MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Fra tre til to spor: Nu starter nyt stort vejarbejde på Fynske Motorvej

Af Michael Qureshi
Arkivfoto. Foto: Presse-fotos.dk
Arkivfoto. Foto: Presse-fotos.dk

Nu gik det lige så godt.

Lige inden sommerferien blev selve udbygningen fra to til tre spor i hver retning af Fynske Motorvej færdig.

Det lignede et frirum på den fynske motorvej uden alt for meget kø og langsom kørsel. Men så er heldige er vi ikke.

For nu har Vejdirektoratet meldt et nyt projekt ud, som allerede er igangsat.

Nu går arbejdet i gang med opsætning af fem støjskærme med en samlet længde på cirka 5,3 kilometer på strækningen mellem Nørre Aaby og Aarup.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Fem meter høje og beplantet

Der bliver etableret i alt fem støjskærme mellem Nørre Aaby og Aarup – der kommer to skærme på sydsiden af motorvejen og tre på nordsiden.

Alle skærmene bliver fem meter høje og beplantet, så der på sigt bliver skabt en grøn korridor hen over Vestfyn.

“Vores entreprenør er netop gået i gang med opsætning af støjskærme på strækningen mellem Nørre Aaby og Aarup.

Støjskærmene skal afskærme de mindre bysamfund langs strækningen og det er vores forventning, at naboerne vil opleve markant færre støjgener end tilfældet er i dag,” siger Robin Højen Madsen projektchef i Vejdirektoratet.

Det er Vejdirektoratets forventning, at entreprenøren bliver færdig med udgangen af året – dog kan et meget vådt efterår forsinke arbejdet.

Arbejdet starter syd for motorvej

Vejdirektoratets entreprenør starter syd for motorvejen med en skærm, som skal op ved tilslutningsanlæg 57 Nørre Aaby, og derefter fortsætter entreprenøren på sydsiden af motorvejen med en støjskærm ved Indslev.

Derefter skifter entreprenøren til nordsiden af motorvejen og opsætter en støjskærm også ved tilslutningsanlæg 57.

Efterfølgende følger endnu to støjskærme på nordsiden af motorvejen – en støjskærm ved tilslutningsanlæg 55 Bogensevej og til sidst en skærm ved Gremmeløkke.

Der kan dog ske ændringer i rækkefølgen for etablering af skærmene.

“Efter montagen af skærmene kommer beplantningen.

Der vil blive plantet rådhusvin og efeu, og om nogle år, vil skærmene forhåbentlig være flot dækket af planterne, så vi får en smuk grøn korridor hen over Vestfyn,” siger Robin Højen Madsen, projektchef i Vejdirektoratet.

På Nordsiden kommer hele skærmen ved tilslutningsanlæg 57 Nørre Aaby ikke op i denne omgang.

Der skal i forbindelse med anlæg af Ny jernbanen over Vestfyn anlægges en midlertidig vej på stedet, og derfor kommer en del af den støjskærm først op i 2026.

Vil påvirke trafikken

For at få plads til at etablere støjskærmene og skabe en sikker arbejdsplads for vejarbejderne, vil der ud for den enkelte skærm være et spor mindre til trafikanterne i anlægsperioden, da det yderste spor bliver inddraget til arbejdsareal.

Vejdirektoratet forventer kun en begrænset rejsetidsforlængelse på grund af arbejdet.

I forbindelse med etablering af skærmen ved Bogensevej, tilslutningsanlæg 55, vil den nordøstlige frakørselsrampe blive spærret i 10 sammenhængende dage. Der vil blive anvist omkørselsrute.

Dette bliver meldt ud, når det er aktuelt.

Det er Saferoad, der er entreprenør på opgaven og står for etablering af de fem støjskærme.

Del artikel


 


 


 


 


Udvalgte artikler

Top 3 i dag




 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien