Annonce
MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Retningslinjer på plads: Solarier må genåbne uden coronapas

Af Stine Kjølby Christensen

I dag faldt de endelige retningslinjer på plads for de liberale erhverv.

Retningslinjerne gælder blandt andet for frisører, massører og lignende erhverv.

Et coronapas har længe været på tale i forbindelse med genåbningen, så at det er blandt kravene, kommer nok ikke bag på nogen. Et coronapas skal vise, at du enten er blevet testet negativ inden for 72 timer, har været tidligere smittet eller er vaccineret.

De liberale erhverv skal tjekke kundens coronapas ved ankomst for at kunne få lov at gennemføre behandlingen. Gør de ikke det, kan det give en bøde på op til 12.000 kr.

Også landets solarier er blandt de erhverv, der har fået lov at genåbne – dog har kravet for et coronapas ikke just været opmuntrende, da langt de fleste solarier i dag er ubemandede.

Med de nye retningslinjer kom der dog gode nyheder.

“Ubemandede solarier/solcentre kan åbne uden krav om kunders fremvisning af coronapas.” skriver Erhvervsministeriet.

Det betyder altså, at man kan besøge hele landets solarier uden hverken at skulle testes først eller bevise, at du har været smittet – eller er vaccineret.

Følgende forudsætninger bør dog efterleves:

  • Skiltning af oplysninger om maksimalt antal personer i lokalerne.
  • Skiltning af oplysninger om ikke at gå ind, hvis man har symptomer, er nær kontakt eller er påvist smittet med ny coronavirus.
  • Kunder bør informeres om at vente uden for virksomheden, hvis alle maskiner er i brug, for at undgå kødannelse.
  • Kunder bør benytte mundbind i gang- og fællesarealer i solcenteret/virksomheden, hvor de kan møde øvrige kunder.
  • Der bør skiltes med, at kunder bør holde den anbefalede afstand til hinanden.
  • Kunder bør fx gennem tydelig skiltning på relevante sprog gøres opmærksom på, at solarier og andre fælles kontaktpunkter ikke rengøres af personale mellem brug, og at kunden selv forventes at gøre rent før og efter brug af faciliteterne.
  • Der bør være rigeligt rengøringsmiddel til stede ved alle maskiner, samt en rengøringsvejledning til, hvordan maskinen rengøres effektivt.
  • Det bør for så vidt muligt sikres hyppigt luftskifte i lokalerne fx ved mekanisk ventilationssystem, hvor der tages ny luft ind, og recirkulation for så vidt muligt undgås.
  • Der bør være hånddesinfektionsmiddel/mulighed for håndvask med vand og sæbe til stede ved indgangen og ved alle maskiner.
  • Der kan med fordel gøres brug af online booking for at mindske risiko for sammenstimling og kødannelse ved/i virksomheden.
  • Der kan med fordel etableres et system for kontaktoplysninger og oplysninger om, hvornår en kunde har befundet sig i lokalerne, som kan understøtte smitteopsporing hvis der skulle identificeres uopdaget smitte blandt kunderne.
  • Der kan med fordel opfordres til at kunderne downloader og aktivt bruger myndighedernes smart-phone-app (”Smitte|Stop”).

Alle solarier/solcentre og virksomheder, der udbyder solarie som service, som er bemandet med personale i åbningstiden skal følge de krav, der stilles til øvrige liberale serviceerhverv, herunder gældende krav til fremvisning af coronapas inden kunden kan opnå adgang til de services, som udbydes, herunder solarie.

Personalet bør foruden kontrol af coronapas bidrage til forebyggelse af kontaktsmitte ved jævnlig rengøring af fælles kontaktpunkter som dørhåndtag mv.

Del artikel

Andre læser også