MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Odense-firma med VILD opfindelse: Vil overtage skolelærernes arbejde

Af Christina Frederiksen

Undervisningsplatformen Grammatip.com blev allemandseje under coronaepidemien.

Her blev da den gjort tilgængelig for alle landets skoleelever, fordi de “selvrettende” grammatikøvelser, der kunne løses uden en lærer til stede, var som skabt til hjemmeskolen under nedlukningen.

Nu har firmaet bag Grammatip, Ordbogen A/S, taget næste skridt i automatiseringen af lærernes rettearbejde:

De vil til at rette elevernes stile.

Eller mere præcist, deres nye tekstretter, som de har givet navnet Tekstretter, skal klare den mest rutineprægede del af arbejdet, så lærerne i stedet kan bruge tiden på substansen i de tekster, deres elever har skrevet.

Danske skolelærere bruger enorme mængder af tid på at rette elevernes skriftlige arbejde, og med de nuværende undervisningsforhold og en stadig mere presset hverdag, skriger lærerne på hjælpemidler, som kan spare dem tid på det tørre arbejde, uden at de skal gå på kompromis med kvaliteten af deres undervisning.

De vil bare have tid til at engagere sig i den enkelte elev.

Råstof til den individuelle feedback

Derfor har Grammatip udviklet en tekstretter, som automatisk identificerer fejlene i elevernes skriftlige arbejde og inddeler dem i fejltyper, som lærerne kan bruge som råstof til deres feedback til de individuelle elever.

Alle elever lærer forskelligt, og Tekstretter giver lærerne vigtige data, f.eks. til at beslutte fokuspunkter for hver elev ud fra de identificerede fejltyper.

Samtidig giver Tekstretter både læreren og eleven overblik over den pågældende elevs udvikling.

Det giver bedre mulighed for, at læreren kan fokusere på substansen i sine elevers skriftlige arbejde, identificere hver elevs individuelle udfordringer og målrette undervisningen herefter.

Bubber som produktambassadør

Målrettet undervisning er centralt for kun opgaver, der passer til elevernes faglige ståsted, kan booste motivationen. Det er en problemstilling, Grammatips ambassadør Bubber om nogen kan nikke genkendende til.

Som ordblind kæmpede Bubber hele sin skoletid med læse- og skrivevanskeligheder, og selv om han elskede det sociale, gav han fuldstændig op på det faglige, fordi det var så demotiverende.

Derfor har Bubber valgt at bruge sin stemme til at formidle vigtigheden af, at lærerne får tid til at målrette undervisningen og dermed sikre motivation og udvikling for eleverne.

Eksistensen af digitale platforme som Grammatip og et værktøj som Tekstretter begejstrer Bubber, så han næsten ikke kan være i sig selv:

“Sådan nogle hjælpemidler, der kan øge motivationen hos den enkelte elev, ville jeg bare ønske havde eksisteret i min skoletid.

Jeg vil derfor gøre Grammatip til mit hjertebarn … og jeg vil elske at være ambassadør, fra nu af og helt op til månen.”

Del artikel

Andre læser også