Ikke set før i byen: Interaktiv podcast guider dig til specialøl i Odense
Det nye H.C. Andersens Hus, Odense Opening og en lang række andre initiativer har været med til at trække gæster til Odense hen over sommeren og de allerspædeste indikationer viser, at den fynske hovedstad faktisk har haft den bedste turismesommer i mange år.
Nu skal turisterne fortsætte med at komme hen over efteråret, og det skal bl.a. ske med en interaktiv podcast, der bringer tørstige og historieinteresserede gæster rundt i byen guidet af øllets historie.
Podcasten har premiere i dag på Øllets Dag.
Fra mjød til specialøl – sådan lyder titlen på den rejse, som en dugfrisk interaktiv podcast i Odense vil bringe byens gæster og lokale ølelskere på fra i morgen.
Vandring med specialøl der skal smages
Virksomheden Storyhunt har i tæt samarbejde med tre odenseanske ølbarer, en lokal historiker, Destination Fyn og VisitOdense jagtet den gode fortælling om øllets historie.
Og det er der nu blevet en spritny og innovativ oplevelse ud af.
“Vi har udviklet en interaktiv podcast, der vha. vores kortbaserede app og GPS guider brugerne igennem ca. 2 timers vandring i byen.
En vandring, der undervejs bliver krydret med smagen af specialøl og den hyggelige stemning på tre af Odenses mest specielle ølbarer.
Odense er den helt oplagte by at lave en interaktiv podcast om øllets historie, og vi er ret stolte over resultatet, som vi glæder os til at præsentere for brugerne,” siger Mathias Mølgaard, CEO i Storyhunt.
Skal indhente tilbagegang
Det er projektet Kickstart Innovationen, som har givet virksomheden Storyhunt muligheden for at udvikle et helt nyt forretningsben og altså nu beriget Odense med endnu et innovativt turismeprodukt.
Behovet for at booste storbyerne i kølvandet på Corona-pandemien er helt centralt i projektet og med en tilbagegang sidste år på 43 pct. i overnatninger, har Odense absolut sit at indhente.
Der har gennem pandemien og hen over sommeren været taget adskillige initiativer med henblik på at genstarte storbyturismen, og det stærke samarbejde i Odense har tilsyneladende givet pote, hvis man ser på de foreløbige indikationer for juli måned.
Turen består af ni stop
På dørtrinnet til skuldersæsonen hilses den både underholdende og lærerige øl-podwalk således velkommen.
“Vi glæder os over, at der hele tiden føjes nye, innovative elementer til den attraktive pakke, Odense har at tilbyde sine gæster, hvad enten det er leisure- eller erhvervsturister.
Det skaber momentum og holder forhåbentlig liv i den tendens, vi har oplevet hen over sommeren,” siger Søren Brønserud, Chefkonsulent i Vækst og Turisme, Odense Kommune
Turen består af ni stop, og undervejs kan brugeren ikke nøjes med at lytte.
Man får brug for endnu en sans, når der skal smages på den odenseanske ølhistorie med tre lækre specialøl.
De serveres nemlig ved ankomst til de tre barer; Carlsens Kvarter, Bryggeriet Flakhaven og Anarkist.
Helt nyt produkt
Hos Destination Fyn, som er en del af Erhvervshus Fyn, glæder man sig også over, at det er lykkedes at koble de lokale aktører til Storyhunts idé og dermed speede udviklingsprocessen betydeligt op.
“Der er tale om en helt ny type produkt, som vi er glade for at have hjulpet op vej, både fordi det er med til at skabe nye forretningsmuligheder for barerne, som jo er nogle af de turismevirksomheder, der har været hårdt ramt under Corona, og fordi det styrker den samlede palette af oplevelser, der giver folk lyst til at besøge Odense – også uden for højsæsonen,” siger Laura Raidla, der er udviklingschef i Destination Fyn.
Fakta
- ”Fra Mjød til specialøl – en interaktiv podcast om øllets historie” frigives d. 4. september på Øllets Dag
- Den interaktive podcast er udviklet i regi projektet Kickstart Innovationen med midler fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
- Oplevelsen koster 249 kr. inklusiv tre specialøl undervejs.
- Partnerne bag podcasten er den københavnske startup virksomhed Storyhunt, Destination Fyn, Odense Kommune, Historiens Hus, Carlsens Kvarter, Bryggeriet Flakhaven og Anarkist