Større ændringer på vej: Odense får ni nye knudepunkter for offentlig trafik
Efter planen står Odense Letbane klar til at køre med passagerer fra slutningen af maj.
Udover, at odenseanerne skal vænne sig til en ny transportform på skinner, skal de også lære nye køreplaner for bybustrafikken at kende.
Derfor lancerer Fynbus, Odense Letbane og Odense Kommune om kort tid, dét de kalder for “en alternativ udgave af Rejseplanen”.
Her vil man kunne se de nye køreplaner for både busser og letbane, og det vil også være muligt at se, hvor det for eksempel kan være en fordel at stå af bussen og hoppe på letbanen i stedet.
Letbanen har gjort nye buskøreplaner nødvendige, da man gerne vil undgå parallelkørsel – altså kørsel, hvor letbane og bus kører side om side på samme rute.
“Tanken er, at det nye busnet er tilpasset letbanen.
Mange steder vil man dog fortsat kunne køre direkte til for eksempel banegården, uden at skulle skifte til letbanen undervejs.
På den nye rejseplan vil man kunne finde den mest optimale rute gennem byen,” fortæller Mikkel Henriksen, kommunikationskonsulent i Fynbus.
Ni nye knudepunkter
Bybusserne vil i forbindelse med letbanens åbning også få nye numre.
“Det er simpelthen for at signalere over for passagererne, at der sker noget nyt.
Vi har dog forsøgt at sikre, at busserne har fået numre, der minder om dem, man kender i forvejen.
At nummer 61 for eksempel er blevet til nummer 65, men det er altså ikke alle steder, at det har kunne lykkes,” siger Mikkel Henriksen.
Som noget nyt får Odense ni nye transportmæssige knudepunkter, hvor man vil kunne skifte mellem bus, letbane og i nogle tilfælde tog.
De kommer til at ligge følgende steder:
Tarup Center
Hauges Plads i Bolbro
Odense Banegård Center
Benedikts Plads
Østerbæksvej ved hjørnet af Nyborgvej
Korsløkke Station ved krydset mellem Nyborgvej og Ejbygade
Rosengårdcentret
Bilka
Hjallese Station
Den nye rejseplan for letbane- og bybustrafikken i Odense forventes at ligge med et link på rejsiodense.dk inden for de kommende uger.