repræsenteret.

Skaber øget omsætning

Der er mange gode grunde for en butik til at være med på app’en.

”Vi giver dem nye kunder, som ikke ellers ville være kommet, og vi er dermed også god marketing for virksomhederne,” forklarer Morten fra Rebooker.

For ifølge Rebooker, er de kunder, der booker afbudstiderne oftest nye kunder, som ikke har besøgt den pågældende salon eller klinik før.

Et simpelt regnestykke viser da også, at det ikke drejer sig om småpenge for en butik med mange kundeafbud eller udeblivelser.

En frisørsalon har eksempelvis i gennemsnit fire aflysninger pr. uge pr. ansat, og det betyder for en gennemsnitlig frisørsalon med tre ansatte og en pris pr. klipning på 399 kr., at den hvert år mister omsætning for 229.824 kr. Og her er det, at Rebooker kommer ind i billedet og får afsat nogle af afbudstiderne, og dermed redder en del af den mistede omsætning.

”En genial idé”

”Vi har ikke mange afbud, men vi har selvfølgelig nogle, når folk er syge. Vi har store behandlinger og dermed også lange tider, så det er rigtig fint at kunne sælge dem til nogle, som er spontane. Jeg synes, det er et godt initiativ, og jeg er spændt på at komme i gang,” fortæller Tine Balle fra Tine Balle Hairstudio i Kongensgade, som netop er kommet med på Rebooker.

Tine Balle Hairstudio er blandt de mange butikker, der findes i Rebooker. Foto: Rebooker

Også hos Malling Fodpleje og Wellness på Lumbyvej, der blandt andet tilbyder fodpleje, hårfjerning og luksus manicure, er man glade for de ekstra muligheder, app’en giver.

”Jeg har valgt Rebooker, da jeg synes, det er en genial idé med en fælles portal via en app, så alle i mit nærområde kan se de ekstra tider, jeg ligger inde med. Også i forhold til fordele for mine kunder samt at få nye kunder,” siger Katrine Malling.

Malling Fodpleje er også med hos Rebooker, og Katrine Malling kalder app’en for genial. Foto: Rebooker

Og lige nu er et godt tidspunkt for en butik at komme med i app’en.

”Vi tilbyder nemlig et gratis Rebooker-abonnement resten af året,” bekræfter Rebooker og tilføjer:

”Lige nu oplever vi massiv bruger-downloads, hvilket er fantastisk, da det viser, at folk elsker vores idé. Men det er lidt af et luksusproblem at få mange brugere hurtigt, for udfordringen ligger i at få sign’et virksomhederne op i samme fart.”

En win-win også for kunderne

De mange bruger-downloads skyldes, at det ikke kun er butikker med mange afbud, hvor Rebooker er en god forretning. Kunderne har mindst ligeså store fordele.

Finder man en tid gennem Rebooker er der minimum 10 procent rabat i forhold til normalprisen, og mange forretninger giver 20-30 procent for at lokke kunderne til at tage den afbudstid, som ellers ville være tabt omsætning for dem.

Men ofte er der kun én konkret afbudstid hos en butik ad gangen, så det er først til mølle, når man som kunde ønsker en hurtig afbudstid. Det er dog meget forskelligt, hvornår en afbudstid bliver lagt op på app’en. Nogle afbud sker med helt ned til en times varsel, mens andre tider kan komme frem i appen flere dage før.

”Hvis vi er helt nede på en times varsel, så er der 50 procent rabat for kunden.”

Og så er der jo lige det med ventetiden. Med Rebooker behøver man ikke vente flere dage, hvis ryggen trænger til massage, eller man har brug for at få rettet bryn og vipper her og nu.

Firstmovers

På trods af de åbenlyse fordele, som den nye app giver for både butikker og kunder, så er Rebooker et nyt helt koncept, og er en slags firstmovers på området.

”Vi hylder os selv som Danmarks første afbudstid-app,” forklarer Rebooker.

Men det er ikke kun fordi, de ser gode forretningsmuligheder i idéen. Der ligger også andre bagtanker bag. Ifølge Rebooker, så er app’en nemlig også blevet til, fordi der er et reelt samfundsproblem med afbud og udeblivelser hos virksomheder, hvor kunder i skal bestille tid i forvejen. Et problem, som Rebooker gerne vil være med til at løse.

Da Rebooker er i opstartsfasen, vil den løbende blive opdateret med nye features. Inden længe udvides den for eksempel med en søgefunktion, så man kan søge specifikke butikker eller lave en liste over dem, der er tæt på – og ikke mindst vælge at modtage notifikationer med afbudstider netop fra en eller flere af disse butikker.

Brugerne bør også have lidt is i maven lidt endnu, da det er et nyt koncept, som fungerer bedst med den rigtige fordeling af brugere og antallet af virksomheder. Således kan app’en virke “tom” i den første periode, indtil antallet af virksomheder matcher antallet af brugere.
Hos Rebooker arbejdes der intenst med at få butikkerne på i samme rivende fart som brugerne downloader app’en. Og skulle man kende en butik eller selv eje en virksomhed, der kunne få glæde af denne app’en, så sidder de klar hos Rebooker til at klare hele oprettelsen helt gratis og kigger gerne forbi til en personlig snak on location.
Læs mere om Rebooker her
Rebooker på Facebook
Rebooker på Instagram
Download Rebooker i App Store  eller Google Play

Designduo fra Odense hitter: Giver vinylpladerne nyt liv

Skrevet af: Kristina Obitsø Baltov

Rath & Stok er historien om to venner, der til en pladefrokost i 2016 blev enige om, at æstetisk og funktionel opbevaring til vinylplader var en mangelvare på markedet.

Og sådan blev dét, der startede som en god idé, til forretning for odenseanerne Kaspar Rathje og Jesper Stokholm.

Kaspar har en baggrund som designingeniør og Jesper som teknisk designer, og tilsammen udgør de en ny dansk designduo, som skaber opbevaring til vinylplader og magasiner i overensstemmelse med den skandinaviske designånd.

”Vinylpladerne er vores fælles hobby, og vi oplevede begge, at det var svært at finde opbevaring, som så pænt ud i hjemmet og som samtidig var nemt at bruge” fortæller Jesper og Kaspar.

Er du medlem af ClubOdense, sparer du 20 % på køb af Rath & Stoks holder. Det koster kun 35 kr./mdr. at være medlem af ClubOdense.

Et æstetisk alternativ til mælkekassen

Derfor begyndte de at udvikle det produkt, de selv manglede. I første omgang var det tiltænkt deres egne vinylsamlinger, men de oplevede hurtigt en interesse fra venner og bekendte. I dag sælger de deres produkter til kunder i hele Danmark og Europa.

”De første prototyper lignede mest postkasser, og det var først sent i processen, vi kom frem til glaspladen og det enkle udtryk, som vi har navngivet produktet efter.

Det hedder ’Display’, netop fordi glaspladen gør det muligt at have vinyl- eller magasinsamlingen som en integreret del af indretningen. Ens musikidentitet siger meget ens personlighed, og på den her måde kan du vise, hvem du er”.

Less is more

Der er intet, der overladt til tilfældighederne ved ’Display’-holderen. Det er stilrent dansk design holdt i et så enkelt udtryk som overhovedet muligt. Alt er gennemtænkt, og alt har en funktion:

”Vi har arbejdet længe på at finde den helt rigtige form, som giver den bedste understøtning af pladerne. Vi har nørdet hver eneste detalje til ukendelighed– selv læderdetaljen i fronten, som umiddelbart syner som et visuelt designgreb, har en vigtig funktion. Det er vigtigt for os, at der ikke er noget overflødigt” fortæller Kaspar og Jesper.

Bæredygtigt fokus

Bæredygtighed er et vigtigt omdrejningspunkt i produktionen af Display-holderne. De bliver produceret lokalt – hos Hudvad Furniture, som ligger i Årslev på Fyn – både at mindske transporten men også for at støtte nærmiljøet:

”Miljøet er ligeså vigtig for os som kvaliteten af vores produkter. Vi forsøger altid at tænke miljøet ind i de valg, vi træffer – lige fra produktion til valg af materialer og emballage – og ved at placere vores produktion i Danmark, ja faktisk i Årslev her på Fyn, så mindsker vi udledningen af CO2” afslutter Kaspar og Jesper.

Spar 20 % med ClubOdense

I denne måned kan du spare 20 % på Display-holderen  fra Rath og Stok som medlem af ClubOdense.

Med vores fordelsklub ClubOdense kan du spare masser af penge i Odense. Vi giver dig nemlig rabat på byens bedste steder.

Hver måned sender vi dig en GoodiePack til din telefon, som giver dig eksklusive fordele. Det er spændende at udforske, og så sparer du altså en del penge. Det koster kun 35 kr. om måneden at være medlem, og du kan melde dig ind uden binding lige her.

Med ClubOdense kan du også…

  • Spare 25 % på raw bowl og burgere hos café Kosmos
  • Få 2 drinks for 1’s pris hos Copper Box
  • Spare 70 kr. på ‘spis til pindene knækker’ hos bar’sushi
  • Og meget mere! Du melder dig ind lige her.

Det var kattens: OB præsenterer ny maskot og andre fede tiltag

Skrevet af: Jens Erik Møller
OBs hjemmebane
OBs hjemmebane

Op mod superligastart præsenterer fodboldklubben OB en række nye tiltag i forbindelse med holdets hjemmekampe på Nature Energy Park. Det drejer sig blandt andet om en helt ny fanzone samt et område, der henvender sig til især børnefamilierne.

Og tidligere på ugen kom det frem, at klubbens maskot, tigeren Victor, går på pension.

“Victor har været på banen siden 2002, så han var slidt op. Dengang ville vi gerne være tigeren, men nu er tiden inde til noget andet,” fortæller Jack Jørgensen, kommerciel chef i OB, til MigogOdense.

Ny kat i byen

Men en fodboldklub kan ikke undvære sin maskot, og fredag eftermiddag blev en ny, ung maskot så præsenteret på OB’s hjemmeside.

“Selvom han er fræk og lidt svær at styre, så faldt vi for ham med det samme. Af navn minder han os om vores gamle maskot, tigeren Victor, men af udseende og race så minder han om OB’s første maskot, katten,” siger Jack Jørgensen og fortsætter:

“Og selvom den nye Victor er en kat af få ord, så er han fyldt med charme og masser af selvtillid. En af hans absolutte livretter er grå mus, og så elsker han at danse. Vi sikre på, at alle andre OB fans også vil falde for ham, som vi allerede selv har gjort.”

Katten Victor. Foto: OB

Ifølge Jack Jørgensen, er det ikke tilfældigt, at man har valgt at kigge bagud.

“Modsat for eksempel F.C. Midtjylland eller FCK har vi en lang historie. Det er en del af klubbens dna, og vi vil gerne trække tråde tilbage vores 131-årige historie, for det er en god ballast at have med,” siger Jack Jørgensen.

Street food og livemusik

Selvom man gerne vil trække på den 131-årige historie, så understreger Jack Jørgensen også, at det er vigtigt at være innovativ og tænke nyt. Den nye maskot er derfor heller ikke det eneste nye på Nature Energy Park efter sommerferien.

Katten Victor er en del af en overordnet strategi, der skal sikre, at OB i en konkurrencepræget verden kan trække alle odenseanere til stadion, forklarer Jack Jørgensen.

“Man skal passe på, når man rører ved 131 års traditioner og historie, men vi har tænkt meget over, hvad vi kan gøre for, at OB’s hjemmebane bliver et naturligt samlingspunkt, og at det er en oplevelse at tage på stadion.”

Det har resulteret i, at man åbner en særlig Albani Fanzone.

Her kan man møde spillerne inden kampen, og der er mulighed for at købe en lang række specialøl fra det odenseanske bryggeri – og hovedsponsor – Albani.

Derudover har man med hjælp fra Storms Pakhus store planer om at åbne flere madboder med street food. Til sæsonstart kan man således møde en food truck fra restaurant Bull, hvor man kan få en helt særlig OB-burger, som ikke kan købes andre steder, ligesom der også er mulighed for at nyde særlige gourmet hot dogs.

Den nye fanzone er indrettet med street art af den lokale kunstner Hans Arnklit, ligesom der vil være underholdning med lokale musikere, stand up’ere, dj’s med mere som optakt til hjemmekampene.

Familiezone med ansigtsmaling og flagværksted

Men i erkendelsen af, at børnefamiliernes gunst også er vigtig, hvis man vil fremtidssikre forretningen, så har man også valgt at indrettet en familiezone under navnet Faxe Kondi Familiezonen.

Det bliver et område for de helt unge fodboldfans med blandt andet ansigtsmalling og flagværksted forud for hjemmekampene, ligesom spillere fra superligaholdet kommer ned og skriver autografer med mere. Og så vil den nye maskot, katten Victor, selvfølgelig også være tilstede og skabe den helt rigtige stemning.

På Faxe Kondi Familiezonen kan børn blandt andet få malet striber i ansigtet, så de er helt klat til kampstart.  . Foto: OB

Et andet tiltag, som allerede nu har skabt røre blandt de mange OB-tilhængere, er, at man har valgt at skifte den musik, som spilles hver gang spillerne løber på banen forud for kampen.

De sidste mange år har det været Survivors-hittet “Eye of the Tiger”, men fremover bliver det 40 sekunders klassisk musik af den verdenskendte fynske komponist Carl Nielsen, som Odense Symfoniorkester har indspillet til formålet.

Den nye indløbsmusik “Espansiva” af Carl Nielsen tages i brug ved sæsons første hjemmekamp 22. juli, hvor OB tager i mod SønderjyskE.

Ny indbygger i Odense Zoo: Girafkalv kom til verden i dag

Skrevet af: Jens Erik Møller
Foto: Odense Zoo
Foto: Odense Zoo

Spændingen har næsten ikke været til at bære for ansatte i Odense Zoo, hvor man med længsel har ventet på, hvornår mon der kommer en lille ny beboer.

Helt tilbage i junimåned, nærmere bestemt 23. juni, skrev Odense Zoo på Facebook:

“Der er en lille ny girafkalv på vej! Under torsdagens besøg kom dyrlægen med et forsigtigt bud på en dato, og noget tyder på, at vi kan se frem til en giraffødsel i nær fremtid.”

Den fremtid har altså ladet vente lidt på sig. Men i dag til middag skete det endelig. En lille ny girafkalv kom til verden. Odense Zoo skriver på Facebook:

“Så skete det endelig! Lidt over middag kom denne hangiraf til verden. Ungen er kommet på benene og har diet ved sin mor, så begge har det godt ovenpå fødslen.”

Det er ellers altid en barsk fødsel for girafkalve. En giraf føder nemlig stående, og den nye kalv startede derfor livet med et fald ud på jorden.

Stort tilykke til Odense Zoo med den lille nye beboer.

Succes for odenseansk robotfirma: Flytter sammen med Facebook

Skrevet af: Jens Erik Møller
Foto: Nybolig Erhverv Odense
Foto: Nybolig Erhverv Odense

Inrotech – det tidligere Robcom – flytter til nyt domicil på C.F. Tietgens Boulevard 26 i Tietgenbyen, hvor der i dag ligger virksomheder såsom Facebook, robotfirmaet MIR, Swarco Technology, YOYO Global Freight og Riwal Danmark. Her har Inrotech lejet en ejendom på 1.760 kvm.

Odense-firmaet Inrotech har specialiseret sig i mobile og adaptivt intelligente svejserobotløsninger, og de står bag nogle af de løsninger, som industrien har så hårdt brug for.

Inrotech tog sit udgangspunkt i slut 00’erne på Lindøværftet, hvor de mobile og intelligente robotter blev udviklet af Inrotechs stifter, Flemming Jørgensen. I dag, 10 år efter at denne innovative landvinding så dagens lys for første gang, har Inrotech fortsat fuld damp på udviklingskedlerne. Planerne og ambitionerne hos Inrotech er store, fortæller CCO Morten Arndal Nielsen.

