ANNONCE
MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Sådan forebygger du hårtab som kvinde

Af Annoncør

Hårtab er et problem, der rammer både mænd og kvinder, men det kan især være bekymrende for kvinder. Ikke alene er hårtab et synligt tegn på aldring, men det kan også få kvinder til at føle sig mindre feminine og attraktive. Hvis du begynder at tabe dit hår, er det vigtigt at vide, at der er trin, du kan tage for at forhindre yderligere hårtab og endda genskabe noget af det hår, du allerede har tabt. Læs videre for at lære mere.

Årsager til hårtab hos kvinder

Mange forskellige faktorer kan bidrage til tyndt hår hos kvinder. Nogle almindelige årsager omfatter: –

Hormonelle ændringer.

En kvindes hormoner svinger gennem hendes levetid, og det kan forårsage hårtab. Almindelige hormonelle årsager til hårtab omfatter præ- og post-graviditetshormonsvingninger, overgangsalder og polycystisk ovariesyndrom (PCOS). 

-Stress.

Fysisk eller følelsesmæssig stress kan udløse en type hårtab kaldet telogen effluvium. Ved denne type hårtab går håret ind i en “hvilende” fase og falder derefter af tre til fire måneder senere. 

– Skjoldbruskkirtelproblemer.

Både en overaktiv skjoldbruskkirtel (hyperthyroidisme) og en underaktiv skjoldbruskkirtel (hypothyroidisme) kan forårsage hårtab. 

– Autoimmune sygdomme.

Alopecia areata er en autoimmun sygdom, der forårsager pletvis hårtab på hovedbunden, ansigtet og nogle gange andre dele af kroppen. 

-Medikamenter.

Hårtab er en almindelig bivirkning af visse medikamenter, herunder kemoterapimedicin, der bruges til at behandle kræft, betablokkere, der bruges til at behandle forhøjet blodtryk, og p-piller. 

-Ernæringsmæssige mangler.

Mangel på visse næringsstoffer i kosten kan forårsage midlertidigt eller permanent hårtab. Almindelige næringsstofmangler, der kan forårsage hårtab, omfatter jernmangelanæmi og zinkmangel. 

Forebyggelse af hårtab

Der er flere ting, du kan gøre for at forhindre eller bremse hårtab: 

-Undgå crash-diæter eller yo-yo-slankekure. Usunde kostvaner kan føre til ernæringsmæssige mangler, der udløser hårtab. 

– Håndter stress med afspændingsteknikker såsom yoga eller meditation. 

-Vær blid med dit hår. Undgå stramme frisurer (såsom cornrows), varme oliebehandlinger og overdreven børstning eller kæmning. 

-Brug kvalitets shampoo mod hårtab og balsam formuleret til din specifikke hårtype (f.eks. tørt, fedtet osv.). 

Hårtab er et problem, der påvirker millioner af kvinder verden over. Mange forskellige faktorer kan bidrage til hårtab hos kvinder, men heldigvis er der også flere ting, du kan gøre for at forebygge eller bremse processen. Hvis du er bekymret for at miste dit hår, så tal med din læge om mulige årsager og behandlingsmuligheder.

Del artikel