Populære bæredygtige mærker: Onsdag åbner pop up-butik midt i Odense

Skrevet af: Michael Qureshi

Tre økologiske tøj-brands slår dørene ind til en fælles pop up-butik i Brandts Passage.

Mærker, som arbejder med FN’s verdensmål og har valgt den konventionelle modeverden fra.

Åbningen sker i samarbejde med Odense Film Festival.

I flere år har der været fokus på bæredygtighed og økologi i den offentlige debat.

Vi skal genanvende mere for at passe bedre på vores natur, har vi fået at vide. Og det er netop, hvad de tre iværksættere Morten Underbjerg Olesen, Tina Søgaard-Pedersen og Bára Ástvaldsdóttir har gjort med hver deres bæredygtige og økologiske tøjmærker.

Den 28. august åbner de tre tøjdesignere en pop up-butik i Passagen i Brandts Klædefabrik, som skal eksistere i tre måneder.

Morten Underbjerg Olesen står bag Le Pirol, som blandt andet laver striktrøjer og cardigans.

Ulden kommer fra argentinske merinofår, bliver forarbejdet i Italien og til sidst strikket i Danmark.

Den 38-årige tøjdesigner startede sit økologiske mærke sidste år efter at have arbejdet i den konventionelle tøjbranche i 12 år, hvor han så alt det spild, som foregår.

“Det handlede om at kunne se mig selv i spejlet om 20 og 30 år som designer.

Så det var personlige og etiske overvejelser, der gjorde, at jeg lavede et skift. For det var hjerteskærende at se, hvordan produktionen foregik specielt i Asien,” pointerer Morten Underbjerg Olesen.

Tøj af fiskenet og FN’s Verdensmål

Tina Søgaard-Pedersen er kvinden bag det andet tøj-brand i pop up-butikken.

Sportsmærket Vain Dane Athletic. Ligesom Morten Underbjerg Olesen stiftede hun også sit tøjmærke sidste år, og producerer sportstøjet af blandt andet gamle fiskenet, havplast og gulvtæpper.

Islandske Bára Ástvaldsdóttir er den sidste i trekløveren, der med sit brand Bara Bara begyndte tilbage i 2015.

Det er hverdagstøj til kvinder, som enten er lavet af økologiske materialer, genbrug eller restmetervarer, som skulle være brændt eller destrueret. Det sker med en tanke ud fra FN’s Verdensmål.

På samme måde som Morten Underbjerg Olesen handler det for Bára Ástvaldsdóttir også om ansvarlighed.

“Det handler især om at være medvirkende til, at affaldsmængden reduceres væsentligt gennem forebyggelse, reduktion genvinding og genbrug,” slår Bára Ástvaldsdóttir fast.

Hører hjemme i Brandts Klædefabrik

Det har været vigtigt for de tre tøjdesignere, at det netop blev Brandts Klædefabrik, de åbner pop up-butikken i.

Ifølge Morten Underbjerg Olesen kunne de med stor sandsynlighed have fået et lokale et andet sted i byen, men det ville ikke være det samme.

Den gamle bydel har tekstilvinklen med, og viser to sider. Hvad området var engang, og hvad det er nu.

“Vi ser vores brands som den del af det segment, som butikkerne her i Brands Klædefabrik tilhører. Det er grunden til, at vi netop åbner i Passagen,” fortæller designeren bag Le Pirol.

Det er en holdning, som bakkes op ad manager i Brandts Klædefabrik, Annelene Hausmann.

Der er ifølge hende en bredde i de tre designeres sortiment med stilene casual, luksus og sport. Og i samarbejdet ser hun desuden to vigtige aspekter.

“Skal et bæredygtigt design og mode blive en succes, skal det være nemt og tilgængeligt for forbrugerne. Det skal være en stil, du kan spejle dig selv i, og det er noget, som de tre brands har med,” forklarer Annelene Hausmann.

 Åbning af butikken med OFF

Når åbningen af pop up-butikken finder sted den 28. august, sker det i samarbejde med Odense Film Festival (OFF).

Filmfestivalen og de tre tøjdesignere viser kortfilm under temaet ”Made in Europe”, der omhandler cirkulær økonomi og håndtering af vores affald.

Efter filmvisningen vil der være en foredrag med Nina Bendixen. Arrangementet starter kl. 19:00.