Ny McDonalds-burger: Kendt kok laver særlig Fried Chicken-burger
McDonalds har det seneste år haft stor succes med at få kendte kokke til at lave deres bud på en perfekt McD-burger.
Det største hit var klart Bearnaise-burgeren fra Paul Cunningham, men Michelin-kokken Henrik Jyrk er også kommet godt fra land i sit samarbejde med den store burgerkæde.
Nu har man netop præsenteret en ny Homestyle burger, der kan købes i restauranterne fra i dag.
Henrik Jyrk er nu klar med vild burger med kimchi og wasabi.Homestyle Singapore Fried Chicken
Henrik Jyrk søger sin inspiration i det asiatiske køkken, og denne gang tilbyder han de mange McDonald’s gæster en tur til Singapore, som er kendt for at kombinere det bedste fra de asiatiske madkulturer i eet stort fusionskøkken.
Udfordrer de traditionelle burgere
Her har Henrik Jyrk haft mulighed for igen at udfordre de danske smagsløg.
“Kyllingen spiller en stor rolle i gadekøkkenerne i Singapore, så for mig var det oplagt at lave en burger med kylling.
Den har et saftigt og velsmagende stykke kyllingkød – lavet af lårkød – og supersprød panering.
I forhold til min Tokyo Teriyaki har jeg denne gang skruet op for volumeknappen, og givet den gas med de vilde smage, som kendetegner præcis det køkken,” siger Henrik Jyrk.
Wasabimayo og sursød sauce i burgeren
Homestyle Singapore Fried Chicken består af det saftige stykke kylling, den velkendte brioche bolle og iceberg salat og forårsløg.
Derudover har Jyrk udviklet en wasabimayo og en sursød-sauce til burgeren.
Som prikken over i’et får den det sidste særlige og asiatiske kick med knasende kimchi, som er fermenteret kål med et strejf af chili, som gør den både syrlig og en smule stærk på samme tid.
“Jeg er glad for, at så mange danskere har taget godt imod Tokyo Teriyaki, og dermed har lært eksempelvis teriyaki at kende.
Derfor tror jeg også, at de er klar til, at det bliver lidt vildere, og med både wasabi og kimchi i den nye burger, er jeg sikker på, at det bliver en af de vildeste burgere der er serveret i en dansk McDonald’s restaurant,” siger Henrik Jyrk.
Forventer noget anderledes
Hos McDonald’s er marketingdirektør Marie Hürdum helt med på Henrik Jyrks ambitioner om at udfordre de danske gæster smagsløg.
“Burgerne udviklede med danske gourmetkokke er nu efterhånden velkendt af alle.
Jeg er sikker på, at danskerne efterhånden forventer innovation og anderledes smage og sammensætninger, når de bestiller en af dem. Og der må jeg bare sige, at Henrik Jyrk med sin baggrund fra det asiatiske køkken og sin kreativitet er den helt rigtige til det,” siger Marie Hürdum.