MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Nyt forslag: Cykelpendlere skal have fradrag

Af Christina Frederiksen

Politikerne vil rigtig gerne have os op på den tohjulede, når vi skal på arbejde.

Men nu kan der snart være endnu en gulerod på vej til dem, der vælger cyklen på arbejdet.

I hvert fald hvis det står til Alternativet.

Folketingspartiet vil nemlig indføre et nyt befordringsfradrag for cykelpendlere.

Det skriver Ritzau ifølge TV 2.

De vil helt konkret give 3 kr. pr. kilometer fra 2-24 kilometer, hvor det nuværende befordringsfradrag starter.

“Samfundet tjener rigtig godt på, at vi cykler. Men det kan den enkelte cyklist ikke mærke. Det vil vi gerne lave om, for det skal kunne betale sig at cykle,” siger Christina Olumeko, der er Alternativets mobilitetsordfører.

En stor gevinst for samfundet

Ifølge tal fra Transportministeriet er der en samfundsmæssig gevinst på over otte kroner ved at erstatte en kilometer i bil med en kilometer på cykel.

Alternativet forestiller sig, at det kørte antal kilometer skal kontrolleres gennem en app til telefonen udviklet af staten.

Partiet estimerer videre, at cykelfradraget vil koste omkring 350 millioner kroner om året.

Det skal finansieres ved at tilbagerulle regeringens nedsættelse af den kilometerbaserede vejafgift og ved at hæve dieselafgiften.

Erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI) deler Alternativets ambition om at fremme cyklen som transportmiddel til arbejde og ser et “uudnyttet potentiale”.

Men det kan gøres smartere og billigere, end hvad Alternativet foreslår, mener branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen.

“Derfor anbefaler vi i stedet, at man arbejder med arbejdsgiverbetalte cykler.

Hvor virksomheder stiller cykler til rådighed, som man så ikke bliver beskattet af, som det er tilfældet i dag med firmacykler.”

Del artikel


 


 


 


 


Udvalgte artikler

Top 3 i dag




 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien