MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Odenseanerne har vurderet letbanen: Driftsproblemer påvirker tilfredsheden

Af Christina Frederiksen
Foto: Odense Letbane
Foto: Odense Letbane

Interessen for at give sin holdning til kende om Odense Letbane har været massiv.

Mere end 3900 besvarelser tikkede ind i løbet af de 14 dage i uge 43-44, hvor Odense Letbane gennemførte sin tilfredshedsundersøgelse.

Der er ikke tale om en videnskabelig undersøgelse med statistisk vægtet udvælgelse af respondenterne. Alligevel giver undersøgelsen et fingerpeg om, hvordan letbanepassagerne oplever og bruger Odenses nye transportmiddel.

”Vi er meget imponerede af passagernes engagement i undersøgelsen, og jeg vil gerne sende en stor tak til alle, der har brugt lidt tid på at besvare vores spørgsmål. Formålet for os er at bruge materialet til at stille skarpt på alle de punkter, hvor vi er i kontakt med passagererne – både hvor det går godt, og hvor der er plads til forbedringer,” siger Dan Ravn, adm. direktør ved Odense Letbane. 

Blandt andet fremgår det, at mere end 70 procent af passagererne i undersøgelsen er ’tilfredse’ eller ’delvist tilfredse’ med deres seneste letbanetur.

Periode med mange fejl

Dog afslører en del medfølgende, kritiske kommentarer, at undersøgelsen løb i en periode præget af driftsproblemer som følge af bl.a. strømnedbrud på Nyt OUH, glatte skinner og fejlmeldinger på flere togsæt.

”Det er indlysende, at når driften driller, så går det ud over passagernes rejseoplevelse. Det ser vi afspejlet i undersøgelsen, og her er vi meget opmærksomme på, at relevant og effektiv trafikinformation er helt afgørende for, at du som passager føler dig godt hjulpet.

Trafikinformation er et område, vi har stort fokus på – men lige nu også et område, hvor systemfejl giver udfordringer, som vi skal have løst,” forklarer Dan Ravn.  

På trods af driftsproblemerne svarer 79 procent, at de forventer at køre letbanen igen.

70 procent vil ’i høj grad’ eller ’i nogen grad’ anbefale venner, familier og kolleger at køre med letbanen.

84 procent er ’tilfredse’ eller ’delvist tilfredse’ med letbanens daglige frekvens på 7,5 minutter, mens 70 procent er tilfredse med køreplanen om aftenen og i weekenden, hvor letbanen kører enten hvert 10. eller 15. minut.

Hvor kommer letbanens passagerer fra?

Udover at tage temperaturen på passageroplevelserne, skal undersøgelsen også afdække, hvem der især bruger letbanen og til hvilke formål.  

”Ved at få indsigt i transportvaner og bevæggrunde for at køre med letbanen, bliver vi bedre i stand til at tilpasse og udvikle vores produkt, så letbanen kan blive endnu mere relevant for nuværende og kommende passagerer. På dét punkt giver vores survey virkelig meget nyttig viden,” siger Dan Ravn.

Udvalgte tal fra undersøgelsen:  

34 % benytter letbanen dagligt eller flere gange ugentligt

26 % (den højeste andel) benytter letbanen til byliv, kultur eller oplevelser

56 % (største andel) vælger letbanen, fordi den er nem og praktisk – og næstflest (36 %) fordi den er hurtig

71 % er tilfredse eller delvist tilfredse med deres seneste letbanetur

70 % vil i høj grad eller i nogen grad anbefale letbanen til andre

Der er høj tilfredshed (mellem 58 % og 68 %) med rengøring, oplevelse af tryghed samt faciliteter på stationer

27 % er utilfredse eller delvist utilfredse med information om forsinkelser og aflysninger, hvilket er højt i lyset af, at det ikke er alle, der har oplevet uregelmæssigheder

58 % af respondenterne bor mindre end 1 km fra nærmeste letbanestation

Der er flest (31 %) unge mellem 18 og 25 år, som har besvaret undersøgelsen

Undersøgelsen viser blandt andet, at de hyppigste brugere af letbanen også tidligere har været brugere af den kollektive trafik i Odense. Således svarer 31 procent af letbanens daglige brugere, at de ’i høj grad’ benyttede kollektiv trafik, eksempelvis busser, før letbanens åbning.

Men der er også kommet nye passagerer til. Over 60 procent fortæller, at de ’i mindre grad’ eller ’slet ikke’ benyttede kollektiv trafik førhen. Ifølge undersøgelsen er hver femte letbanepassager helt ny bruger af den kollektive trafik i Odense.

Hvad benyttes letbanen til?

At dømme på de mange fyldte morgen- og eftermiddagstog mellem centrum og særligt SDU, kunne man have en formodning om, at passagerne især bruger letbanen til at komme til og fra uddannelse og arbejde.

Det er der også mange, der gør – henholdsvis 18 og 14 procent ifølge undersøgelsen. Men derudover svarer 14 procent, at de bruger letbanen til shopping/indkøb, mens hele 26 procent svarer, at deres primære årsag til at køre med letbanen er ’til og fra byliv/kultur/oplevelser’.

”Det er måske lidt overraskende for os, at så stor en andel af passagerne bruger letbanen til kultur- og shoppingaktiviteter. Men omvendt bekræfter det nogle tal, vi har fået fra Rosengårdcentret, som fortæller, at ganske mange af centrets kunder kommer med letbanen.

Det understreger, at letbanen ikke blot leverer pendlertransport, men også understøtter odenseanernes fritid og byens liv,” fastslår Dan Ravn.

Del artikel


 


 


 


 


Udvalgte artikler

Top 3 i dag




 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien