Nyhedsbrev

Artikler med:

Nyeste artikler

Salget af OB-trøjer stikker helt af: Sætter VILD rekord i nedrykningssæson

Af Christina Frederiksen

Nogen rynkede på næsen, da OB sidste år besluttede at åbne en fanshop i Kongensgade.

Oven på en skidt sæson, der endte med nedrykning, mente mange, at det var det helt forkerte tidspunkt at åbne sådan en butik på.

Men i OB rystede man ikke på hånden. Her var man sikker på, at timingen var perfekt.

Og klubben fik ret.

21. juni fylder fanshoppen i Kongensgade 39 ét år.

Fanshoppen i Kongensgade 39 fylder ét år.

“Vi elsker vores fanshop, og det gør vores fans også.

Det har været en stor succes for os, og vi er glade for, at vi tog den beslutning. Og vi er stolte af, at vi havde modet til at gøre det i en periode, hvor det var svært for os,” siger kommerciel direktør i OB Jack Jørgensen.

Faktisk har OB’s fanshop sat en vild rekord i den forgangne sæson:

Næsten 15.000 OB-trøjer er der blevet solgt.

“Vi har aldrig solgt så mange trøjer før, og selvom nedrykningen var træls, så har den ikke skadet os uden for banen.

Opbakningen og fællesskabet mellem klub og by har været imponerende. Vi er rykket endnu tættere sammen,” siger Jack Jørgensen.

Det kræver ikke mange søgninger på Google for at se, at internationale klubber som Liverpool, Real Madrid, Juventus og Bayern München hurtigt sælger over én million trøjer om året.

I den skala er 15.000 enheder selvfølgelig ikke så mange.

Omvendt er det nok en del mere end de fleste andre klubber i 1. division.

OB er tilbage som en bedre udgave af sig selv

Og Jack Jørgensen fortæller da også, at OB-trøjen i sig selv har opnået en vis kultstatus. Det kan man blandt andet se ved, at den bliver solgt til både Sydamerika, Afrika og Asien.

Derudover er OB’s trøjer tre gange tidligere blevet kåret som Superligaens flotteste trøje af modemagasinet Euroman. Vindertrøjerne fra sæsonerne 2018-19, 2020-21 og 2022-23 kan ses i galleriet herunder ved at bladre på pilene.

“Derfor sælger vi også en del trøjer til folk, der måske ikke er OB-fans, men som synes, at det design, vi rammer i OB, er fedt,” siger Jack Jørgensen.

For OB handlede etableringen af fanshoppen i Kongensgade dog ikke kun om at sælge trøjer og andet merchandise.

Det handlede også om opbakning:

Den samme opbakning, som OB mødte i en svær tid, ville klubben gerne give videre til en anden del af byen, der også har brug for, at man tror på den, nemlig Kongensgade.

“For mig er det vigtigt, at vi som klub er med til at tage ansvar for byen og dens udvikling.

Dér, hvor vi kan gøre det, gør vi det gerne!

Og her er det oplagt tage ansvar i en del af Kongensgade, som mange ikke altid taler så godt om,” siger Jack Jørgensen og tilføjer:

“Vi elsker vores by, og vi elsker at gøre noget for sammenhængskraften. Og det har vi i dén grad også selv haft brug for.”

Sæsonen 24/25 blev af helt indlysende årsager historisk for OB. Dog ikke på den måde, man kunne have drømt om, men Jack Jørgensen er ikke i tvivl om, at OB har lært en masse af turen ned i 1. division.

“Den har ikke kun været skidt. Selvfølgelig har det været træls, at vi nationalt har haft et år i “skyggen”, men lokalt har den gavnet os.

Vi har brugt hele sæsonen på at være i maskinrummet. Vi har skruet på alle de knapper, vi har kunnet skrue på. Vi er tilbage som en bedre udgave af os selv,” siger Jack Jørgensen.

Kig forbi butikken 21. juni, hvor ét-års-dagen fejres med en masse stribede fødselsdagstilbud.

Del artikel


 


 


 


 


Udvalgte artikler

Top 3 i dag