MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Helt vildt: Odense er blandt verdens sundeste og mest bæredygtige byer

Af Michael Qureshi
Foto: Odense Kommune
Foto: Odense Kommune

I en rapport fra det ansete videnskabelige tidsskrift The Lancet Global Health rangerer Odense som en af verdens sundeste og mest bæredygtige byer i sammenligning med 25 byer i 19 lande verden over.

Måden, byer er indrettet på, har stor indflydelse på vores sundhed og på klimaet.

Derfor er det vigtigt, at vi planlægger vores byer på den rigtige måde, så de bliver mere bæredygtige og understøtter fysisk aktivitet i befolkningen.

Det har Odense gjort ifølge en stor international undersøgelse, der netop er offentliggjort i The Lancet Global Health’s temanummer om ’Healthy and Sustainable Cities’.

Rapporten er et resultat af et internationalt samarbejde mellem mere end 80 forskere i hele verden, under ledelse af professor Billie Giles-Corti fra RMIT University i Melbourne.

I undersøgelsen kigger forskere på en lang række såkaldte ’byindikatorer’ for at sammenligne byernes karakteristika inden for blandt andet transport, befolkningstæthed, placering af faciliteter og adgang til grønne områder.

Odense scorer højt på offentlig transport

Forskere fra Syddansk Universitet (SDU) har indsamlet nøgledata om Odense til undersøgelsen. Professor Jasper Schipperijn fra SDU’s Institut for Idræt og Biomekanik fortæller:

”Odense scorer især højt på transportområdet, hvor Odense har mange fritliggende cykelstier og infrastruktur kun til bløde trafikanter, der gør det nemt og hurtigt at cykle i byen. Desuden kan man fremhæve, at Odense er en grøn by med mange forholdsvis store offentlige grønne områder”.

Langt de fleste mennesker i verden bor i byer, og byerne er motorerne i økonomi og udvikling i samfund verden over. Samtidig er byerne også de steder, hvor der er mange sundhedsproblemer.

Professor Jasper Schipperijn uddyber:

”Byplanlægning betyder virkelig noget for vores sundhed. ’Sundhedseffekten’ af planlægningsbeslutninger burde tages med i de politiske beslutningsgrundlag – og tiltagene i Odense Kommune viser, at det kan betale sig at blive bedre til at planlægge vores byer for fremtiden”, siger han.

Arkivfoto

Sundhed som mål i byplanlægning

Rapportens konklusioner vækker glæde i Odense Kommune:

”Odense Kommune har arbejdet målrettet og strategisk med at skabe grundlaget for det sunde liv i Odense med offentlig transport, cykelstier og grønne områder til fodgængere og rekreation – også i et bæredygtigt perspektiv. Jeg er glad for, at vi nu får dokumenteret resultaterne i en uvildig rapport og tilmed får international anerkendelse med omtale i The Lancet”, siger rådmand Søren Windell (C).

”Vi har i Odense fremadrettet fokus på at skabe en moderne by, hvilket vil øge graden af bæredygtighed – og så har vi arbejdet målrettet med at koble bybusserne op på den nye letbane, som åbner om få dage for at skabe bedre overgange i den kollektive trafik – sagt med andre ord: Vi kan komme til at bruge rugbrødsmotoren lidt mere, for det gavner alle”, fremhæver Søren Windell.

Hvad siger byindikatortallene om Odense?

  • Odense er den eneste af alle 25 byer, der har en lokal transportpolitik, der inkluderer målbare sundhedsmålsætninger.
  • Odense kommune har målbare målsætninger for aktiv transport (cykling og gang) samt brug af offentlig transport.
  • Vej- og stinetværket i Odense er tættere end i de fleste andre byer, og det er det nemt at komme rundt i byen til fods og på cykel.
  • Odense har tydelige og målbare målsætninger for den maksimale afstand, borgere må have til offentlig transport.
  • I sammenligning med de fleste andre byer er Odense en grøn by med mange forholdsvis store offentlige grønne områder placeret tæt på cirka 75% af befolkningen.
  • I sammenligning med andre byer scorer Odense lavt på adgang til hyppig, regelmæssig offentlig transport. Det vil ændre sig væsentligt, når letbanen kommer i drift om nogle uger.
  • I sammenligning med de fleste andre byer i Europa er befolkningstætheden i Odense meget lav – endda lavere end i nogle af de store byer i Australien og USA.
  • Odense har mange politikker, der kan være med til at fremme sundhed og bæredygtighed, men lige som de fleste andre byer mangler der målbare målsætning for mange politikker. Belfast, Graz og Valencia er byer, som Odense kunne se på for inspiration.

Kilde: Global Observatory of Healthy and Sustainable Cities.