Genbrug i luksusindpakning: Reshoppit.dk har fået flyvende start i Odense

Af Clara Edgar Jakobsen

Genbrug hitter hos danskerne.

Både koncepter som Trendsales, hvor der primært handles med dyrere genbrugsvarer på nettet, og de mere traditionelle fysiske genbrugsbutikker som Røde Kors har i de senere år meldt om stigende interesse og omsætning.

Det mærker de også i den nyåbnede reshoppit.dk butik på Thriges Plads 5.

“Der var virkelig mange, som strømmede til i åbningsweekenden, og der har generelt været virkelig god trafik siden,” siger Ida Dammand, som er butikschef i den nyåbnede reshoppit.dk i Odense.

Butikken slog dørene op i slutningen af marts, men allerede inden da, havde de tiltrukket mange på Instagram.

Her delte de billeder fra nogle af kædens øvrige butikker, for at give et indtryk af den kvalitet, som odenseanerne kunne se frem til at møde i butikken.

Siden da er de gået over til at dele billeder af sko, tøj og boliginteriør, som findes på hylderne i Odense, og som også kan købes gennem de sociale medier.

“Vi gør rigtig meget ud af, at billederne er flotte og har en god kvalitet, som afspejler kvaliteten i varerne og viser, at vi er en luksus secondhandbutik,” siger Julie Tirsbæk, som bestyrer butikken i Herning og har hjulpet til med åbningen.

Garant for ordentlighed

Reshoppit-universet er en samling af stande, man som privat kan leje.

Der findes tre typer: Tøj, tøj og bolig og børn.

Det er op til den enkelte standlejer, hvad man vælger at fremvise på sit eget lille område, men kunderne kan være sikre på, at reshoppit-paraplyen er garant for en vis standard.

“Vi oplever, at standlejerne generelt har en rigtig god ide om, hvad der passer ind, og hvad der kan sælges.

Men vores personale kigger også løbende standende igennem for at sikre, at de er pæne og ordentlige, og falder vi over noget, som måske har et lille hul, som ejeren ikke har opdaget, så tager vi kontakt til dem,” siger Julie Tirsbæk.

Og netop følelsen af ordentlighed og overskuelighed, som butikken emmer af, er også noget, der vægter højt hos kunder såvel som standlejere.

“Det er ikke “bare” en genbrugsbutik, men noget, der føles mere eksklusivt, som gør, at man har lyst til at være der,” siger Rikke Heidi, som er både standlejer og kunde.

Den røde tråd

Når genbrug er blevet hot i de senere år, handler det i høj grad om ønsket om at gøre noget godt for klimaet og miljøet, som Rikke Heidi i høj grad kan nikke genkendende til.

For hende er det fantastisk, at hun kan bidrage til den bæredygtige omstilling og mindske spild ved at sælge sine ting videre.

Hun nyder desuden, at hun ved at købe brugt kan fylde både sit og sine børns tøjskab med kvalitetsvarer, som hun ikke ville have råd til at købe fra ny.

Foruden at have genbrug på hylderne, er genbrugstanken også tænkt ind i selve indretningen af butikken for at skabe både den rette atmosfære og autencitet hele vejen igennem.

“Det er vigtigt, at butikken har den rigtige følelse, som skal være følelsen af at være i en dyr butik, selvom det er genbrug, men det er også vigtigt for os, at selve kernen afspejles i butikkens indre.

Derfor har vi også brugt genbrugsmaterialer som gamle mursten for at skabe den rette stemning,” siger Julie Tirsbæk.

Hvad: Reshoppit.dk butikken
Hvor: Thriges Plads 5, 5000 Odense C
Følg med på deres Facebook her