MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

1.200.000 overnatninger: Rekord-år for fynske hoteller

Af Christina Frederiksen

Sidste år satte hotellerne på Fyn overnatningsrekord, men ændrede forbrugsvaner skaber bekymring flere steder.

Selvom 2022 startede med restriktioner i turisme- og oplevelseserhvervet, så sluttede året hos Fyns hoteller med at skrive sig ind i rekordbøgerne.

Med flere end 1.200.000 overnatninger på Fyns hoteller i 2022, blev den hidtidige rekord fra 2019 slået med hele 13,6 pct.

Særligt danskerne drev væksten med knap 16,7 pct. flere hotelovernatninger i 2019, mens det lykkedes hotellerne at tiltrække næsten samme antal udenlandske overnatninger som før krisen.

Ingen andre steder end Region Syddanmark er det lykkedes at komme op på lige så mange internationale overnattende som før pandemien.

”Det er jo fantastisk, at danskerne fortsat har appetit på gode oplevelser, samtidig med at den internationale rejseaktivitet igen er kommet op på et rigtig flot niveau.

Der var næppe mange, der havde turdet tro på overnatningsrekord for hotellerne, da vi tog hul på 2022,” siger Jeppe Møller-Herskind, kommerciel direktør i HORESTA, og fortsætter:

Kan ikke nødvendigvis læses på bundlinjen

”Fyns hoteller er blandt andet stærke på møder og konferencer, og overnatningssteder med fokus på disse forretningsområder er hurtigt kommet tilbage på sporet.”

HORESTAs kommercielle direktør tilføjer derfor, at man skal være påpasselig med at tro, at overnatningsfremgangen kan aflæses på bundlinjen.

”Det er jo ingen hemmelighed, at branchen lige som mange andre er hårdt ramt af både omkostningskrise og høj inflation. Derfor er omsætningsvækst langt fra ensbetydende med bedre bundlinje.

Desuden så vi i den sidste del af 2022, at danskerne skruede ned for hotelforbruget.

Forhåbentlig vender denne udvikling igen, når vi kommer ind i foråret, så også 2023 kan ende med at blive et godt år for branchen,” lyder det fra Jeppe Møller-Herskind.

Del artikel

Andre læser også