”Vi ønsker at levere både standardprodukter og kundetilpassede løsninger – og vi ønsker at gøre det globalt til mange forskellige industrier og segmenter,” siger Morten Arndal Nielsen.

Inrotech har formået både at vokse, udvikle nye produkter og teknologier samtidig med, at de sidste to regnskabsår har givet overskud. Herudover er Inrotech indstillet til DIRAs automationspris 2018 for deres unikke og verdensførende svejserobotter og -teknologier. Samtidig med det, er medarbejderstaben de sidste 18 måneder vokset fra 10 til 30 personer.

Spændende vækstområde

Mange større virksomheder har fået øjnene op for det attraktive erhvervsområde i Tietgenbyen, som ligger nær motorvejen, Bilkabyen, Rosengårdcentret, Cortex Park og Nyt OUH. Det er Nybolig Erhverv Odense, der har forestået udlejningen af lokalerne på C.F. Tietgens Boulevard til Inrotech, og erhvervsmægler Jesper Engskov mener, at Tietgenbyen er den helt rigtige lokation for det fynske robotfirma.

”Vi har vist forskellige ejendomme frem til Inrotech – steder der også ligger motorvejsnært og i attraktive erhvervsområder, men Tietgenbyen er ret unikt, fordi Inrotech her bliver nabo til andre med samme vækstprofil som dem selv. Herudover har Facebooks opførelse af et datacenter i området også gjort stedet attraktivt,” udtaler erhvervsmægler Jesper Engskov, Nybolig Erhverv Odense.

Der er gang i Odense og især robotklyngen har vokseværk. Senest er det fynske robotfirma ODICO blevet børsnoteret, som den første danske robotvirksomhed, og for nogle måneder siden kunne man læse, at MIR, Mobile Industrial Robots, tredoblede omsætningen i 2017 og blev solgt til ejeren af Universal Robots.

Ifølge en ny rapport fra SDU om “økosystemet bag robotteknologi i regionen” udtaler en investor, at Odense er yderst interessant: ”Fyn har føretrøjen på – det er by far det hotteste sted set med investorøjne. Der er andre interessante steder, men de måler sig ikke med Fyn”.

Ukendt mand kastede pølser ind til løverne: Nu er han fundet

Skrevet af: Jens Erik Møller
Foto: Odense ZOO
Foto: Odense ZOO

Søndag 8. juli om eftermiddagen kravlede en ukendt mand op på hegnet til løverne i Odense ZOO, hvorefter han kastede pølser ned til de sultne løver.

Fyns Politi har efterfølgende efterforsket den alvorlige episode, som kunne have udviklet sig livsfarligt. I den forbindelse har Politiet modtaget flere henvendelser fra offentligheden om, hvem manden kunne være, og på baggrund af disse henvendelser, har Politiet nu identificeret manden.

Det oplyser Fyns Politi i en pressemeddelelse.

Det drejer sig som en 33-årig mand med bopæl i København, men med relationer til Fyn. Manden har erkendt, at det var ham, der kravlede op på løvernes hegn søndag eftermiddag, og ifølge Politiet har han også indrømmet, at han foretog en tilsvarende handling natten til fredag 29. juni.

Den 33-årige mand er sigtet for overtrædelse af straffelovens § 264, bedre kendt som husfredskrænkelse, for begge episoder. Ifølge Fyns Politi, er det egentlige motiv til episoderne stadig uklart.

Nyheden om, at man har fundet manden vækker glæde hos Odense ZOO.

“Vi er meget lettede over at have fundet gerningsmanden. Alle har været urolige og bange. Især dyrepasserne, som har deres daglige gang i løveanlægget,” fortæller konstitueret direktør for Odense Zoo, Nina Collatz Christensen, i et opslag på Facebook.

På nuværende tidspunkt ønsker Fyns Politi ikke at give yderligere oplysninger i sagen.